اینترنت اشیا و 5 تحول مهم در عرصه حمل‌و‌نقل

اینترنت اشیا از جمله فناوری‌هایی است که در کشورهای مختلف جهان در حال استفاده است و در آینده عرصه های گوناگون را در معرض تحولاتی شگرف قرار خواهد داد. عرصه حمل و نقل نیز از این تغییرات بی‌نصیب نخواهد بود که در این مقاله به 5 مورد از این تحولات اشاره خواهد شد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری عربی 21، «اینترستینگ اینجینیرینگ» آمریکا در گزارشی به انقلابی که اینترنت اشیاء در عرصه حمل و نقل ایجاد خواهد کرد، پرداخت.

این پایگاه اینترنتی اعلام کرد: علاوه بر تجهیزات ارتباطی جمع آوری اطلاعات، ارسال و اعمال تغییرات در آن نظام اینترنت اشیاء دارای استفاده های مختلفی بوده و در زمینه های متفاوتی چون صنایع تجهیزات هوشمند قابل حمل توسط انسان، گوشی های تلفن همراه و ارتباطات و انرژی و همچنین حمل و نقل تاثیر گذار خواهد بود.

اینترستینگ اینجینیرینگ در ادامه مقاله خود به 5 روشی که اینترنت اشیا می تواند در عرصه حمل و نقل ایجاد تحول نماید، اشاره می کند:

1- سلامت اولین مساله ای است که هنگام بحث در خصوص تاثیرات اینترنت اشیا بر وسایل نقلیه ذهن همگان را به خود مشغول می کند. معمولاً طرح چنین ایده ای با ادامه تاسیس شهرهای هوشمند مطرح می شود که در آن خودروها می توانند با استفاده از اطلاعات مورد نیاز به سرعت با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و این مساله به بهبود سلامت مسافران و عابران پیاده کمک می کند. با استفاده از حسگرهای هوشمند نیز خودروها و اتوبوس ها قادر خواهند بود خودروهای دیگر را نسبت به خطرات احتمالی موجود در جاده یا راننده های جسور و همچنین ترافیک های سنگین آگاه کنند.

خودروهای هوشمند می توانند به راننده هایی که با کمبود خواب یا حالت های اضطراری پزشکی مواجه می شوند کمک کنند، وزارت حمل و نقل آمریکا هم‌اکنون برای الزام شرکت های خودروسازی جهت نصب اینترنت اشیا روی خودروهای تولیدی خود تلاش می کند، به ویژه آن که این فناوری جدید از قابلیت لازم برای کاهش 80 درصدی حوادث رانندگی برخوردار است.

2- سلامت راننده در وسایل نقلیه بسیار مهم است؛ اما در آینده دیگر در خودروها نقشی نداشته و بیشتر آنها به طور خودکار هدایت می شوند، توانایی حفظ سلامتی خودروها گامی تعیین کننده برای داشتن دنیایی ایمن است و اینترنت اشیاء به تحقق این مساله کمک خواهد کرد.

اینترنت اشیا امکان عملیات نظارت سریع و مداوم بر اتومبیل ها، اتوبوس ها و قایق ها را فراهم می کند تا این وسایل نقلیه همیشه در سلامت کامل به کاربران خدمت رسانی کنند و در صورت بروز هر گونه مشکل در وسیله نقلیه این فناوری با کمک حسگرهای مختلف به راننده یا مکانیک هشدار داده و خودروهای دیگر موجود در آن جاده را از این مساله آگاه می کند.

3- استفاده از اینترنت اشیا در حمل و نقل به ما برای رسیدن سریع تر به منزل کمک می کند، در جهانی که عرصه حمل و نقل آن به طور کامل به شکبه متصل باشد اطلاعات مربوط به ترافیک، راه های مسدود و لیست سفرهای وسایل نقلیه عمومی به صورت لحظه ای و دائمی قابل مشاهده است.

بر اساس یک پژوهش انجام شده در آمریکا مسافران شهری در این کشور به طور متوسط سالانه 42 ساعت از زمان خود را در شلوغی های ترافیک گذرانده اند و با این فناوری می‌توان اتلاف وقت مردم را کاهش داد.

4- با اینترنت اشیاء دیگر مهم نیست که بخواهیم ناوگانی کوچک از کامیون های خودکار یا ناوگانی وسیع از کامیون های عادی را کنترل کنیم، فناوری مکان یابی شما را برای ارائه خدمات بیشتر و آسان تر در عرصه حمل و نقل جاده ای کمک می کند، با استفاده از امکانات اینترنت اشیاء در خصوص مکان یابی مدیران خدمات حمل و نقل جاده ای خواهند توانست زمان انحراف کامیون های بزرگ از مسیر تعیین شده را تشخیص دهند. با استفاده از اینترنت اشیاء و ناوگانی از کامیون های خودکار تنها به چند نفر نیروی انسانی جهت مراقبت از هزاران کامیون نیاز است.

5- تمام وسایل نقلیه عمومی مانند آنچه در توکیو شاهد آن هستیم دقیق نیستند، وقتی شما در شهری بزرگ ساکن هستید مانند بسیاری از افراد دیگر از وسایل نقلیه عمومی برای جابجایی های روزانه خود استفاده می کنید، با وجود آنکه فناوری بهبود یافته اما دانستن زمان رسیدن قطار یا اتوبوس به شما هنوز غیر دقیق است.

از جمله ویژگی های سامانه ردیابی لحظه ای وسایل نقلیه در اینترنت اشیاء آن است که مسافران را برای رسیدن آسان به مقصدهایشان یاری می کند و توانایی کنترل وسایل نقلیه عمومی را به طور چشم گیری بهبود می بخشد، همچنین مسافران نیز می توانند به اطلاعات لازم در خصوص تاخیرات غیر قابل پیش بینی یا حوادثی که می تواند به تاخیر در سفر آنها منجر شود دست یابند.

در پایان این مقاله آمده است دولت ها و شرکت ها نسبت به اجرایی کردن اینترنت اشیا برای حل مشکلات حمل و نقل در سراسر جهان اقدام کرده اند، لازم به ذکر است ویژگی ها و مزایای ذکر شده اینترنت اشیا می تواند در تمام عرصه های حمل و نقل از جمله تجارت هوایی مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 995281

وب گردی

وب گردی