ایران در چهل سال گذشته برای مقابله با طرح‌های آمریکا در منطقه تلاش کرده است

المیادین در گزارشی هم‌زمان با نزدیک شدن به سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به بررسی سیاست خارجی ایران پرداخت.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز ملحم ریا، خبرنگار شبکه تلویزیونی المیادین درباره تأثیر انقلاب اسلامی در منطقه و حمایت آن از محور مقاومت در گزارشی گفت: چهل سال است که ”شعار مرگ بر آمریکا“ در ایران به گوش می‌رسد. شعار مرگ بر آمریکا و اسرائیل، فقط یک شعار نیست که از آغاز پیروزی انقلاب و سرنگونی نظام شاه که مورد حمایت واشنگتن بود مطرح شد، بلکه به سیاست تهران تبدیل شده است. سیاستی که ایران در همه اقدامات منطقه‌ای و بین المللی خود آن را پنهان نمی‌کند.

وی افزود: اسرائیل رژیم اشغالگر و غاصب، و آمریکا یک کشور متجاوز است. این دیدگاه باعث شده است که ایران سیاست خارجی مخالف با طرح آمریکا و اسرائیل در منطقه در پیش بگیرد و به علت این سیاست هزینه‌های سنگینی پرداخت کرده است. اما آنطور که سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید این کشور همچنان به اصول خود پایبند است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به خبرنگار المیادین گفت: ”شاید یکی از مهمترین پایه‌های سیاست خارجی ایران، حفظ حاکمیت و استقلال و تاکید بر روابط خوب با کشور‌های جهان، همسایه و کشور‌های اسلامی است. ما همچنین از مظلومان و مسائل عادلانه در جهان و در راس آن‌ها مسئله فلسطین و قدس حمایت می‌کنیم.“

در ادامه این گزارش آمده است: ایران دیدگاه خاص خود درباره منطقه را در شش نکته خلاصه می‌کند که بیانگر خط مشی سیاسی آن در چهل سال گذشته است. ایران بر حفظ وحدت و استقلال کشورها، مخالفت با دخالت‌های خارجی، حمایت از همکاری بین کشور‌های منطقه، تلاش برای منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای و تسلیحات کشتار جمعی و دوری جستن از مسابقه تسلیحاتی، حمایت از توازن راهبردی و مخالفت با سلطه قدرت‌های منطقه‌ای یا بین المللی بر دیگر کشور‌ها و نیز تقویت روابط اقتصادی بین کشور‌های منطقه تاکید دارد.

خبرنگار شبکه المیادین در پایان خاطرنشان کرد: تهران در گفتمان سیاسی خود بار‌ها برای دعوت به همکاری منطقه‌ای در زمینه‌های امنیتی، سیاسی و اقتصادی اصرار کرد تا ثبات منطقه تضمین شود و مصونیتی برای آن در برابر دخالت‌های خارجی باشد. ایران در سیاست خارجی خود در چهار دهه گذشته، برای یافتن نکات مشترک بین خود و کشور‌های جهان به ویژه در آمریکای لاتین تلاش کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

کد خبر: 995073

وب گردی

وب گردی