براری: بخش خصوصی ماهواره می‌سازد

رئیس سازمان فضایی با اشاره به این‌که امروزه شرکت‌های خصوصی در کل ارکان زنجیره فضایی حضور دارند، گفت: ما به دنبال این هستیم که بخش خصوصی را در این ایستگاه‌ها فعال کنیم. مجوز ساخت ماهواره توسط بخش خصوصی اخذ شده است و ساخت ماهواره توسط این بخش به زودی آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، مرتضی براری رئیس سازمان فضایی در مراسم روز فناوری فضایی که در وزارت ارتباطات در حال برگزاری است، اظهار کرد: ۱۴ بهمن روزی برای ارج نهادن به دانشمندان است.

رئیس سازمان فضایی با اشاره به این‌ که طراحی و ساخت ماهواره‌ها از دهه ۸۰ آغاز شده، گفت: طی این مدت تلاش کردیم به کمک دانشگاه‌ها و با توان بومی به چرخه کامل فناوری فضایی دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به پرتاب ماهواره امید در سال ۸۷ تصریح کرد: با پرتاب این ماهواره جزو کشور‌های صاحب نام در حوزه فضایی شدیم و اکنون رتبه اول منطقه و رتبه ۱۱ جهان را کسب کرده ایم.

براری با بیان اینکه مهم‌ترین سرمایه ما نیروی انسانی ارزشمند و متخصص است، افزود: با توان بومی توانسته‌ایم به موفقیت‌های خوبی دست یابیم. مهم‌ترین برنامه ما جهت‌گیری به سمت توسعه متوازن و جامع زنجیره ارزش فضایی است و توسعه کاربرد‌ها و ارائه خدمات به جامعه مهم‌ترین دغدغه ماست.

وی درباره شورای عالی سیاستگذاری اظهار کرد: نقشه راه کلان کشور تا افق ۱۴۰۴ تدوین شده است.

براری با بیان این که بیشترین سرمایه گذاری ما در بخش تحقیق و توسعه بوده است، گفت: با وزارت علوم تفاهم نامه‌ای به امضا رساندیم و هدف ما از این تفاهم نامه هدایت دانشگاه‌ها به سمت صنعت فضایی و ساخت ماهواره‌هاست؛ دوستی و ناهید در حال اخذ مجوز برای پرتاب هستند.

رئیس سازمان فضایی با اشاره به بخش خصوصی گفت: امروزه شرکت‌های خصوصی در کل ارکان زنجیره فضایی حضور دارند و حضور شرکت‌های خصوصی باید پر رنگ شود. اکنون ۵ دستگاه قضایی در کشور داریم و ما به دنبال این هستیم که بخش خصوصی را در این ایستگاه‌ها فعال کنیم. مجوز ساخت ماهواره توسط بخش خصوصی اخذ شده است و ساخت ماهواره توسط این بخش آغاز می‌شود.

وی درباره حوزه اپراتوری گفت: در تلاش هستیم تا در این بخش فعال شویم. بسته سرمایه گذاری در حوزه فضا تدوین شده است و به دنبال جذب خصوصی هستیم.

براری با بیان اینکه می‌خواهیم تصدی گری در بخش خصوصی را به حداقل برسانیم، گفت: اکنون بستری مناسب برای ورود بخش خصوصی و کسب و کار‌های جدید فراهم شده است.

رئیس سازمان فضایی درباره چالش عرصه فضایی گفت: نبود مشتری و وابستگی صددرصد برنامه فضایی به بودجه دولتی مشکل حوزه فضایی است و با افزایش سرمایه بخش خصوصی و توسعه کسب و کار‌ها به دنبال برطرف کردن مشکلات هستیم.

وی ادامه داد: تاثیر حوزه فضایی در اقتصاد بسیار زیاد است و در دهه گذشته رشد اقتصاد فضا ۶/۵ برابر اقتصاد عادی بوده است. در راستای توسعه بازار تلاش کردیم بخش خصوصی را برای توسعه کسب و کار‌ها وارد عمل کنیم و آزادسازی داده‌های ماهواره‌ای را در دستور کار خود قرار دهیم. با آزادسازی این داده‌ها شاهد کسب و کار‌های بسیاری خواهیم بود.

براری با بیان این که همکاری بین الملل در حوزه فضایی حائز اهمیت است، اظهار کرد: به دنبال این هستیم تا این همکاری‌ها افزایش پیدا کند و با تلاش تمام متخصصان ایران از این هفته ایران رئیس کمیته سازمان ملل در امور استفاده صلح‌آمیز از فضا انتخاب شده است. امیدواریم در مدت ریاست همکاری‌های خوبی داشته باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 995105

وب گردی

وب گردی