طهرانچی: دوران حضیض تمدنی ایران توسط امام خمینی(ره) به پایان رسید

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ما اولین کشور منطقه در تولید علم هستیم که دنیای غرب از پیشرفت علم و فناوری ایران عصبانی است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم گرامیداشت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی تحت عنوان «تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی و تشریح نقش جامعه دانشگاهی در تحقق اهداف و آرمان‌ها» که صبح امروز در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، گفت: امروز برای گرامیداشت ایامی گردهم آمدیم که در زمستان، بهار فجر انقلاب را یادآور می‌شود.

دکتر طهرانچی با درود به روح پرفتوح امام خمینی (ره) که بنیانگذار عزت مستضعفین و مسلمانان در عصرحاضر شد، خاطرنشان کرد: به روح شهیدانی که با باور داشتن به حقیقت انقلاب اسلامی، به پایداری آن کمک کردند، درود می‌فرستیم. برای مقام معظم رهبری که پرچمدار به‌حق این انقلاب اسلامی است و به نیکی وعده‌های امام خمینی (ره) را تحکیم بخشیدند، نیز سلامتی و طول عمر باعزت آرزو می‌کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه سردمدار امروز دنیای غرب با خیال باطل خود وعده داده بود که مردم ایران، امروز را نخواهند دید، گفت: به شکرانه این نعمت بزرگ، به ارائه گزارشی کوتاه درخصوص آنچه در حوزه علم در دنیا واقع شده، اشاره خواهم کرد.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه این سرزمین، سرزمینی تمدن‌پرور است، گفت: آینده هر ملتی به گذشته آن مرتبط است. همانطور که اگر کسی به بیماری فراموشی مبتلا شد، آینده‌ای نخواهد داشت، ملتی که دچار فراموشی شود نیز از آینده‌ای برخوردار نخواهد بود، اما انقلاب اسلامی برای ما یک موضوع را روشن کرد که چه کسی هستیم؟ در کجا قرار داریم؟ و می‌خواهیم به کجا برویم؟

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه ایران در گذشته صاحب تمدن بوده و رهبری علم جهانی را عهده‌دار بوده است، خاطرنشان کرد: تاریخ‌نویسان علم با اشاره به قدرت اسلام، این نکته را مطرح کرده‌اند که اسلام، دین عجیبی بود؛ 17 سال بعد از بعثت پیامبر اکرم(ص) آن، کتاب دین اسلام مکتوب شد. و آنچه در این دین فتح شد، هرگز از اسلام خارج نشد و مردمی که به اسلام گرویدند، بر اسلام ماندند.

وی ادامه داد: از عجایب قرآن کریم این است که در زمانی ظهور یافت که علم در اختیار غرب بود، اما پس از 200 سال، اگر کسی به دنبال کسب علم بود، باید به کتاب‌هایی با زبان قرآن مراجعه می‌کرد. 200 سال پس از بعثت پیامبر اکرم (ص)، زبان عربی به زبان علم دنیا تبدیل شد. بستر این توسعه، سرزمین ایران اسلامی بود. این سرزمین همواره افتخار داشته که در این حرکت یکی از پرچمداران بزرگ باشد.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه این تمدن و علم به دلایلی از این منطقه رخت بربست و حدود 300 سال است که در اروپا تمدنی شکل گرفته، تصریح کرد: اروپاییان تا آنجا که توانسته‌اند از تمدن ما بهره گرفته‌اند، ولی عامدانه تمدن گذشته ما را فراموش کرده‌ و سعی داشته‌اند شرق را نادیده بگیرند.

وی افزود: اساساً در منطق آنها، غرب متمدن و شرق غیرمتمدن بود و همه افعال برده‌داری و ظلم و ستمی که در منطقه ما روا داشته بودند را به عنوان جزئی از تمدن برتر خویش برشمردند. غربی‌ها به غرب به عنوان ستون دنیا نگاه می‌کردند و کار تا جایی پیش رفت که به اعتقاد آنها شرق اهمیت چندانی نداشت و فقط به عنوان بخشی از دنیا باید آن را شناخت.

دوران حضیض تمدنی ایران توسط امام خمینی (ره) که مرد خدا بود به پایان رسید

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه پس از دوران صفویه، دو سلسله قاجار و پهلوی در ایران پای گرفت که دوران حضیض تمدنی ما بود، خاطرنشان کرد: این دو دوران به دست حضرت امام خمینی (ره) یک مرد بزرگ از حوزه علمیه که مرد خدا بود، به پایان رسید.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تمدن غرب که برمبنای عقل خودبنیان بشری شکل گرفته بود، دو ثمره داشت که یکی جنگ‌های جهانی و دیگری جنگ سرد بود، گفت: جنگ‌های جهانی بین اروپا شکل گرفت و آتش آن به منطقه ما نیز کشیده شد. پس از آن جنگ‌ها و برمبنای یک گسترش علمی - دستاورد هسته‌ای ایالات متحده آمریکا و دستاورد فضایی اتحاد جماهیر شوروی – جنگ دیگری به نام جنگ سرد شکل گرفت.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه این دو جنگ در قرن بیستم چشم ما را می‌آزارد، گفت: این دو، ثمره تمدن غرب بود و شرق از منظر آنها، اتحاد جماهیر شوروی بود که برمبنای همان تفکرات غرب هگل و مارکس شکل گرفته بود. به گواه آیه شریفه «ظَهَرَ الْفَسَادُ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ لِیُذِیقَهُمْ بَعْضَ الَّذِی عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ»، در زمین و دریا به واسطه آنچه بشر به دست آورده بود از جمله سلاح های مرگبار، سلاح‌های هسته‌ای و بیماری‌هایی که هر روز از آزمایشگاه‌های آنها برمی‌آمد و دستکاری آنها در نظام خلقت، خرابی و فساد آشکار در زندگی بشر به وجود آمد که یکباره مرد خدایی، بازگشت به خدا را در این کره خاکی ندا داد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه مردم به این مرد بزرگ گرویدند و در مدت کوتاهی ژاندارم آمریکایی منطقه فرو ریخت و مردم عزم خود را جزم کردند، خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) ما را به خود دعوت نکرد بلکه به خدا دعوت کرد و ما هم به او پیوستیم و بنیانی در این سرزمین نهاده شد که پایان قرن بیستم را جلوه دیگری بخشید.

وی با بیان اینکه چهل سال است که دیگر جنگ سرد معنای خاصی ندارد، گفت: امروز دیگر جنگ‌های ساختگی درون تمدن غرب از معنایی برخوردار نیست، چرا که غرب خود را در مقابل یک دشمن می‌بیند و آن حرکت توحیدی ولایتمداری ماست. غرب تمام عزم خود را برای نابودی و خشکاندن ریشه یک ملت جزم کرده که آن، ملت بزرگ ماست. غرب چشم طمع به منطقه ما دارد، اما یک اراده را در مقابل این حرکت می‌بیند و آن نیز حرکت مردم ایران اسلامی به رهبری قائد خویش است.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این نشان‌دهنده عزت مردم است، تصریح کرد: این راه هموار نیست. دشمن با همه وجود و همه توان خود در این مسیر سختی‌هایی را برای ما خلق کرده و اقتصاد را مورد هجمه قرار داده است. در دنیایی که شعار ارتباطات یکپارچه را سرمی‌دهند، با همه توان مالی و تجهیزاتی خود، مسیر را برای انجام امورات عادی اقتصادی کشورمان تنگ کرده‌اند.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: غرب چگونه می‌خواهد این ملت بزرگ را به بند بکشد؟ چهل سال است که مردم هر سال در بهمن ماه ندا سر می‌دهند که ما با استقامت در راهی که پیمان بسته‌ایم، ایستاده‌ایم. در روز 22 بهمن، مردم اعلام می‌کنند که به قول شهید بزرگوار شهیدبهشتی؛ ای آمریکا از ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر. این مردم هستند که بودن خویش را علیرغم همه سختی‌ها که به آنها تحمیل می‌شود، پایمردانه ادامه می‌دهند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: ما در این کشور جنگ و از دست دادن فرزندانمان را دیده‎‌ایم. ما در این منطقه انتقام دشمنان را از جوانانی که به مقاومت دل بسته‌اند، دیده‌ایم. ما سلاح های مرگباری که هر روز بر سر کودکان فرود می‌آیند را دیده‌ایم. ما از یک طرف شعار حقوق بشر و از طرف دیگر ظلم بر بشریت را مشاهده کرده‌ایم، اما هیهات که هیچگاه به ذلت تن نخواهیم داد.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه یکی از افتخاراتی که استقلال برای ما داشته، بحث گسترش علمی است، تأکید کرد: افتخار به گذشته و تداوم راه گذشته که در فرهنگ و علم در دنیا پیشتاز بوده‌ایم را ادامه خواهیم داد.

وی با اشاره به اینکه غرب در گذشته محتاج تمدن ما بود، خاطرنشان کرد: غرب امروز تمام توان خود را گذاشته که در مقابل مدل ناقص تمدنی آنها، تمدن توحیدی بروز و ظهور نیابد. این تمدن در حوزه علم بسیار چشمگیر بوده است.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به آمار جمعیتی اوایل انقلاب، گفت: در ابتدای انقلاب اسلامی از 33 میلیون جمعیت ایران، تنها 170هزار دانشجو و 8هزار استاد فعالیت داشتند و آموزش عالی تنها در حد کارشناسی فعال بود، اما امروز با تحولی که به برکت انقلاب اسلامی صورت گرفت، از جمعیت 85 میلیونی، 4 میلیون دانشجو در حال تحصیل هستند و 80 هزار استاد فعالیت دارند.

ایران به برکت انقلاب اسلامی اولین کشور منطقه در حوزه علم است

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: در ابتدای انقلاب اسلامی اساساً هیچ نامی از کشور ما در تولید علم در جهان مطرح نبود، اما امروز افتخار داریم که اولین کشور در منطقه در این حوزه باشیم و در جایگاه شانزدهم جهانی بالاتر از بسیاری از کشورهای اروپایی قرار بگیریم. اکنون در آزمایشگاه‌های کشورمان کارهای بدیعی صورت می‌گیرد که دنیا نیاز دارد به آن رجوع کند. امروز فناوری هسته‌ای و فضایی که غرب و شرق با آن تمدن رقابتی دوره جنگ سرد را به وجود آوردند، توسط جوانان این مرز و بوم به دست آمده و آنها از دست ما عصبانی هستند.

وی افزود: غربی‌ها علم و بشریت را تنها از آن خود می‌دانند. به خاطر همین وقتی از حقوق بشر سخن می‌گویند، تنها حقوق جمعیت خاصی از مغرب زمین که سرمایه‌دار هستند را مد نظر دارند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: مردم ما به عهدی که با امام خویش بسته‌اند و بیعتی که با مقام معظم رهبری داشته‌‌اند، پافشاری می‌کنند و ان‌شاءالله تا این پرچم به دست باکفایت حضرت اباصالح المهدی (عج) برسد، بر این عهد و پیمان خود استوار خواهند بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 995259

وب گردی

وب گردی