موفقیت پزشکان در خارج کردن میلگرد ساختمانی از جمجه یک کارگر

یکی از نادرترین جراحی مغز با خارج کردن میلگرد ساختمانی از جمجمه کارگر نیمه جان افغانستانی با موفقیت انجام شد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر خلیل میرزامحمدی متخصص جراحی مغز و ستون فقرات در تشریح این عمل پیچیده گفت: بیمار نیمه جان درحالی که میلگرد ساختمانی در پیشانی او فرو رفته بود با خونریزی شدید و درحالت کمای عمیق، توسط اورژانس به بیمارستان الغدیر منتقل شد که باتوجه به شدت صدمه به مغز و همچنین خونریزی فعال به سرعت برای سی تی اسکن و اتاق عمل آماده شد.

وی تصریح کرد: در این حادثه میلگرد از پیشانی وارد شده و از پشت گوش خارج شده بود که البته کارگران حاضر در صحنه حادثه در ابتدا سعی داشتند میله را از سر بیرون بکشند که خوشبختانه نتوانستند و درنهایت به بریدن شاخه میلگرد اکتفا کردند، پس از سی تی اسکن و بررسی مناطق آسیب دیده مغز و تشکیل تیم پزشکی، بیمار به سرعت وارد اتاق عمل شد.

وی ادامه داد: در این عمل جراحی پیچیده که 6 ساعت به طول انجامید، با روشی جدید که مستلزم نگهداشتن جسم خارجی روی جمجمه با پایه استخوانی است تلاش شد در طول عمل، میلگرد تکان نخورده و باعث آسیب بیشتر به مغز نشود، پس از باز کردن مسیر میلگرد و خارج کردن جسم خارجی مرحله دوم جراحی آغاز شد که طی آن تکه های استخوانی و بافت مغزی آسیب دیده با دقت و ظرافت خارج شد.

میرزامحمدی گفت: در طول جراحی و در زمان خارج کردن میلگرد با توجه به آسیب های وارده به عروق مجاور، شدت خونریزی در مواردی بالا می رفت که همین امر باعث کند شدن روند جراحی می شد، ولی با کنترل خونریزی و استفاده از تکنیک های جدید جراحی توانستیم روند جراحی را به طور کامل طی کنیم.

این جراح مغز افزود: باتوجه به شدت حادثه، کمای عمیق و خونریزی شدید در بیشتر موارد، بیماران در حین جراحی فوت کرده و یا درصورت زنده ماندن نمی توانند به روند طبیعی قبلی بازگردند درحالی که در جراحی فوق از تکنیک ها و شیوه های جراحی مدرن روز دنیا استفاده شد که خوشبختانه پس از 4 روز مراقبت در آی سی یو، بیمار از کما خارج شده و در بهبودی کامل به سر می برد.

دکتر خلیل میرزامحمدی گفت: هم اکنون بیمار به روند طبیعی بازگشته و با وجود شدت حادثه تنها آسیب ناچیزی به حافظه شنیداری وارد شده و هیچ مشکل دیگری ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 995395

وب گردی

وب گردی