سلامت بدون مشارکت مردم امکان پذیر نیست

معاون اجتماعی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در زمان وزارت دکتر هاشمی در جلسه‌ای بیان شد که یزد وضعیت خوبی در حوزه دیابت ندارد گفت: در آن روز وزیر بهداشت خواستار رسیدگی به این موضوع و رفع مشکل شد که خوشبختانه اقدامات گسترده‌ای صورت گرفته است. 

به گزارش ایسکانیوز، دکتر سید محمدهادی ایازی در نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان یزد با اشاره به اینکه استان یزد با اقدامات صورت‌گرفته از رتبه نخست شیوع دیابت به رتبه پنجم رسیده، خاطرنشان کرد: همچنان این وضعیت برای استان یزد خوب نیست، اما نشان‌دهنده این است که کار خوبی صورت گرفته است.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت با بیان اینکه استان یزد در مصرف فست‌فود هم وضعیت خوبی ندارد، گفت: اینکه یزد جزو ۶ استان پرمصرف فست‌فود کشور است هم، اصلا خوب نیست و باید نسبت به آن، چاره‌اندیشی شود.

دکتر ایازی با اشاره به اینکه سلامت بدون مشارکت مردم امکانپذیر نیست، خاطرنشان کرد: در حوزه سلامت بیان می‌شود که حداکثر ۲۵ درصد این حوزه در اختیار مسئولان است و ۷۵ درصد آن خارج از نظام سلامت قرار دارد.

وی ادامه داد: بخشی از این ۷۵ درصد مربوط به مردم است که هم باید سبک زندگی خود را اصلاح کرده و هم اینکه در راستای تامین سلامت جامعه مشارکت داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه مردم باید در توسعه زیرساخت‌های سلامت کشور کمک کنند، بیان کرد: همه بخش‌های مردمی می‌توانند به سلامت مردم کمک کنند و حتما باید مشارکت آنها در این موارد جلب شود.

دکتر ایازی ادامه داد: بخش دیگری که در تامین سلامت جامعه نقش دارد، فعالیت‌های بین‌بخشی است که حتما باید تمام بخش‌های جامعه برای تامین سلامت با حوزه سلامت فعالیت و همکاری لازم را داشته باشند.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در سال گذشته ۳۳۰ هزار نفر مجروح در تصادفات جاده‌ای داشتیم که هر یک از این افراد به طور متوسط۱۰ روز در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند، خاطرنشان کرد: به این صورت ما تنها ۱۰ درصد از ظرفیت بیمارستان‌های خود را به این مجروحین اختصاص داده‌ایم.

وی افزود: اگر بتوانیم تنها ۱۰ درصد از این حجم مجروح را به وسیله فرهنگ‌سازی در حوزه رانندگی کم کنیم، قطعا ظرفیت بسیار گسترده‌ای در بیمارستان‌ها برای خدمت‌رسانی به مردم به وجود می‌آید.

دکتر ایازی تصریح کرد: همکاری بین‌بخشی و کار خوبی که به‌ عنوان الگو در استان یزد انجام شده کار بسیار خوبی است که ما در کشور هم این موضوع را در بین ۱۷ وزارتخانه دنبال کرده‌ایم.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت، موضوع بعدی را بحث افزایش سواد سلامت مردم دانست و عنوان کرد: هر چه بتوانیم این سواد را افزایش دهیم بیماری‌ها و هزینه آن کاهش پیدا می‌کند، ولی اگر به افزایش سطح سواد سلامت مردم توجه نکنیم تنها باید به افزایش تعداد بیمارستان‌ها اقدام کنیم.

وی بحث آسیب‌های اجتماعی را هم بسیار مهم دانست و افزود: ۷ جلسه در بحث آسیب‌های اجتماعی در محضر رهبر معظم انقلاب برگزار و ۲۳ موضوع به ‌عنوان آسیب‌های اجتماعی تاثیرگذار مشخص شد.

دکتر ایازی در پایان تصریح کرد: از این تعداد ۵ آسیب اجتماعی به ‌عنوان آسیب‌های اجتماعی اولویت‌دار مطرح شدند که وظیفه همه دستگاه‌هاست که در راستای رفع این مشکل اقدامات لازم را انجام دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 995194

وب گردی

وب گردی