اشکال در ویرایش RNA مرتبط با اوتیسم

دانشمندان اعلام کردند که اشکال در ویرایش RNA با بیماری اوتیسم مرتبط است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از یو سی ال ای، در حالی که علت دقیق بروز اختلالات طیف اوتیسم هنوز ناشناخته است، دانشمندان دریافته‌اند که ویرایش مجدد RNA ممکن است در این مسئله دخیل باشد.

در حال حاضر به نظر می رسد جهش های RNA (شبیه به جهش های DNA، به جز ژن های DNA که درست هستند) منجر به ویرایش نادرست می شود.

دانشمندان هزاران سایت ویرایش شده RNA پس از مرگ را در مغز یافتند، جایی که بیماران مبتلا به اوتیسم میزان کمتر یا بیشتری از این ویرایش را داشتند.

به نظر می رسد نقش کارکردی در ویرایش RNA برای دو پروتئین که قبلا با اوتیسم مرتبط بودند وجود دارد.(مانند بسیاری از پروتئین هایی که توسط RNA کدگذاری شده اند.)

در حالی که یک رابطه علی بین اوتیسم و ویرایش مجدد RNA معیوب نمی تواند نشان داده شود، این مطالعه اهمیت ویرایش RNA در اختلالات مغزی را برجسته می کند.

اسید ریبونوکلئیک یا آر اِن اِی (رِنا) همراه با دی‌ان‌ای و پروتئین، سه مولکول درشت اصلی می‌باشد که برای همهٔ گونه‌های شناخته شدهٔ زیستی، ضروری است. آر ان‌ آ هم مانند دی ان‌ آ زنجیرهٔ بلندی دارد که شامل اجزای سازنده‌ای به نام نوکلئوتیدها است. هر نوکلئوتید دارای یک نوکلئوباز است که گاهی به آن باز نیتروژنی هم می‌گویند، چیدمان نوکلئوتیدهای یک ژن در دی‌ان‌ای در فرایند رونویسی به آران‌ای پیام‌رسان داده می‌شود، آران‌ای پیام‌رسان به رناتنها (ریبوزوم) می‌رود و در آنجا در فرایند ترجمه به پیدایش فرآورده‌های ژنی می‌انجامد. برخی ویروس‌ها، از آران‌آ به جای دی‌ان‌آ به عنوان ماده ژنتیکی‌شان استفاده می‌کنند. همه اندامگانها از آران‌ا پیام‌رسان برای جابه‌جایی داده‌های ژنتیکی استفاده می‌کنند که به ساخت پروتئین‌ها می‌انجامد.

انتهای پیام/

کد خبر: 995150

وب گردی

وب گردی