قدرت آنتی‌بیوتیک میکروب حشرات

محققین دانشگاه ویسکانسین-مدیسن با بررسی باکتری‌های تولید شده در حشرات، به قدرت بسیار بالای آنتی‌بیوتیکی آن‌ها پی بردند.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز به نقل از دانشگاه ویسکانسین-مدیسن، محققان اعلام کردند، باکتری‌هایی که در بدن حشرات زندگی می کنند، آنتی بیوتیک‌هایی تولید می کنند که قوی‌تر از آنهایی است که توسط باکتری های خاک تولید و در حال حاضر در پزشکی استفاده میشوند.

مطالعه روی میکروب‌های بیش از 1400 حشره سراسر آمریکا فعالیت‌های ضد‌باکتری را حتی در برابر برخی از شایع ترین و خطرناک ترین آنتی بیوتیک‌های مقاوم پاتوژن نشان می‌دهد.

این آنتی بیوتیک‌های جدید کشف شده دارای اثر مسمومیت و حساسیت کم در انسان هستند؛ بنابراین در آینده ای نزدیک برای استفاده بالینی مناسب هستند.

دانشمندان پیش از این کشف کرده بودند که زنبورهای سرخ علاوه بر اینکه روحیه تهاجمی دارند دارای زهری کشنده نیز هستند.

این زهر نه تنها برای انسان بلکه برای باکتری ها نیز کشنده است. دانشمندان قصد داشتند تا از این زهر برای تهیه آنتی بیوتیکی که برای انسان‌ها خطرناک نباشد؛ ولی بتواند باکتری ها را از بین ببرد استفاده کنند. سرانجام آنها توانستند با موفقیت این آنتی بیوتیک را روی موش های آزمایشگاهی تست کنند.

« سزار دلا فونته نونز» از مرکز میکروبیولوژی و ایمونولوژی دانشگاه « MIT» اعلام کرد: «ما توانستیم این مولکول های سمی را برای درمان بیماریهای عفونی تغییر بدهیم. با تجزیه و تحلیل این ماده می توانیم ساختار آنرا برای مبارزه با بیماریها مجددا طراحی کنیم.»

بر اساس تحقیقات انجام شده روی زنیور سرخ آمریکایی، این زنبور دارای نوع خاصی از پپتید به نام « Polybia paulista » است. قبلا تحقیقاتی در زمینه درمان سرطان با این ماده صورت گرفته بود.

محققان دانشگاه زوریخ نیز متوجه شده اند که آنتی بیوتیک به نام تناتین (thanatin) به غشای خارجی باکتری های گِرَم منفی حمله می کند. آن ها دریافتند که تناتین ساخته شده توسط نوعی سوسک پیوند پروتئین- پروتئین در باکتری را منقطع می کنند.

بنابراین، تناتین می تواند به عنوان پایه ای برای توسعه کلاس جدیدی از آنتی بیوتیک ها باشد.

گِرَم منفی از انواع باکتری است و شامل گروهی از باکتری‌هاست که به‌دلیل نوع دیواره آن‌ها در هنگام رنگ‌آمیزی گرم توانایی جذب کریستال ویوله را نداشته و در مرحله دوم رنگ‌آمیزی که سافرانین (با فرمول C۲۰H۱۹N۴Cl) اضافه می‌شود، آن را سرخ صورتی نشان می‌دهد. این به خاطر وجود غشای خارجی است که از نفوذ رنگ جلوگیری می‌کند. در مقایسه با باکتری‌های گرم مثبت، گرم منفی‌ها به خاطر دیواره نفوذ ناپذیرشان به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم‌ترند.

انتهای پیام/

کد خبر: 995371

وب گردی

وب گردی