ضرورت یکپارچگی در سطح راهبردی و نظری در نظام هدایت تحصیلی

سرپرست مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: در دنیا سرفصل‌های درسی از این ترم به ترم دیگر تغییر پیدا می‌کنند که این ارزشیابی مطابق نیاز جامعه و نیروی انسانی ما نیست و آینده کشور را دچار مشکلات و معضلاتی خواهد کرد که لازم است به آن اهتمام بیشتری ورزیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بهروز طهماسب‌ کاظمی سرپرست مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه نشست تخصصی «نظام سنجش، ارزشیابی و تضمین محوریت آموزش عالی و بررسی مسائل یکپارچگی»، اظهار کرد: زمانی که ما تجربیات کشور را مطالعه می‌کنیم، مسائلی مانند متمرکز کردن نهادها و همچنین سازمان سنجش کشور پیرامون موضوع کنکور و ارزشیابی دانشگاه‌ها این سؤال مطرح می شود که ما چقدر توانستیم در این حوزه‌ها موفق باشیم.

وی ادامه داد: استاندارهای ما در نظام‌های سنجش و پذیرش، تربیت و هدایت تحصیلی نیروی انسانی، ارزیابی و ارزشیابی نظام آموزشی در همه بخش‌ها و نهادهای ستادی نیازمند بررسی و بازنگری جدی است. یکپارچگی در سطح راهبردی و نظری در نظام هدایت تحصیلی و تربیت نیروی انسانی درست است؛ اما یکپارچگی در عملیات و مبتنی بر تربیت نیروی انسانی همان اشتباه بزرگی است که از قضا ما به دفعات مرتکب آن شده ایم. به عنوان مثال شوراهای گسترش در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی درخصوص استانداردسازی دروس در رشته های مختلف باعث شده تا نیروی انسانی تربیت شده در دانشگاه ها بدون توجه به نیاز کشور به تنوع توانایی علمی و مهارتی فارغ التحصیلان مانند کارخانه های تولید انبوه عمل نموده و متخصصین فارع التحصیل دانشگاه تناسب توانمندی لازم را با نیاز بازار و جامعه نداشته باشند. این افراد در بهترین نظام آموزشی دارای توانایی علمی و مهارتی یکسان بوده و قطعا متناسب نیازهای نیروی انسانی کشور نیستند.

طهماسب کاظمی تصریح کرد: برای مثال در یکی از شهرهای استان‌ آذربایجان شرقی در رشته حسابداری طی ۱۰ سال برای نیاز ۵۰ سال کشور حسابدار تربیت کرده‌ایم و همین اتفاق در دانشگاه‌های دولتی، غیرانتفاعی و آزاد اسلامی در رشته‌های حقوق و روان‌شناسی در حال رخ دادن است. همه اینها با یک رویکرد و بر اساس یک استاندارد تربیت و ارزشیابی می شوند که الزاما نیاز کشور نیست. همین عامل باعث می شود تا جامعه نسبت به خروجی های نظام آموزش عالی بی اعتماد شده و از آن رویگردان شود.

وی افزود: در حوزه سنجش و ارزشیابی و هدایت استعدادهای داوطلبان و دانش‌آموزان بنا بر ارزشیابی انواع استعدادها و تناسب استعدادها با مشاغل به بلوغ نرسیده‌ایم و چون کنکور بسیار ساده برگزار می‌شود به گونه ها و شبه پارادایم‌های حکمرانی آموزش عالی بی توجهی کرده و از آن غافل شده‌ایم. همچنین در الگوهای تربیت نیروی انسانی نیز نواقص متعددی وجود دارد.

طهماسب کاظمی بیان کرد: لازم است ما در الگوی سنجش استعداد نیروی انسانی کشور، سیستم را یکپارچه، هماهنگ و شبکه ای طراحی کنیم و علاقه، استعداد، هوش و ویژگی‌های خاص یک فرد و تناسب هر فرد را رشته های مختلف مشخص کنیم. بر اساس آن افراد را به یک رشته مانند حوزه علوم پزشکی هدایت کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: در حال حاضر، در دنیا بسیاری از سرفصل‌های دروس از این ترم به ترم دیگری تغییر پیدا می‌کنند و نظام‌های سنجش و ارزشیابی خود را با این نظامات هماهنگ می کنند. مادامی که نظام هدایت تحصیلی در این ساختار سازمانی و نهادی و این شبه پارادایم غالب صورت می گیرد شاهد تحول اثر بخشی نخواهیم بود. این ارزشیابی ما مطابق نیاز جامعه و نیروی انسانی ما نیست و آینده کشور را دچار مشکلات و معضلاتی خواهد کرد که لازم است به آن اهتمام بیشتری ورزیم.

کد خبر: 995071

وب گردی

وب گردی