خداوند مبدأ فاعلی و انسان مبدأ قابلی وحی است

حجت الاسلام مصطفی پور، گفت: آیت الله جوادی آملی معتقدند که مبدأ فاعلی وحی نزد خداوند است و به هرکس که اراده کند، وحی می کند. از سوی دیگر انسان، مبدأ قابلی وحی است و در صورت داشتن قابلیت می تواند وحی را دریافت کند. لذا هرکسی قابلیت دریافت وحی را ندارد و حداقل باید از مقام عصمت برخوردار باشد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، جلسه نقد کتاب «وحی و نبوت» تألیف حضرت آیت الله جوادی آملی، توسط پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در سالن همایش ۹ دی بلوک ۶ سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، برگزار شد.

حجت الاسلام محمد رضا مصطفی پور، یکی از شاگردان برجسته آیت الله جوادی آملی، در این جلسه گفت: مسأله وحی، جزو مسائلی است که فیلسوفان، عارفان و مفسران ما، به پژوهش درون دینی و برون دینی آن پرداخته اند. در خصوص مسأله وحی و نبوت، مباحث مختلفی مطرح بود. در زمان ما هم برخی از افراد، اشکالاتی را به مسأله وحی وارد کردند.

وی افزود: لازم به ذکر است که نگاه به وحی در اسلام، با مسیحیت و ادیان دیگر متفاوت است. مسیحیان مسئله وحی را به عنوان ارتباط بین خدا و انسان، کمتر مورد بحث قرار داده اند.

حجت الاسلام مصطفی پور ادامه داد: اگر بخواهیم که وحی را در قالب یک کتاب آسمانی، مانند قرآن بررسی کنیم، باید گفت که منظور از وحی، مطالب و مباحثی است که خداوند به فرد برگزیده خود منتقل می کند. در زمان ما، برخی از افراد وحی اسلامی را با نگاه مسیحی بررسی کردند که این مسأله در مباحث تاریخی و فلسفی ما سابقه نداشته است.

وی گفت: در زمان ما، کتاب های زیادی نوشته شده است که وحی را از زاویه های مختلف مورد بررسی قرار داده است. حضرت آیت الله جوادی آملی هم 2 کتاب در رابطه با وحی دارند.

این شاگرد آیت الله جوادی آملی ادامه داد: یکی از کتاب ها به عنوان جلد سوم مجموعه تفسیر موضوعی آیت الله جوادی آملی مطرح شده است که این مجموعه به قلم ایشان نیست؛ بلکه گرد‌آوری بیانات ایشان است.

او تصریح کرد: کتاب دیگر ایشان هم وحی و نبوت نام دارد که حضرت آیت الله جوادی آملی این کتاب را به قلم خود و به زبان عربی نوشته اند. این کتاب توسط فرزند ایشان ترجمه شده است و ظاهرا خود آیت الله جوادی آملی هم این ترجمه را خوانده اند و تأیید کرده اند.

حجت الاسلام مصطفی پور تصریح کرد: ادعای آیت الله جوادی آملی این است که هم الفاظ قرآن، هم معنای قرآن و هم ترکیب الفاظ و معانی قرآن، از سوی خداوند است.

وی تأکید داشت: ایشان معتقدند که مبدأ فاعلی وحی نزد خداوند است و به هرکس که اراده کند، وحی می کند. از سوی دیگر انسان، مبدأ قابلی وحی است و در صورت داشتن قابلیت می تواند وحی را دریافت کند. لذا هرکسی قابلیت دریافت وحی را ندارد و حداقل باید از مقام عصمت برخوردار باشد.

او تصریح کرد: آیت الله جوادی آملی در کتاب وحی و نبوت به مسأله رویا‌نگاری وحی نپرداخته است؛ اما سعی کرده اند که به اکثر مباحث دیگر بپردازند و پاسخی نیز برای آن ها داشته باشند. البته ایشان اخیرا به مسأله رویا‌نگرای وحی هم پرداخته اند؛ اما دیدگاه ایشان فعلا در جایی منتشر نشده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: نوآوری این کتاب در این است که ایشان نگاه صدرایی یا همان حکمت متعالیه را در اینجا پیاده کرده اند. کسی که با مبانی حکمت متعالیه آشنا است، می تواند با این کتاب نیز ارتباط برقرار کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 995360

وب گردی

وب گردی