خدمت‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی آزاداسلامی به مناطق حاشیه‌ای تهران در قالب اردوهای جهادی

اردوهای جهادی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی علوم پزشکی تهران در قالب تیم های غربالگری، پزشکی، دندانپزشکی، مامایی، بهداشت محیط، پرستاری، مشاوره خانواده و گروه فرهنگی به ارائه خدمات به مردم محروم مناطق جنوب و حاشیه نشین  تهران می پردازد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اردوهای جهادی مقصدش مناطق محروم کشور و موضوعش تلاش برای ساخت و ساز، آبادنی و رفع محرومیت آن مناطق است. اردوهایی که این سال‌ها رونق خاصی به خود گرفته است و کمتر دانشجویی را می‌توانید پیدا کنید که در قالب این اردوها حداقل یک بار پایش به مناطق محروم کشور باز نشده باشد.

تعریف اردوهای جهادی اینگونه است که تعدادی از دانشجویان یا دانش آموزان در مناطق محروم کشور به صورت داوطلبانه به انجام فعالیت های خدماتی به قشر حاشیه نشین کلان شهرها و مناطق محروم می پردازند.

اردوی جهادی دانشجویی در عرصه های مختلف علمی، بهداشت و درمان، عمرانی، فرهنگی، پژوهشی، دامپروری و کشاورزی، خدمت رسانی و مطالبه گری و … برگزار می شود.

تداوم برگزاری اردوهای جهادی دانشجویی مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز است، به صورتیکه ایشان می فرمایند: «اردوهای جهادی را توسعه بدهید، تداوم بدهید... این اردوهای جهادی، هم تمرین است، هم خدمت است، هم خودسازی است، هم آشنایی با فضای جامعه است؛ خیلی چیز با ارزشی است. روزبه‌روز اینها را بتوانید توسعه بدهید.» (مقام معظم رهبری ۱۳۹۵/۰۴/۱۲)

گفتنی است؛ برگزاری اردو‌های جهادی علاوه بر سازندگی و خدمت رسانی برای مردم مناطق محروم، به خودسازی و تربیت مدیران آینده جامعه نیز کمک خواهد کرد، چرا که حضور دانشجویان در این مناطق و لمس کردن مشکلات مردم از نزدیک، عامل کمک کننده در جهت محرومیت زدایی و درک مشکلات جامعه است.

در راستای خدمت رسانی پزشکی به مناطق محروم و برگزاری اردوهای جهادی دانشجویی در سطح شهری و کشوری، بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی طی یک سال گذشته فعالیت و خدمات قابل توجهی صورت داده است. که در این گزارش به خدمات جهادی این دانشگاه می پردازیم.

لازم به ذکر است؛ این اردوها بر اساس نیاز و معمولاً دو ماه یک ‌بار در حوزه پزشکی و غیرپزشکی برگزار می‌‌شود.

اردوهای جهادی این دانشگاه بیشتر در قالب تیم های غربالگری، پزشکی، دندانپزشکی، مامایی، بهداشت محیط، پرستاری، مشاوره خانواده، گروه فرهنگی، عوامل اجرایی و تیم مستند سازی به ارائه خدمات به مردم محروم مناطق جنوب و حاشیه نشین تهران صورت می پذیرد.

همچنین گروه منتظران حضرت ولی عصر (عج) وابسته به بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی علوم پزشکی تهران نیز اردو های جهادی یک روزه را با هدف خدمت رسانی در زمینه های پزشکی، رواشناسی، فرهنگی و به صورت تخصصی طب اسلامی به صورت مستمر برگزار می کند.

یزدان تولیده مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی آزاداسلامی تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ اردوی های جهادی دانشجویی را به دو بخش شهری و برون شهری تقسیم و تصریح کرد: به ‌واسطه محرومیت ‌های مادی، فرهنگی و فکری در مناطق حاشیه ای شهری به خصوص کلان شهرها طی یک هم‌اندیشی تصمیم بر آن شد اردوهای جهادی در قالب تیم های پزشکی به صورت مستمر برگزار کنیم.

تولیده با اشاره به اردوهای غیرپزشکی دانشگاه، تصریح کرد: به ‌واسطه محرومیت‌های مادی شاهد آسیب‌ های اجتماعی مثل اعتیاد، فقر، طلاق، مسائل مربوط به خانواده و تربیت فرزند در مناطق حاشیه ای شهر تهران هستیم، برای کاهش و رفع آسیب های ناشی از این مشکلات، با مشورت‌های متعددی که با کارشناسان داشتیم، نظر بر این شد که اردوها را در آینده وسعت داده و کارشناسان مربوط را برای برگزاری کلاس های مشاوره ای همراه سازیم.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی آزاداسلامی تهران اذعان داشت: بسیج دانشجویی دانشگاه با حمایت رئیس دانشگاه تمام سعی خود را می کند تا به صورت ماهانه اردوهای جهادی شهری را در مناطق محروم اطراف تهران با هدف کاهش آسیب های ناشی از کمبود بهداشت در برخی مناطق محروم برگزار کند.

وی بیان کرد: این اردوها با مشارکت و استقبال دانشجویان رشته‌های مختلف و همچنین با حضور استادان، کارکنان و همکاری مسئولان دانشگاه صورت می گیرد. همچنین سید علی ابطحی رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی نیز به‌عنوان پزشک متخصص اطفال در یکی از اردوها به صورت داوطلبانه به خدمت رسانی پرداخت.

تولیده با اشاره به فعالیت دانشجویان پزشکی و تعداد ویزیت‌ها و پذیرش مردم مناطق محروم در عرصه‌ بهداشتی درمانی عنوان کرد: میزان استقبال مردم از دانشجویان جهادگر بسیار گسترده است، به عنوان مثال در اردوی 3 آذرماه که به مناسبت هفته بسیج برگزار شد، غربالگری و مشاوره سلامت و پیگیری آزمایشات برای بیش از ۲۰۰ نفر، معاینات و ویزیت مراجعه کنندگان توسط پزشکان عمومی و انجام امور تخصصی دندانپزشکی و تحویل داروی مورد نیاز برای بیش از ۳۰۰ نفر معاینات دندانپزشکی شامل خدمات ترمیمی، جرم گیری و کشیدنی که توسط دندانپزشکان جهادگر انجام شد. همچنین مشاوره مامایی نیز برای بانوان آن منطقه در این اردوی جهادی انجام گرفت.

این دانشجوی جهادگر افزود: در آخرین اردوی جهادی تیم پزشکی ما در مناطق نعمت آباد و یوسف آباد از مناطق حاشیه نشین تهران خدمت رسانی در رشته‌های داندانپزشکی، پزشکی عمومی و مامایی انجام دادند.

انتهای پیام/

کد خبر: 995140

وب گردی

وب گردی