ضورمان در عراق برای زیر نظر داشتن ایرانی‌ها است، نه حمله به ایران

رئیس‌جمهور آمریکا در اظهاراتی توهین‌آمیز بار دیگر ایران را کشوری «شرور» و «تروریست» خواند و گفت ایران یک «مشکل واقعی» است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای که مشروح آن امشب پخش می‌شود، بار دیگر به خروج از توافق هسته‌ای با ایران افتخار کرده و گفته با جمع‌بندی جامعه اطلاعاتی آمریکا که تأکید کرده ایران به تعهدات خود ذیل این توافق پایبند بوده، مخالف است.

وی در بخشی از این مصاحبه با شبکه «سی‌بی‌اس»، با بیان اینکه قصد ندارد نیروهای نظامی آمریکا را از عراق خارج کند، گفت: «ما برای ساخت این پایگاه [در عراق] هزینه هنگفتی کرده‌ایم. می‌خواهیم آن را حفظ کنیم. یکی از دلایلی که می‌خواهم نگهش دارم، این است که می‌خواهم کمی حواسمان به ایران هم باشد، چون ایران یک مشکل واقعی است.»

او در پاسخ به این سوال که آیا این به آن معنی است که آمریکا قصد حمله به ایران را دارد، گفت: «نه. دلیلش این است که می‌خواهم بتوانیم ایران را تحت نظر داشته باشیم. تنها چیزی که می‌خواهم، این است که بتوانیم [ایران را] تحت نظر داشته باشیم. ما در عراق یک پایگاه نظامی باورنکردنی و گران ساخته‌ایم. این پایگاه کاملا برای اینکه بخش‌های مختلف آن خاورمیانه پر از دردسر را زیر نظر داشته باشیم، مناسب است. این چیزی است که خیلی‌ها درک نمی‌کنند. می‌خواهیم تحت نظر داشته باشیم و کاملا رصد کنیم که اگر دردسری درست شد، اگر کسی خواست سلاح اتمی یا چیزهای دیگر تولید کند، ما قبل از اینکه این کار را کنند، متوجه شویم.»

در ادامه این مصاحبه، «مارگارت برنان» مجری برنامه با ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا اشاره کرد و از ترامپ که هفته گذشته سران سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا را به دلیل تایید پایبندی ایران به برجام مورد تمسخر قرار داده بود، پرسید که آیا به اطلاعاتی که از این سرویس‌ها دریافت می‌کند، اعتماد دارد؟

ترامپ هرچند گفت به اطلاعاتی که به دستش می‌رسد اطمینان دارد، اما گفت: «اما این را می‌گویم: اگر آدم‌های اطلاعاتی من بگویند که در واقع ایران یک مهدکودک فوق‌العاده است، من با ۱۰۰ درصد با آن‌ها مخالفت می‌کنم. [ایران] یک کشور شرور است که آدم‌های زیادی را می‌کشد. بحث شکنجه و چیزهای دیگر است. و شاید هم آن‌ها بازگردند... آن توافق، توافق وحشتناکی بود که رئیس‌جمهور [باراک] اوباما و "جان کری" [وزیر خارجه اسبق آمریکا] انجام دادند و اصلا هم نمی‌دانستند دارند چه کار می‌کنند. زمانی که من آن توافق را تمام کردم، ناگهان ایران کشور متفاوتی شد. خیلی سریع تبدیل به کشوری شد که با مشکلات اقتصادی بزرگی روبرو است. بگذارد ببینم چه می‌شود.»

او در پاسخ به صحبت‌های مجری که گفت سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا معتقدند ایران به برجام پایبند بوده، گفت: «من با آن‌ها مخالفم... درست است که من آدم‌های اطلاعاتی دارم، اما معنیش این نیست که باید با آن‌ها موافق باشم. رئیس‌جمهور [جورج دابلیو] بوش هم آدم‌های اطلاعاتی داشت که می‌گفتند "صدام حسین" در عراق تسلیحات اتمی و انواع و اقسام سلاح‌های کشتار جمعی دارد. بعد چه شد؟ آن آدم‌ها اطلاعاتی اصلا نمی‌دانستند چه خبر است. همان‌ها ما را درگیر جنگی کردند که هرگز نباید وارد آن می‌شدیم. از آن زمان ۷ تریلیون دلار در خاورمیانه خرج کرده‌ایم و کلی کشته داده‌ایم.»

در واکنش به این اظهارات ترامپ، مجری به نقش «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کنونی دولت آمریکا در شکل‌گیری جنگ عراق اشاره کرد، اما رئیس‌جمهور آمریکا گفت برای ترامپ احترام قائل است و بولتون جزء افرادی نبوده که پیش از جنگ عراق در مورد تسلیحات کشتار جمعی شهادت دهند.

وی با بیان اینکه سران سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا اکنون هم می‌توانند ارزیابی‌های خود را آنطور که می‌خواهند منتشر کنند، گفت: «می‌خواهم آن‌ها نظر خود را داشته باشند و نظرشان را به من بگویند. اما زمانی که به ایران نگاه می‌کنم، ایران را کشوری می‌بینم که کلی دردسر درست کرده.»

ترامپ در ادامه گفت اندکی پس از حضورش در کاخ سفید به پنتاگون رفته و وضعیت ایران را جویا شده است: «در خیلی از مناطق در خاورمیانه دشواری‌های بزرگی داشتیم. باعث و بانی تک تک آن‌ها، کشور تروریست شماره یک جهان، یعنی ایران بود. بنابراین، وقتی آدم‌های اطلاعاتی من به من می‌گویند که ایران چقدر فوق‌العاده است... باید بگویم که من همانی را باور می‌کنم که خودم می‌دانم.»

هفته گذشته جامعه اطلاعاتی آمریکا گزارش سالانه موسوم به «ارزیابی تهدیدات جهانی پیش روی ایالات متحده» را منتشر کرد و در آن بر خلاف ادعاهای ترامپ و حلقه اطراف او تأکید کرد که ایران به توافق هسته‌ای پایبند بوده است. این گزارش مواضع ترامپ در مورد برنامه اتمی کره شمالی و وضعیت داعش در سوریه و عراق را نیز زیر سوال برده است.

ترامپ پس از انتشار آن گزارش و اظهارات «دن کوتس» رئیس اطلاعات ملی و «جینا هاسپل» رئیس آژانس ملی اطلاعات آمریکا (سیا) در نشست کنگره، به شدت به سران جامعه اطلاعاتی آمریکا تاخت و گفت این افراد باید یک بار دیگر درس‌هایشان را دوره کنند. وی البته بعدا از این موضع عقب‌نشینی کرد و مدعی شد که رسانه‌ها محتوای اظهارات کوتس و هاسپل را تغییر داده‌اند.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 995214

وب گردی

وب گردی