توجه ویژه دانشگاه آزاد اسلامی به حوزه گردشگری و سلامت/ پژوهش و فناوری کشور به تحول نیاز دارد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل گفت: در راستای طرح پایش، استان اردبیل در حوزه سلامت و گردشگری فعالیت‌های خود را هدفمند خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، علی‌رغم رشد چشمگیری که در دوره های تحصیلات تکمیلی در حوزه آموزش عالی صورت گرفته است، همواره در حوزه پژوهش و فناوری شاهد سردرگمی و عدم کارایی مناسب هستیم.

در این راستا دانشگاه آزاد اسلامی این ظرفیت و توانایی را دارد تا با تبدیل شدن به سازمان حل مسأله به عنوان اتاق فکری قدرتمند به کمک مسئولان کشور برای حل معضلات و مشکلات کشور بیاید.

همچنین برنامهمحور و همافزایی پژوهش دانشگاه در راستای رفع نیازها و برنامه های کلان کشور، همگام سازی دانشگاه با تحولات جامعه و پیشرفت های علوم و فناوری؛ همچنین هدفمند کردن آموزش و راه اندازی رشته های جدید از اهداف اصلی طرح پایش خواهد بود.

در اجرای طرح پایش به گونه ای حرکت می کنیم که بین دانشگاه و صنعت آشتی و تعامل مثبت صورت گیرد و چالش های جامعه توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه برطرف شود.

همچنین تبدیل هدفمند و منسجم مشکلات و نیازها به موضوعات پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتری دانشجویان، از اهداف اصلی طرح پایش است.

انجام مطالعات طرح هتل اسکول، طراحی سلامتکده، مرکز سنجش سلامت، طرح هیدروتراپی و هالوتراپی، استعدادیابی ورزشی، راه اندازی نمایشگاه دائمی، تالار فرهنگی و خدماتی و ایجاد پارکینگ دانشجویی را می‌توان از جمله طرح‌های ارزشیابی در واحد اردبیل عنوان کرد.

همچنین اختصاص مجتمع شاهد به عنوان سرای نوآوری و ایجاد اکوسیستم فناوری و کارآفرینی، راه اندازی خط تولید گیاهان دارویی واحد فناور سلامت اندیشان سبلان و تجاری سازی 10 محصول، ایجاد سامانه نشر مجلات و همایش ها، پیاده‌سازی سامانه تشویق مقالات، خودگردان ساختن آزمایشگاه‌ها و راه‌اندازی تولید محتوای آموزشی آنلاین از نمونه طرح‌های ارزش‌افزایی تحولی در حوزه پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل است.

در این زمینه، دکتر اسحاق رسولی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: واحدهای استان اردبیل قرار است در حوزه های سلامت و گردشگری فعالیت های علمی و پژوهشی خود را متمرکز و ادامه دهند.

وی ادامه داد: با توجه به این که استان اردبیل یکی از قطب های گردشگری کشور محسوب می شود و همچنین در حوزه بهداشت و سلامت که یکی از بخش های مهم کشور است ظرفیت ها و توانایی های بالایی دارد، این دو ماموریت به آن ها واگذار شده است.

رسولی تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل جزو 15 واحد دانشگاهی است که دانشکده پزشکی دارد؛ همچنین چند مرکز تحقیقات و مرکز رشد و فناوری در حوزه‌های مختلف به ویژه گیاهان دارویی ایجاد کرده ایم و در این راستا سعی داریم تا طرح های تحقیقاتی، پایان نامه‌ها، رسالهها و همچنین سرمایه گذاری‌ها و فعالیت‌های درآمدزا را در این حوزه متمرکز کنیم.

وی افزود: در حال حاضر، نظام موضوعات این دو حوزه با همکاری استادان و متخصصان گروه های آموزشی در حال بررسی و نگارش است؛ اما هنوز نهایی نشده است.

رسولی بیان کرد: قطعا توسعه بدون پژوهش، مفهوم کاملی نخواهد داشت. در واقع مبنای توسعه، سیاست گذاری ها و تصمیم گیری باید بر اساس آمار و تحلیل های دقیق و پژوهش صورت گیرد.

وی در ادامه گفت: البته این موضوع تا حد زیادی بر نظام مدیریتی که بر دولت حاکم است نیز بستگی دارد و بیشتر تصمیمگیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها متاسفانه بدون داشتن اطلاعات و آگاهی کامل و شناسایی نیازها صورت می گیرد و این یک مشکل ساختاری است که در سیستم اجرایی کشور وجود دارد.

رسولی افزود: در واقع باید در تصمیم‌گیری مدیران یک نظام بندی منجسم و مدون وجود داشته باشد تا در تمامی سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های‌شان مسئله دانش و پژوهش را در نظر گرفته و اهداف کلان و بلندمدت کشور بیشتر را تحقق بخشیم.

وی در ادامه گفت: بخش پژوهش کشور نیاز به یک تحول بزرگ دارد؛ زیرا در حال حاضر، گرایش در نظام اجرایی کشور برای بهره گیری از فناوری و پژوهش بسیار اندک است، البته کوتاه بودن عمر جایگاه مدیران و عدم وجود یک نگرش درست و بلند مدت نیز در این موضوع بی تاثیر نیست.

رسولی در پایان تاکید کرد: قطعا طراحی و اجرای طرح پایش دانشگاه آزاد اسلامی موجب افزایش کارآمدی و بهره‌وری استادان و دانشجویان رشته‌های مختلف می شود که در این راستا لازم است مسئولان نیز بیشتر به آن اهتمام ورزند.
انتهای پیام/

کد خبر: 995328

وب گردی

وب گردی