برای راه‌اندازی  پارک فناوری مجبور به عزل مدیران سنتی با نگاه فئودالی شدم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات​ همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، دستور بهره‌برداری از نخستین پارک فناوری توسعه اقتصاد دیجیتال در مشهد را صادر کرد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محمد جواد آذری جهرمی در مراسم افتتاح این پارک گفت: به لطف ائمه اطهار و به یاری خداوند متعال با ذکر حضرت علی بن موسی الرضا بهره‌برداری از اولین پارک فناوری توسعه اقتصاد دیجیتال جمهوری اسلامی ایران را در چهارمین دهه فجر انقلاب اسلامی اعلام می‌کنم.

وزیر ارتباطات در ابتدای این مراسم تاکید کرد: سالیان سال اقتصاد مبتنی بر نفت و منابع طبیعی هزینه شد تا زیرساخت‌های خدماتی و حمل و نقلی به مردم ارائه شود؛ اما خدمات مناسب و در خور شأن مردم ما ارائه نشد آن هم به دلیل اینکه مدیریت خدمات مبتنی بر مدیریت دولتی بود.

وی افزود: اما یک مدل کسب و کار مبتنی بر فناوری اطلاعات بدون هیچ خودرویی توانست زندگی مردم را تسهیل کند، هزینه ها را کم کند، درآمد زایی و ایجاد اشتغال کند و این قدرت فناوری اطلاعات است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: این بخش از اقتصاد که به نام «اقتصاد دیجیتال» شناخته می‌شود در دنیا در حال توسعه است.
آذری جهرمی با طرح این سوال که لازمه توسعه فناوری چیست؟ گفت: اولین گام وجود زیرساخت هاست که بخشی از آن باید توسط دولت به واسطه تسهیل سرمایه گذاری و بخش دیگر هم توسط بخش خصوصی انجام شود.
وی ادامه داد: از سال ۹۲ تاکنون مجموعا بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت ها سرمایه گذاری شده است. به طوری که امروز تمام شهرهای کشور به اینترنت نسل ۳ و ۴ متصل شده اند.
وزیر جوان دولت تدبیر و امید با بیان اینکه اگر این ظرفیت‌ها نباشد امکان ایجاد اشتغال وجود ندارد تصریح کرد: ۶۶ درصد روستاها به اینترنت پرسرعت متصل شده اند و ۷۱ میلیون کاربر اینترنت پهن باند در کشور داریم.

وی با بیان اینکه جوانان هم بیکار ننشسته اند گفت: ما امروز از ۴۵۰ اپلیکیشن در سال ۹۲ به ۲۵۰ هزار اپلیکیشن ایرانی در پلتفرم های توزیع محصول رسیده ایم که بسیاری از آنها نام دار هستند و برخی از آنها در همین استان حضور دارند.
وزیر ارتباطات ادامه داد: انصافاً خراسان از ظرفیت خوبی برخوردار است و معلوم است که زیست بوم بسیار مستعدی برای رشد کسب و کارهای نوین دارد.
آذری جهرمی با بیان اینکه وظیفه دولت‌ها در قبال این جوانان چیست، گفت: وظیفه دولت ها تسهیل گری به جای تصدی‌گری است. مدیری موفق است که بتواند برای بخش خصوصی شرایطی به منظور توسعه کسب‌و‌کار‌های نوپا فراهم کند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با بیان اینکه ما در مجموعه وزارت ارتباطات برای حمایت از بخش خصوصی به لحاظ اعتباری واقعاً دچار تنگناهای جدی هستیم، گفت: وزارت ارتباطات در قانون بودجه می‌بایست ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب کند. ما در سال ۹۷ تا به امروز ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از این درآمد را به خزانه واریز کردیم که تنها هزار میلیارد تومان از آن به وزارت ارتباطات بازگشته است.
وی افزود: با این هزار میلیارد تومان باید صنعت فضایی را توسعه دهیم، روند توسعه خدمات روستایی و زیرساخت‌های فیبر نوری را تسریع کنیم و بسیاری دیگر از اقداماتی که همه آنها قرار است انجام شود.

وی افزود: بر این اساس تصمیم گرفتیم فضاهای مازاد در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را شناسایی، تجهیز و در اختیار جوانان قرار دهیم.
آذری جهرمی ادامه داد: جوانان همواره از ما درخواست رفع موانع، کاهش قوانین دست و پاگیر و در اختیار داشتن محیطی برای شروع کار دارند. ما بر این اساس «لایحه نوآفرین» را به دولت ارسال کردیم، هر چند هنوز این لایحه به دلیل مخالفت برخی دستگاه‌ها به تصویب نرسیده است ولی ما متوقف نماندیم و تصمیم گرفتیم دو گام در این مسیر برداریم.
وی افزود: گام نخست شناسایی فضاهایی است که می توانیم در اختیار جوانان قرار دهیم. گام دوم استفاده از قوانین جاری کشور است برای اینکه بتوانیم برخی از موانع را رفع کنیم. بر همین اساس به شورای عالی عطف و وزارت علوم درخواست دادیم تا بتوانیم از ظرفیت‌های پارکهای علمی و فناوری استفاده کنیم و شرکت‌هایی که در این پارک‌ها مستقر می‌شوند از قوانین ویژه‌ای از قبیل بیمه و مالیات برخوردار شوند و این مجوز را از شورای عالی عطف و وزارت علوم اخذ کردیم.

آذری جهرمی ادامه داد: اولین جایی که بعد از کسب موافقت ها شروع به کار کردیم استان خراسان بود که البته آسان هم نبود.
وی افزود: برای اینکه این پروژه در این استان اجرایی شود حتی مجبور به عزل دو مدیر شدم. همه باید بدانیم، این اموال دولت که در اختیار ما است متعلق به مردم است و ما باید آنها را برای توسعه اشتغال در اختیارمردم بگذاریم.
وزیر جوان کابینه تصریح کرد: فضایی که به پارک فناوری توسعه اقتصاد دیجیتال اختصاص پیدا کرده است سالیان سال از آن استفاده نمی شد و مدیران قبلی برای آزادسازی این فضا مقاومت جدی داشتند.
آذری جهرمی ادامه داد: گفته بودم که اگر مدیری در راه اندازی این پروژه مقاومت کند با آن برخورد می کنم. بر این اساس مجبور شدم مدیران سنتی و با نگاه فئودالی در حوزه مدیریتی را کنار بگذارم.
وی تاکید کرد: ما زمانی باید احساس کنیم حوزه مدیریتمان قوی تر است که اقتصاد بخش تحت مدیریت ما قوی تر باشد نه اینکه اموال و املاکمان بیشتر باشد.

وزیر ارتباطات ادامه داد: امروز در خراسان رضوی اولین پارک فناوری توسعه اقتصاد دیجیتال به فضل الهی به بهره‌برداری ‌رسید که از ظرفیت استقرار ۱۲۰ شرکت برخوردار است. همزمان در تهران هم پارک فناوری توسعه اقتصاد دیجیتال با ظرفیت استقرار ۱۵۰ شرکت در زمینی به مساحت ۲۰ هزار متر مربع در فضای مناسب در منطقه ۲۲ احداث شده است.
وی افزود: در این پارک ها تنها ساختمان به بخش خصوصی واگذار نمی‌شود. این شرکت‌ها از قوانین ویژه، مطابق با پارک های فناوری برخوردار می شوند. در این پارک ها صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر هم مستقر می شود. همچنین برخی از منابع وجوه اداره شده وزارت ارتباطات برای سرمایه گذاری به این سمت هدایت خواهد شد.
آذری جهرمی تاکید کرد: پارک فناوری توسعه اقتصاد دیجیتال، بخشی از طرح اشتغال‌زایی وزارت ارتباطات است. ما ۴ طرح اشتغال‌زایی در دستور کار داریم و امسال تمرکزمان بر توسعه اشتغال‌زایی است.
وزیر ارتباطات تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم با تامین منابعی که رئیس جمهور دستور داده‌اند و رییس سازمان برنامه و بودجه هم پیگیر آن هستند تخصیص های لازم صورت بگیرد تا 87 هزار شغل مورد نظر را با این چهار طرح ایجاد کنیم.
وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد که افتتاح پارک فناوری توسعه اقتصاد دیجیتال باعث خیرات برای ICT خراسان، توسعه دهنده اقتصاد مشهد و تسهیل کننده هوشمندسازی این شهر باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 995285

وب گردی

وب گردی