وقتی اطلاعاتی‌ها می‌گویند ایران خوب است طبق صلاحدید خودم عمل می‌کنم

رئیس‌جمهور آمریکا که به موضع‌گیری‌های زیگزاگی درباره مسائل مختلف شهرت دارد یک بار دیگر نظرش را درباره ارزیابی‌ دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا از ایران تغییر داده و گفته هنگامی که آنها ارزیابی‌های مثبتی از ایران ارائه می‌دهند طبق صلاحدید خودش عمل می‌کند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری «سی‌بی‌اس» موضع تازه‌ای درباره ارزیابی‌ دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا درباره ایران اتخاذ کرده و از اظهارات او اینطور برمی‌آید که تنها هنگامی به ارزیابی‌های اطلاعاتی اعتماد دارد که ادعاهایش را تکرار کنند.

ترامپ در پاسخ به سوال «مارگارت برنان» مجری برنامه Face the Nation درباره اینکه آیا به ارزیابی‌های جامعه اطلاعاتی درباره ایران اعتماد دارد گفت: «من به حرف اطلاعاتی‌هایی که منصوبشان می‌کنم اعتماد می‌کنم ولی حرفم این است: اگر آدم‌های اطلاعاتی من بگویند ایران یک مهد شگفت‌انگیز است، 100 درصد با آنها مخالف هستم.»

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه ادعا کرد: «ایران، کشوری شرور است که افراد زیادی را به قتل می‌رساند. وقتی صحبت از شکنجه و خیلی چیزهای دیگر در میان باشد... و شاید آنها دوباره به همین کارها رو بیاورند. این کشور کاملاً [درگیر مشکل شده است]. وقتی من به توافق هسته‌ای وحشتناک ایران خاتمه دادم-این توافق، توافق وحشتناکی بود که اوباما و جان کری آن را انجام داده بودند که اصلا نمی‌دانستند چه خبر است. مارگارت، وقتی من به آن توافق خاتمه دادم، ایران ناگهان کشور متفاوتی شد.»

جدیدترین گزارش سالانه موسوم به «ارزیابی تهدیدهای جهانی» که منعکس‌کننده دیدگاه‌های نهادهای اطلاعاتی آمریکا درباره مسائل مختلف است، پایبندی ایران به توافق هسته‌ای برجام را مورد تأیید قرار داده است. در این گزارش که سه‌شنبه هفته گذشته همچنین تصریح شده ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست.

مارگارت برنان با اشاره به مفاد مندرج در این گزارش به ترامپ گفت دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا معتقدند ایران به توافق هسته‌ای پایبند بوده است. رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ گفت: «من با نظر آنها مخالف هستم. من آدم‌های اطلاعاتی را به کار گماشته‌ام ولی معنایش این نیست که باید با آنها موافق باشم.»

بعد از انتشار گزارش «ارزیابی تهدیدهای جهانی» شمار زیادی از رسانه‌های آمریکا اختلافات مندرج در این گزارش با ادعاهای ترامپ درباره ایران، روسیه، شکست داعش و مذاکرات هسته‌ای با کره شمالی را پوشش دادند. روز بعد ترامپ در توئیتر به شدت از دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا انتقاد کرد و نوشت آنها باید درس‌هایشان را دوره کنند.

او در توئیتر نوشت: «اطلاعاتی‌ها ظاهراً در بحث از خطرات ایران، بسیار منفعل و ساده‌لوح هستند. آنها اشتباه می‌کنند!. وقتی من رئیس‌جمهور شدم، ایران داشت در سراسر خاورمیانه و فراسوی آن دردسر ایجاد می‌کرد. از زمانی که به توافق هسته‌‌ای وحشتناک ایران خاتمه دادم، آنها بسیار فرق‌ کرده‌اند، اما هنوز هم منبع بالقوه خطر و درگیری احتمالی هستند. آنها موشک آزمایش می‌کنند (همین هفته گذشته) و خیلی کارهای دیگر انجام می‌دهند و تا مرز کارهای خطرناک دیگر پیش می‌روند. الان اقتصاد آنها متلاشی شده و همین تنها عاملی است که آنها را به عقب می‌راند. مراقب ایران باشید. شاید اطلاعاتی‌ها باید دوباره درس‌هایشان را دوره کنند.»

یک روز بعد، ترامپ پس از دیدار با مقام‌های اطلاعاتی در کاخ سفید از این اظهارات عقب‌نشینی کرد و مدعی شد که رسانه‌ها اظهارات «جینا هاسپل»، رئیس سیا و «دنیل کوتس»، مدیر اطلاعات ملی ایالات متحده را تحریف کرده‌اند.

او پنجشنبه بعد از دیدار با اعضای تیم اطلاعاتی‌اش در کاخ سفید در توئیتر نوشت: «جلسه‌ فوق‌العاده با اعضای تیم اطلاعاتی‌ام در کاخ سفید همین الان به پایان رسید. آنها به من گفتند آنچه روز سه‌شنبه در جلسه استماع سنا گفته‌اند توسط رسانه‌ها تحریف شده و ما تا اندازه زیادی در خصوص ایران، داعش، کره شمالی و غیره هم‌نظریم. سخنان آنها در رسانه‌ها تحریف شده.»

رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتی دیگر نوشت: «پیشنهاد می‌کنم متن جلسه استماع سه‌شنبه را کامل بخوانید. روایت اشتباه برای کشورمان خیلی بد است. من برای جامعه اطلاعاتی‌مان ارزش قائلم. خوشبختانه جلسه بسیار خوبی داشتیم و همه‌مان هم‌نظر هستیم.»

ترامپ این بار در مصاحبه جدید با مارگارت برنان گفت مطمئن نیست که متن اظهارات مقام‌های اطلاعاتی تحریف نشده باشد. او گفت: «می‌دانید حرف من به منصوبانم چیست؟ می‌گویم شما می‌توانید هر طور می‌خواهید در جلسات استماع صحبت کنید. من نمی‌توانم جلوی آنها را بگیرم که در جلسات استماع حرف نزنند. آنها گفتند که اظهاراتشان [در جلسه استماع سنا در روز سه‌شنبه] تحریف شده. شاید اینطور بوده شاید هم نبوده، نمی‌دانم. ولی می‌توانم این را به شما بگویم، من می‌خواهم آنها نظر خودشان را داشته باشند و می‌خواهم که نظرشان را به من بگویم. ولی وقتی بحث ایران پیش می‌آید، من ایران را کشوری می‌دانم که باعث ایجاد مشکلاتی فجیع شده است.»

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه تأکید کرد در صورتی که نهادهای اطلاعاتی نظر مثبتی درباره ایران ارائه دهند، طبق صلاحدید خودش عمل می‌کند. او گفت: «سال اول که رئیس‌جمهور ایالات متحده شدم به جلسه‌ای در پنتاگون دعوت شدم. دو هفته بعد از ریاست‌جمهوری‌ام بود. گزارشی به من ارائه شد، چون می‌خواستم بدانم درباره ایران چه خبر است.»

وی اضافه کرد: «در نقاط بسیار بسیار زیادی در خاورمیانه، مشکلات زیادی گریبان‌گیرمان بود و تک تک این مشکلات به وسیله ایران که پیش‌قراول تروریسم در جهان است، ایجاد شده بود. بنابراین وقتی اطلاعاتی‌ها به من می‌گویند ایران کشور فوق‌العاده‌ای است-اگر ناراحت نمی‌شوید، باید بگویم که طبق صلاحدید خودم عمل می‌کنم.»

تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 995351

وب گردی

وب گردی