سلول بنیادی نجات‌بخش عارضه‌های چشمی

در حال حاضر استفاده از سلول‌های بنیادی برای درمان آسیب‌های چشمی در کشور کاربرد دارد و تمام روش‌های مورد استفاده این حوزه در کشور به خوبی و بدون نیاز به خارج انجام می‌شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، می گویند مادر تمام سلول ها است. می تواند به تمام سلول های بدن تبدیل شود. مزایای بیشماری دارد. در کنار همه این موارد باید گفت در مواردی برای بیماران آخرین راه نجات است، آن هم زمانی که دیگر دارو اثر ندارد. بله صحبت از سلول های بنیادی است. سلول هایی که جوانه امید را در دل بیماران و خانواده هایشان رشد می دهند.

سلول های بنیادی در بافت های مختلف بدن وجود دارند و در ترمیم بافت‌های مختلف بدن بدنبال آسیب و جراحت موثرهستند در این میان به سراغ چشم رفتیم تا از کاربرد سلول های بنیادی در درمان آسیب های چشمی آگاه شویم.

علیرضا برادران رفیعی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره کاربرد سلول های بنیادی در حوزه چشم می گوید: در هر بافتی از بدن تعدادی سلول بنیادی وجود دارد پس چشم نیز این سلول ها را دارد. البته هر بخشی از چشم سلول بنیادی مربوط به خود را دارا است به عنوان مثال قرنیه سلول بنیادی مربوط به خود را دارد.

وی ادامه داد: در این میان برخی بیماری های چشمی مرتبط با کمبود یا آسیب به سلول های بنیادی است. در مواردی که سلول بنیادی کم است پیوند به بیمار کمک می کند. سوختگی های شیمیایی چشم یکی از مواردی است که در آن کمبود سلول بنیادی قرنیه ایجاد می شود. البته در بیماری های شبکیه چشم نیز این موضوع صدق می کند. در برخی بیماری های شبکیه ارثی سلول های بنیادی آسیب می بینند و شخص توانایی دید خود را از دست می دهد که در این موارد نیز پیوند راه نجات است.

به گفته برادران رفیعی، پیوند سلول های بنیادی در چشم بیشتر مربوط به قرنیه است. این پیوند بسته به شدت بیماری یا این موضوع که کدام یک از چشم ها درگیر بیماری است تفاوت دارد. چرا که در صورت آسیب یک چشم سلول های بنیادی از چشم سالم به معیوب پیوند می خورد. در صورتی که هر دو چشم درگیر بیماری یا آسیب باشد در این صورت از جسد یا فامیل درجه یک افراد سلول بنیادی برداشته می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی همچنین معتقد است: طبیعی است که در برخی مواقع با برداشتن سلول بنیادی از چشم سالم آن را در معرض خطر قرار می دهیم پس مهندسی بافت و کشت سلول بنیادی به کمک می آید. البته در کشت سلول علاوه بر برداشتن سلول از چشم می توان از بافت های دیگر همچون لب جداسازی سلول را انجام و کشت داد. همچنین در مواردی که پیوند موفق آمیز نیست یا پس زده می شود می توان از قرنیه های مصنوعی استفاده کرد.

وی درباره جایگاه کشور در این حوزه نیز گفت: تمام این روش ها در کشور به خوبی و بدون نیاز به خارج از کشور انجام می شود و جایگاه و رتبه شایسته ای نیز داریم چرا که تمام فعالیت هایی که در سطح دنیا در حال انجام است در ایران نهادینه شده است.

البته ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز از این حوزه حمایت و با این اقدام خود مسیر را برای فعالیت پژوهشگران و محققان برای دستیابی به پیشرفت های بیشتر هموار کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 995229

وب گردی

وب گردی