توسعه علمی دانش فضایی مرهون حضور دانشگاهیان است

معاون وزیر ارتباطات با تأکید بر اهمیت نقش دانشگاه ها در توسعه فناوری گفت: همانطور که دانشگاه ها در توسعه فناوری فضایی نقش موثری داشتند، اکنون نیز دانشکده های تخصصی با ورود به حوزه فضایی می توانند در افزایش سطح تعاملات و همکاری های بین المللی و بهره برداری حداکثری از ظرفیت مجامع بین المللی یاری رسان این حوزه باشند.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، براری، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فضایی ایران صبح امروز (۱۵ بهمن ماه) با حضور در دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه با مسئولان، اساتید و دانشجویان این دانشکده به گفتگو نشست.
در این نشست رئیس سازمان فضایی ایران گفت: از دهه شصت دانشگاه های برتر کشور به حوزه هوا فضا ورود کردند و مجالی برای توسعه علمی دانش فضایی در کشور فراهم شد.
وی ادامه داد: در دهه هفتاد مراکز تحقیقاتی در حوزه صنعت فضا شکل گرفت و ما از سال هفتاد و پنج وارد حوزه طراحی و تولید ماهواره شدیم.

براری با بیان اینکه، بسیاری از کشور های دنیا در عرصه فضایی مشارکت و تعاملی چند منظوره دارند، اظهار داشت: ما باید با توسعه همکاری های بین المللی و بهره برداری از ظرفیت های دیگر کشورها، حوزه فضایی را توسعه دهیم.

رییس سازمان فضایی ایران خاطرنشان کرد: در برنامه ده ساله اول فضایی، با شعار "ما می توانیم" با توسعه فناوری فضایی و رشد علمی که توسط دانشگاه و مراکز علمی رقم خورد، صاحب اقتدار علمی در این حوزه شده ایم.

دکتر براری خاطرنشان کرد: امروزه در شش رکن اصلی ماهواره، پرتابگر، پایگاه پرتاب ماهواره، ایستگاه کنترل و مدیریت ماهواره، ایستگاه دریافت و ارسال داده و تسلط بر تحلیل و پایش ماهواره به خودکفایی رسیده ایم.

وی عنوان کرد: یکی از مهمترین برنامه های ما در دهه پنجم انقلاب اسلامی، تثبیت فناوری فضایی و توسعه کاربرد های آن و ایجاد اقتدار اقتصادی در حوزه فضایی است.
رئیس سازمان فضایی ایران خاطر نشان کرد: توسعه فناوری و زیرساخت ها، توسعه کاربرد و خدمات فضایی و توسعه روابط و همکاری های بین المللی سه محور اصلی در برنامه توسعه این حوزه است که برنامه های سازمان فضایی ایران حول این سه محور و با توسعه متوازن آن برنامه ریزی و تدوین شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه بین الملل، فعالیت های خوبی به انجام رسیده است، گفت: ایران در سال ۱۹۵۸ به عنوان یکی از ۱۸ عضو ابتدایی به کمیته استفاده صلح آمیز از فضای ماورای جو سازمان ملل (کوپوس) پیوست.

وی ادامه داد: در ادامه حضور در عرصه بین الملل نیز از سال ۲۰۰۸ جزو موسسان سازمان همکاری های فضایی آسیا-اقیانوسیه (اپسکو) بودیم و خوشحالم اعلام کنم که از چهارشنبه هفته گذشته نیز، به عنوان هماهنگ کننده برنامه های فضایی گروه ۷۷ کوپوس به مدت یک سال انتخاب شدیم.

معاون وزیر ارتباطات با تأکید بر اهمیت نقش دانشگاه ها در توسعه فناوری افزود: همانطور که دانشگاه ها در توسعه فناوری فضایی نقش موثری داشتند، اکنون نیز دانشکده های تخصصی با ورود به حوزه فضایی می توانند در افزایش سطح تعاملات و همکاری های بین المللی و بهره برداری حداکثری از ظرفیت مجامع بین المللی یاری رسان این حوزه باشند.

براری افزود: امروزه برای توسعه روابط و همکاری های بین المللی نیاز به یک دیپلماسی هوشمند در این عرصه داریم تا با شناسایی نقاط اشتراک و قوت و توانمندی های کشورهای هدف بتوانیم مذاکرات را به سمت ایجاد تعامل و همکاری موثر و همه جانبه پیش ببریم.

رییس سازمان فضایی ایران در این نشست پاسخگوی سوال دانشجویان بود و گفت: مسابقات موت کورت از اولویت های سازمان فضایی است و وقتی توان فنی و حقوقی دانشجویان دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه را دیدم، نسبت به همکاری های دانشگاهی در راستای تحقق اهداف فضایی کشور در عرصه بین الملل بسیار امیدوار شدم.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: کشور ما نسبت به هرگونه ابزار تحریم خارجی در حوزه فناوری فضایی واکسینه شده است و باید همزمان با رشد متوازن توسعه فناوری، کاربرد و خدمات، مسیر دستیابی به اقتدار اقتصادی عرصه فضایی هم مانند اقتدار علمی در این حوزه دست پیدا کنیم که در این مسیر تعاملات و همکاری های بین المللی بسیار حائز اهمیت است و برای دستیابی به بازارهای منطقه ای و بین المللی نیازمند بهره مندی از یک دیپلماسی قوی و هوشمندانه هستیم.

وی تاکید کرد: فرصت هایی که امروز در حوزه بین الملل برای ما ایجاد شده است را باید مغتنم بشمریم و از این فرصت ها به نفع منافع جمهوری اسلامی ایران استفاده حداکثری ببریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 995313

وب گردی

وب گردی