مکاتب علوم انسانی نقش مهمی در سیاست گذاری های یک جامعه دارند

معاون علوم انسانی دانشگاه آزاد گفت: کشور را باید با علوم انسانی مدیریت کرد. مکاتب علوم انسانی نقش مهمی را در سیاست گذاری های یک جامعه دارند

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اولین دوره آموزشی تشکیلاتی شهید شهریاری ویژه اساتید عصر امروز در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی درباره علوم انسانی و چالش های نظام اظهار داشت: قبل از این که به رابطه علوم انسانی و چالش های نظام بپردازیم، به دو مغوله علوم انسانی باید توجه کنیم.

وی افزود: علوم انسانی به معنای انسان شناسی است ولی به معنای علم النفس نیست؛ بلکه فهم روش مند و نظامند از انسان است، به بیان دیگر علوم انسانی شناخت ساحت های گوناگون انسان است. ساحت های مختلف انسان شامل فردی اجتماعی و تاریخی می شود‌

خسروپناه ادامه داد: در ساحت فردی به مطالعه ذهن و تفکر انسان پرداخت می شود در ساحت اجتماعی به بعد سیاسی، معیشت و امنیت توجه می شود.‌ همچنین در ساحت تاریخی انسان، ساحت فرهنگ و تمدن اسلامی بررسی می شود.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: ویژگی مهم علوم انسانی این است که در این علوم، انسان هم سوژه و هم اوبژه است؛ آن هم اوبژه و سوژه ای که همواره در حال تغییر و تحول است و به دنبال شناسایی اوبژه در حال تحول است؛ در علوم طبیعی سوژه انسان است اما اوبژه نیست.

وی با بیان این که در حوزه علوم انسانی جهان سوم وجود ندارد گفت: جهان سوم جهان جزیره های علمی است. به عنوان مثال در حوزه روانشناسی دارای چندین حوزه و مکتب هستیم که به آن ها جزایر علمی می گویند.

خسرو پناه با طرح این سوال که چرا علوم انسانی مانند علوم طبیعی نیست خاطرنشان کرد: در علوم انسانی سوژه و اوبژه انسان و هر دوی آن ها در حال تحول است؛ علوم انسانی به معنای خاص، شامل علوم اجتماعی نیز می شود که علومی هستند که توصیف انسان مطلوب و محقق و تغییر انسان محقق به انسان مطلوب را بررسی می کند. در این تغییر وضع قوانین و ساختار صورت می گیرد؛ بخش مهمی از علوم اجتماعی بیان ساختارها برای تغییر و تحول است.

وی تاکید کرد: البته تلقی من از علوم انسانی، علوم انسانی قرن نوزدهم به بعد است؛ طبقه بندی علوم امروزه با قدیم تفاوت دارد و نمی توان با عقاید ارسطو آن را سنجید.

خسرو پناه با تشریح ۸ چالشی را که نظام اسلامی در مواجه با علوم انسانی با آن ها مواجه می شود اذعان داشت: اولین چالش، چالش های اجتماعی مانند مهاجرت از روستا به شهر، طلاق و محیط زیست است؛ دومین چالش، چالش های رفتاری و روانی مانند افسردگی، ناامیدی، اعتیاد، و چالش هویتی است. در این ۱۰‌سال اخیر سیر نزولی امید در نسل پنجم شکل گرفته است که متاسفانه خیلی از آن ها مایوس و ناامیدند.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اضافه کرد: متاسفانه وضعیت گرایش به مشروبات الکلی و اعتیاد به مواد مخدر در کشور بحرانی است؛ ما باید از این که برخی از جوانان ما به سمت ناهنجاری های اجتماعی حرکت کرده اند اندوهگین باشیم.

وی چالش های حقوقی را چهارمین چالش نظام اسلامی دانست و گفت: این چالش، شامل ضعف در برخی از قوانین است مانند قوانین گمرک و یا چک بانکی که باید اصلاح شود. در قوانین چک اشکالاتی وجود دارد به طوری که برخی از افراد صرفا برای داشتن بدهی ۵ میلیونی باید در زندان باشند.

خسروپناه چالش های ساختاری را پنجمین چالش نظامی اسلامی بر شمرد و خاطرنشان کرد: ساختار دوگانگی سیاست گذاری و اجرا در این راستا بسیار اهمیت دارد؛ به عنوان مثال مقام معظم رهبری سیاست گذاری در اقتصاد مقاومتی سیاست گذاری می کند اما هیچ گاه از سوی مسئولان اجرا نمی شود؛ این که عده ای در بانک‌ ها اختلاس می کنند، به دلیل وجود ساختار نامناسب در بانک های کشور است. در حال حاضر مهم ترین مشکل در سیستم قضایی، ورود افراد به دادگستری ها است که باعث به وجود آمدن فساد و دلالی شده است. اما اگر ساختار تغییر کند، به عنوان مثال سیستم قضایی کشور الکترونیکی بشود، شاهد چنین مشکلاتی نخواهیم بود.


وی چالش های اقتصادی که شامل مصرف گرایی، عدم قناعت اقتصادی می شود را ششمین چالش نظام دانست.

معاون علوم‌ انسانی دانشگاه آزاد با اشاره به چالش های تربیتی به عنوان هفتمین چالش نظام اظهار کرد: نظام آموزشی کشور ما معمولا بر اساس حافظه است؛ در حالی که آن چیزی که جامعه را رشد می دهد هوش نیست بلکه تفکر است؛ تفکر با هوش متفاوت است. این که بچه ها در دوران مدرسه زبان می خوانند اما چیزی یاد نمی گیرند به دلیل این است که صرفا حفظ می کنند اما اگر آن‌ را بفهمند به راحتی آن را یاد می گیرند؛ در واقع علمی که حاصل تفکر باشد لذت بخش است.

خسروپناه افزود: نحوه آموزشی در کشور ما در آینده به بحران تبدیل خواهد شد؛ به طوری که شاهد افزایش روز افزون مدرک گرایی هستیم.

وی ضمن‌اشاره به چالش های بهداشتی و درمانی گفت: در عدالت سلامت دارای مشکل هستیم. در حال حاضر بیشتر بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خوب در مراکز استان ها قرار دارد و در روستا امکانات بهداشتی و درمانی کمتری وجود دارد. چالش های صنعتی؛ مانند ناکارآمدی که در صنعت خودرو شاهد هستیم. تمامی چالش های نامبرده مربوط به علوم انسانی است. در واقع علوم انسانی است که جامعه را اداره می کند.

خسرو پناه با بیان این که کشور به وسیله احزاب اداره نمی شود تصریح کرد: کشور را باید با علوم انسانی مدیریت کرد. مکاتب علوم انسانی نقش مهمی را در سیاست گذاری های یک جامعه دارند؛ به عنوان مثال نوع مدیریت دموکرات ها و جمهوری خواهان در آمریکا با یک دیگر متفاوت است.

معاون علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی خاطر نشان کرد: علوم انسانی را باید جدی بگیریم یعنی فراتر از علوم انسانی نهادی به آن نگاه کنیم. علوم انسانی دارای ۳ لایه است اولین لایه معرفتی است؛ دومین لایه شامل لایه های نهادی و ساختاری است که شامل تاسیس دانشگاه ها و دانشکده ها است. لایه سوم کارآمدی است که علوم انسانی کدام یک‌ از مشکلات جامعه را حل می کند.


خسرو پناه در ادامه ۱۰ پیشنهاد را برای تغییر و تحول در علوم انسانی کشور ارائه داد که شامل پیپیوند میان نهادهای علوم انسانی با نهادهای دولتی و اجتماعی، تمحض محوری در میان اساتید علوم انسانی، تاسیس علوم و دانشکده های میان رشته ای، تدوین علوم انسانی بومی و اسلامی، جدی گرفتن کرسی های نظریه پردازی و آزاد اندیشی، بهره مندی از نظریه ها و تجربیات دنیای مدرن، پیوند علوم انسانی با علوم اسلامی، کاربست فلسفه های تخصصی در علوم انسانی، داشتن نگاه تمدنی و پیشرفت به علوم انسانی و فعالیت تشکل های اساتید و قطب های علمی در دانشگاه ها است.


وی در پایان تاکید کرد: اگر روی کرد تمدنی به علوم انسانی داشته باشیم، می توانیم به آن تعالی ببخشیم.

انتهای پیام /

کد خبر: 995059

وب گردی

وب گردی