دانشگاه آزاد اسلامی با اجرای طرح تحول کشاورزی به دنبال شکوفایی اقتصاد شهرهاست

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: دانشگاه نیازمند فکر نو برای احیای آموزش، پژوهش، فرهنگ، فناوری و نوآوری در موضوع کشاورزی است و باید در این زمینه پیشقدم باشد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه هم‌اندیشی انجمن های علمی کشاورزی و منابع طبیعی، با بیان اینکه آموزش کشاورزی در کشور در وضعیت مطلوبی قرار ندارد، گفت: در کشور 5 میلیون نفر شغل مرتبط و مستقیم با مسئله کشاورزی دارند و 10 میلیون خانوار با مسئله غذا به طور مستقیم زندگی می‌کنند. این ارقام به خوبی نشان دهنده اهمیت مسئله کشاورزی در کشور است؛ اما متأسفانه دانشگاه‌ها در رشته کشاورزی نمره قبولی را از مردم نگرفته‌اند، چرا که مردم اعتقاد دارند رشته کشاورزی در دانشگاه نمی‌تواند آینده فرزندان آنها را تأمین کند.

وی با بیان اینکه ممکن است این مسئله در دانشگاه‌های دولتی چالش اساسی برای مسئولان ایجاد نکند، خاطرنشان کرد: در دانشگاه آزاد اسلامی 7هزار دانشجو و 1680 استاد در رشته کشاورزی فعال هستند.

دکتر طهرانچی تأکید کرد: کاهش تعداد دانشجویان و متقاضیان رشته کشاورزی و منابع طبیعی، بسیار زیان‌آور است و نتیجه این خواهد بود که تا 10 سال آینده مسئله کشاورزی متخصص جوان در کشور نخواهد داشت. از این رو باید برای این مسئله چاره‌اندیشی شود.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در این زمینه باید ساختار و رویکرد تغییر کند، گفت: برای رسیدن به هدف، ساختار در اختیار کنشگران فعال است و من هیچ‌گاه خود را مقید به ساختار نکرده‌ام. در همین زمینه در دانشگاه آزاد اسلامی به این ایده رسیده‌ام که پژوهش اصلی، پژوهش تحصیلات تکمیلی است، از این رو معاونت آموزشی و پژوهشی در ستاد ادغام شد و معاونت‌های علوم انسانی، علوم و مهندسی کشاورزی، علوم پزشکی، نوآوری و فناوری ایجاد شد که تمام این معاونت‌ها آموزش و پژوهش تحصیلات تکمیلی را در درون خود مدیریت خواهند کرد.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه در دانشگاه آزاد اسلامی بنا داریم تا ساختار مناسب زیست بوم طراحی شود، گفت: این موضوع نشان می‌دهد اراده ما بر این است که چیزی که مطلوب است را برای سیستم رقم بزنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه حکمرانی ما در آموزش عالی اشتباه است، تصریح کرد: اگر این حکمرانی را در سه لایه سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و ارتباط در نظر بگیریم، مشاهده می‌کنیم که در این سیستم سیاست‌گذاری وجود ندارد و فقط لایه برنامه‌ریزی و ارتباط در آموزش موجود است. ما مفهوم برنامه‌ریزی درسی را خوب بلدیم، اما از مفهوم برنامه‌ریزی علمی اطلاعی نداریم.

وی ادامه داد: همچنین در زمینه تربیت دانشجوی دکتری با مشکل مواجه هستیم. بنا بود دانشجوی مقطع دکتری تحقیق کند؛ اما برنامه‌ریزی دقیقی برای این امر در نظر گرفته نشده و فقط آزمون جامع و آزمون زبان به معضل دانشجویان تبدیل شده است.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه در دانشگاه آزاد اسلامی 5 هزار هکتار زمین کشاورزی وجود دارد، گفت: این یک ظرفیت عظیم است که باید از آن استفاده شود. این نیاز در جامعه وجود دارد، اما نتوانسته‌ایم به آن پاسخ دهیم. اگر در این زمینه مناسب‌سازی رشته های تحصیلی با اشتغال صورت گیرد، با افزایش رشد متقاضی مواجه خواهیم شد. اگر مردم بدانند که رشته کشاورزی برای آینده فرزندان آنها مؤثر است، حتماً فرزندان خود را به این رشته هدایت خواهند کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به لزوم تدوین طرح بازمهندسی آموزش، پژوهش و خدمات فناوری در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی در دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: این طرح باید با استفاده از نظرات متخصصان و کارشناسان هرچه سریع‌تر تدوین و به مرحله اجرا برسد.

لزوم احیای نظام آموزش و تربیت نیروی انسانی کشاورزی در کشور

وی با بیان اینکه در زمینه تدوین طرح تحولی در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی با وزیر علوم نیز مذاکراتی انجام شده است، تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی آمادگی کامل دارد در این زمینه با در اختیار قرار دادن امکانات خود، گامی به سوی تحول طرح کشاورزی در کشور بردارد. باید نظام آموزش و تربیت نیروی انسانی کشاورزی در این زمینه احیا شده و شغل مناسب تأمین شود.

دکتر طهرانچی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی دارای 700 مدرسه است و در هر شهر حداقل یک دانشگاه یا مدرسه متعلق به این دانشگاه است؛ بنابراین می‌توان هر طرحی را در این جامعه به جریان درآورد تا در آینده عملیاتی و اجرایی شود.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه‌های دولتی یک جریان نخبگانی از شهرهای کوچک به سمت تهران و خارج از کشور ایجاد می‌کنند، گفت: این روند در دانشگاه آزاد اسلامی کاملاً برعکس است، چرا که دانشگاه آزاد اسلامی دانشجویان هر شهر را برای توسعه همان شهر آموزش می‌دهد و همانطور که در شهرها مشاهده می‌کنیم، فرمانداران، شهرداران و اعضای شورای شهر فارغ‌التحصیل این دانشگاه هستند.

دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال شکوفایی اقتصاد در شهرهاست

وی خاطرنشان کرد: مدل توسعه دانشگاه آزاد اسلامی، مدل اقتصاد شهری است، یعنی پیوند دانشگاه با اقتصاد شهرها. دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاهی است که در هر شهر سیاستی متفاوت دارد و ما بنا داریم واحدهای دانشگاه در شهرهای مختلف را به اقتصاد آن شهر پیوند بزنیم. برای مثال اگر در شهری مانند تویسرکان که در زمینه گردو فعالیت می‌کند، بتوانیم تمام زنجیره مسئله گردو را در دانشگاه مورد آموزش و مطالعه قرار دهیم، می‌توانیم اقتصاد آن شهر را شکوفا کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: ما نیازمند یک فکر نو برای احیای آموزش، پژوهش، فرهنگ، فناوری و نوآوری موضوع کشاورزی هستیم و دانشگاه باید در این زمینه پیشقدم باشد.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه تغییر ساختار در رشته کشاورزی می‌تواند به این صورت باشد که دانشجو و استاد به جای کلاس درس، در زمین‌های کشاورزی و گلخانه‌ها فعالیت کنند، گفت: به این منظور می‌توان دانشجویان را برای آشنایی با کشاورزی آماده کرد تا تحولی در این رشته صورت گیرد، همچنین متناسب‌سازی رشته‌های تحصیلی با اشتغال که از بندهای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است باید در دانشگاه‌ها اجرایی و عملیاتی شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 995202

وب گردی

وب گردی