چگونه با جعبه دنده اتوماتیک کار کنیم؟

برای مراقبت از گیربکس اتوماتیک خودرو یک سری از راهکارهایی وجود دارد که رانندگان باید آنها را رعایت کنند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ درواقع گیربکس اتوماتیک بخش مهمی از خودرو است که می توند به دلایل مختلفی آسیب ببیند و به دنبال آن هزینه های زیادی را روی دست راننده بگذارد. در حقیقت با رعایت و استفاده از راه های مراقبت از گیربکس اتوماتیک خودرو می توان ضمن پیشگیری از هزینه های سرسام آور، طول عمر گیربکس را حتی تا دو برابر افزایش داد.

راه های مراقبت از گیربکس اتوماتیک خودرو

مهمترین راه جلوگیری از خرابی گیربکس اتوماتیک این است که از تعویض حالک دنده در طول زمان حرکت جلوگیری کنید. بهتر است بدانید اعمال تعویض حالتهای گوناگون گیربکس اتوماتیک خودرو به کمک تعدادی کلاچ و نوار قرار گرفته درون گیربکس انجام می شود. درواقع این کلاچ ها و دنده ها و نوارها دارای یک سری مواد می باشند که با ایجاد اصطکاک تعویض دنده را ساده و راحت می کنند. در حقیقت همواره قبل از تعویض کردن دنده باید خودرو به حالت سکون درآید و ترمز فشرده شود. مطمئن باشید با رعایت این مورد می توانید مراقبت از گیربکس اتوماتیک خودرو را به نحو بهتری انجام دهید.

توجه داشته باشید که در حالت دنده N نباید رانندگی کنید. در واقع خلاص کردن گیربکس اتوماتیک خودرو روی سراشیبی منجر به کاهش مصرف سوخت خودرو نمی شود. گفتنی است خودروهای دنده اتوماتیک پیشرفته تر نوعی به انداز های هوشمند می باشند و باعث می شوند در سرازیری سوخت رسانی به موتور کم شود و منجر به کاهش مصرف سوخت می شود.

استفاده حداقلی از حالت N برای مراقبت از گیربکس اتوماتیک

به هیچ عنوان نباید به دلیل شتاب اولیه بیشتر، حالت D را در زمان گاز دادن انتخاب نکنید. یکی از عادت های جوانان نگه داشتن پدال گاز در حالت N و سپس گذاشتن دنده در حالت D است که همین مورد خسارت زیادی را بجا می گذارد و در حقیقت یکی از راه های مراقبت از گیربکس اتوماتیک خودرو رعایت کردن همین مورد است.

پیش از اینکه خودرو به صورت کامل توقف نکرده، دنده را روی حالت P نگذارید زیرا بیشتر خودروهای گیربکس اتوماتیک جدید این امکان را به شما نمی دهد تا حالت P را پیش از توقف کامل انتخاب کنید.

یکی دیگر از موارد مراقبت از گیربکس اتوماتیک خودرو انجام سرویس های دوره ای گیربکس اتوماتیک خودرو می باشد. یعنی عدم توجه به این سرویس های دوره ای گیربکس اتوماتیک می تواند عملکرد دنده های خورشیدی موجود در گیربکس اتوماتیک را با مشکل روبرو کند. کارکرد دنده های خورشیدی و تورک کانورتر در گیربکس های اتوماتیک ارتباط مستقیمی با وجود روغن دارند. در حقیقت بخش های داخلی گیربکس اتوماتیک به مرور زمان و پس از شروع حرکت به دمای بالایی می رسند که در صورت عدم روغن کافی، عدم تعویض و ریختن روغن اشتباه، احتمال وارد شدن آسیب جدی به مکانیزم به وجود خواهد آمد.

به صورت ایده آل بهتر است بعد از هر پنج هزار کیلومتر کارکرد، میزان سطح روغن گیربکس اتوماتیک به وسیله گیج یا نشانه روغن تعبیه شده بررسی شود و کارشناسان در این زمینه توصیه می کنند برای خودروهای عام مورد استفاده شهری روغن گیربکس را پس از هر دو سال یا ۵۰ هزار کیلومتر کارکرد تعویض کرد.


منبع: اسمارت کار

انتهای پیام/

کد خبر: 995332

وب گردی

وب گردی