رونمایی از کتاب "مدیریت تئاتر"، منبع جدید دانشجویان دکتری تئاتر

در برنامه "پاراگراف۱" با محوریت گفت‌وگو در باب مدیریت فرهنگی، از کتاب "مدیریت تئاتر" با ترجمه معاون فرهنگی دانشگاه تهران رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، برنامه "پاراگراف۱" با محوریت گفت‌وگو در باب مدیریت فرهنگی و رونمایی از کتاب "مدیریت تئاتر" نوشته دیوید ام‌کنته و استفن لنگلی ترجمه دکتر مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران با حضور دکتر علی منتظری، شهرام کرمی، شهرام زرگر، دکتر مهرداد رایانی مخصوص، مجید رجبی معمار و اکبر عالمی در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی دانشگاه تهران برگزار شد.

اکبر عالمی، فیلمساز و کارشناس سینما در آغاز سخنانش گفت: متاسفانه در رسانه ملی برای هر اتفاق ساده ای از واژگان معادل فرنگی بهره می برند، در حالی که زبان فارسی، کلمات بسیار زیبایی برای هر اتفاقی دارد.

وی ادامه داد: "ترجمه" و "خیانت" در زبان فرانسوی تنها در یک آوا با همدیگر متفاوت هستند و به اعتقاد من، ترجمه بد می تواند خیانت تلقی شود.

عالمی تصریح کرد: معتقدم دکتر سرسنگی ترجمه بسیار خوب و دقیقی انجام داده است؛ کتابی که یکی از منابع مقطع دکتری در رشته تئاتر دانشگاه تهران محسوب می شود.

این فیلمساز خاطرنشان کرد: تئاتر علمی در ایران به کوشش بزرگانی شکل گرفته و امروزه دانشگاهیان به چنین تئاتری احترام می گذارند. در پایان باید بگویم همان طور که علم بدون خِرَد، علم نیست؛ هنر هم بدون علم، هنر نیست.

دکتر مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران در ادامه پشت میکروفون قرار گرفت و ضمن تبریک چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی گفت: فکر می کنم اولویت های پژوهشی در تئاتر کشور به درستی تعریف نشده است. سعی کردم با ترجمه کتاب "مدیریت تئاتر" به تئاتر کشور کمک کنم.

وی ادامه داد: یکی از ایرادات و تذکراتی که هنگام ترجمه کتاب به من وارد شد، عدم تطابق برخی از مطالب کتاب با واقعیت امروز تئاتر کشور بود ولی من اعتقاد داشته و دارم که باید به آینده تئاتر و اقتصاد تئاتر فکر کرد.

معاون آموزشی دانشگاه تهران تصریح کرد: در این کتاب نه تنها به مدیریت تئاتر بلکه به مدیریت هنرهای دیگری مانند موسیقی هم پرداخته شده و فعالان عرصه های دیگر هنری هم می توانند از آن استفاده کنند.

دکتر علی منتظری، مدیرکل اسبق هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرام کرمی، مدیرکل کنونی هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مهرداد رایانی مخصوص، کارگردان و منتقد سینما پشت تریبون رفتند و دقایقی درباره ترجمه کتاب "مدیریت تئاتر" توسط دکتر مجید سرسنگی صحبت کردند.

انتهای پیام/

کد خبر: 995072

وب گردی

وب گردی