کشاورزی: تمرکز واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی در طرح پایش بر حوزه IT

رئیس واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: هدف طرح پایش این است که فعالیت های پژوهشی دانشجویان و استادان به نیازهای کشور گره بخورد. محورها و زیرموضوعات مختلفی در حوزه‌های گوناگون تعریف شده تا دانشجویان و استادان بر اساس آن، جای فعالیت خود را پیدا کنند.

دکتر محمدرضا کشاورزی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در خصوص مأموریت واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی برای طرح پایش اظهار داشت: در بحث پایش، موضوع به این صورت است که شما نیازهای کشور را با فعالیت های پژوهشی مرتبط کنید. زمانی پایان نامه ها و فعالیت های پژوهشی دانشجویان و استادان در یک فضای انتزاعی تعریف می شود که خروجی آن به صورت مستقیم به درد نیازهای کشور نمی‌خورد.

وی ادامه داد: با تدبیر دکتر طهرانچی (رئیس دانشگاه آزاد اسلامی) در طرح پایش، هدف این است فعالیت‌های پژوهشی دانشجویان و استادان به نیازهای کشور گره بخورد. محورها و زیرموضوعات مختلفی در حوزه های گوناگون تعریف شده تا دانشجویان و استادان بر اساس آن، جای فعالیت خود را پیدا کنند. البته هنوز مأموریت‌ها و موضوعات به صورت گسترده مشخص و به واحدها ابلاغ نشده است.

رئیس واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: رفتار و کسب‌وکار واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی، همه مبتنی بر «آی تی» است. اتفاقا رشته «آی تی» در دو گرایش مهندسی و مدیریت و رشته های مرتبط از ابتدا جزو رشته های پیشرو در کل دانشگاه آزاد اسلامی بوده و تمرکز واحد الکترونیکی در طرح پایش هم بر حوزه «آی تی» است.

کشاورزی در پاسخ به این سؤال که آیا واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی با دانشگاه های کشورهای دیگر، تبادلی در حوزه علمی و دانشجویی و پروژه های مشترک داشته یا خیر، گفت: هنوز چنین اتفاقی رخ نداده است. ارتباط با دانشگاه های خارجی بدین معنی اتفاق نیفتاده ولی واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به ماهیت و نوع آموزش خود، فعالیت های خوبی را در حوزه بین الملل شروع کرده است. واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی اکنون یک دانشجو در جنوب و دانشجوی دیگری در شمال کشور دارد، در حالی که هر دو از یک درس استفاده می کنند، پس فرقی نمی کند اگر دانشجو در خارج از کشور باشد.

وی افزود: می توان فعالیت های مختلفی را در حوزه بین‌الملل انجام داد؛ هم برای مخاطبان خارج از کشور فارسی زبان و هم برای مخاطبان خارج از کشور عرب زبان و انگلیسی زبان. واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی در هر سه حوزه، دانشجویانی دارد. ما در کشورهای کانادا، چین، امارات، عمان، تاجیکستان، عراق، آلمان و نقاط مختلف دنیا دانشجویانی داریم ولی هنوز باید بیشتر و بیشتر کار کنیم.

رئیس واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تبیین محتوای آموزشی با توجه به زبان دانشجویان تأکید کرد: استادی که برای دانشجویان ساکن لبنان تدریس می کند، عرب زبان است و محتوای دروس ارائه شده هم عربی است چون مخاطبان ما عرب زبان هستند و باید از چنین روشی استفاده کرد. حتی سامانه‌های ثبت نام، کلاس ها و دیگر خدمات سایت را به زبان های عربی و انگلیسی هم ارائه می دهیم تا دانشجویان بتوانند به راحتی از امکانات استفاده کنند.

کشاورزی در مورد تعامل با مسئولان ارشد دانشگاه آزاد اسلامی برای استفاده دیگر واحدهای این دانشگاه از محتوای آموزشی واحد الکترونیکی تصریح کرد: الحمدالله مدیران ارشد دانشگاه آزاد اسلامی از جمله دکتر طهرانچی و حتی دکتر ولایتی (رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی)، نگاه خیلی خوبی به حوزه «آی تی» و آموزش مجازی دارند. این نگاه به فعالیت های ما کمک کرده و به صورت متقابل، ما هم سعی و تلاش خود را به کار گرفته ایم تا در موضوعات مختلف به دانشگاه آزاد اسلامی کمک کنیم.

وی ادامه داد: بیش از 400 واحد دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور وجود دارد، اگر قرار باشد رئیس دانشگاه آزاد اسلامی جلسه ای با رؤسای استان ها برگزار کند، فرایند اجرایی سختی را هم در تهران و هم در مراکز استان‌ها می طلبد. یک رئیس واحد استان باید چند روز وقت بگذارد تا در یک جلسه دو، سه ساعته با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شرکت کند. ما از تابستان سال 1397 تاکنون به کرات جلسات آنلاینی را برگزار کرده ایم که در کشور، هیچ نمونه مشابهی نداشته است.

رئیس واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه گفت: هیچ سابقه‌ای پیدا نمی‌کنید که دویست و چند نفر با تصویر، آنلاین شوند و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یا رئیس سازمان مذکور بتواند با افراد صحبت کند، نظرات‌شان را به صورت تک به تک جویا شود و مباحثی از این دست اتفاق بیفتد. خدا را شکر واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی توانسته است در این حوزه، کمک زیادی انجام دهد.

کشاورزی خاطرنشان کرد: انتقال محتوای آموزشی دروس به واحدهای دیگر جزو ایده های رئیس دانشگاه آزاد اسلامی است. می خواهیم اگر واحدهای دیگر در بعضی از دروس، مشکلی برای ارائه داشتند یا احیانا دانشجویان با مسئله ای روبرو شدند، زمینه ای فراهم شود تا در قالب 20 درصد از دروس بتوانند دروسی را به صورت مجازی پاس کنند یا از محتواهایی که ما تولید کرده ایم، بهره ببرند.

وی ادامه داد: به طور مثال در حال حاضر دروس اندیشه و وصایای حضرت امام (ره) به صورت الکترونیکی برای کل دانشجویان کشور ارائه می شود و هر دانشجویی دوست داشت، می تواند روش مجازی را انتخاب کند، میهمان واحد الکترونیکی شود، از آن درس استفاده کند و در پایان ترم، امتحان بدهد. ما امتحان آنلاین هم می گیریم و نمره دانشجو مشخص و ثبت می شود.

رئیس واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: در بسیاری از دروس، امتحان را در محل سکونت دانشجو می گیریم. فرض کنید درسی ارائه می شود و یکی از دانشجویان در شمال و دیگری در غرب یا شرق کشور است، امتحان پایان ترم به صورت همزمان در کل کشور برگزار می شود؛ یعنی هر دانشجو در شهر خودش امتحان می دهد و الحمدالله این روش، درصد رضایت را بالا برده است.

کشاورزی درباره احتمال بالا رفتن امکان خطا و تقلب در امتحان الکترونیکی گفت: ما مراقب هایی به تمام حوزه های امتحانی سراسر کشور می فرستیم؛ یعنی در روزهای نزدیک به آغاز امتحانات، کارمندان ما بسیج می شوند، وظیفه هر فرد را مشخص کرده و به استان های مختلف اعزام می کنیم. البته تعداد اعزامی ها به جمعیت هر شهر بستگی دارد اما همان طور که گفتم دانشجویان از ابتدا انتخاب می کنند در کدام حوزه امتحان بدهند.

وی ادامه داد: مراقب های ما حوزه ها را اداره می کنند، تمام صندلی ها شماره دار است و حتی عکس دانشجویان بالای اوراق امتحانی؛ هم روی برگه سؤال و هم پاسخنامه چاپ می شود. الحمدالله از این نظر تمام حوزه های ما پوشش تصویری دارند؛ یعنی استاد در منزل یا محل کارش می نشیند و همه حوزه ها را می بیند. دانشجویان می توانند دست بالا ببرند و سؤال بپرسند، مراقب هم سؤال را به استاد منتقل می کند و استاد می تواند همان لحظه سؤال را تصحیح کرده و به کل کشور ابلاغ کند یا به دانشجو بگوید سؤالت اشتباه است.

رئیس واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: ظرفیت خیلی خوبی داریم، اتفاقا معتقدیم کارهایی که بسیاری از واحدهای حضوری نمی توانند انجام دهند را ما انجام می دهیم. هیچ یک از واحدهای حضوری نمی توانند به درستی چک کنند یک استاد تمام 16 جلسه را در طول ترم برگزار می کند یا خیر؛ ولی همه کلاس های ما ضبط می شود، حتی چک می کنیم استاد در کلاس چه مباحثی را مطرح کرده، کلاس هایش را چند دقیقه ادامه داده و آیا 2 ساعت و 15 دقیقه را برای یک درس 3 واحدی پر کرده یا خیر.

کشاورزی در پایان گفت: همه موارد چک و ارزیابی می شود، مدیر گروه ها عملکرد را نگاه کرده و کیفیت استادان را بررسی می کنند، استادان در صورتی که شاخص های ما رعایت نشود، استادان جابه‌جا می شوند و استادان بهتری جایگزین آنها می شوند، در حالی که یک واحد حضوری ظرفیت چنین کاری را ندارد و اصلا نمی تواند متوجه شود استاد سرِ کلاس چه می گوید، منظم است یا خیر. در مورد امتحانات هم همین طور است. «آی تی» شفافیت می آورد و در حوزه آموزش مجازی هم کیفیت را بهتر می کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 995361

وب گردی

وب گردی