تورم و بی‌حسی در ناحیه فک را جدی بگیرید

رئیس هفدهمین کنگره بین‌المللی جراحان دهان، فک و صورت با اشاره به اینکه کیست و تومور در ناحیه فک اصولا بدون درد است گفت: بررسی دندان‌های عقل و ارزیابی دندان‌های عقل توسط پزشک در زمان 14 تا 17 سالگی جهت پیشگیری و درمان به موقع بیماری‌هایی همچون کیست و تومور ضرورت دارد.

به گزارشش ایسکانیوز،دکتر بهزاد رهسپار در آستانه برگزاری هفدهمین کنگره بین‌المللی جراحان دهان، فک و صورت ایران گفت: ایمپلنت درمان موقت نیست و باید برای اینکه کیفیت آن سنجیده شود سال‌های مورد استفاده قرار گیرد بنابر این زمانی که ایمپلنت بتواند در طول عمر همراه بیمار باشد قطعاً کیفیت خوبی خواهد داشت و در کوتاه‌مدت نمی‌توان این مسئله را بررسی کرد.
وی با اشاره به اینکه سازمان‌های بیمه‌گر در حوزه‌های جراحی فک، دهان و صورت تنها بیماران مبتلا به سرطان و افرادی که دچار تصادفات شده و با اورژانس به بیمارستان انتقال یابند تحت پوشش قرار می‌دهد ولی سایر موارد جراحی از جمله جراحی فکی و ایمپلنت تحت پوشش بیمه نیست که لازم است سازمان‌های بیمه‌گر اقدامات لازم را در این راستا انجام دهند.
رئیس هفدهمین کنگره بین‌المللی جراحان دهان، فک و صورت در ارتباط با درمان دندان عقل اظهار داشت: در سن 14 تا 17 سالگی بهتر است وضعیت دندان‌های عقل فرد توسط پزشک جراح فک و صورت مورد ارزیابی قرار گیرد تا اگر کیستی در این ناحیه وجود دارد اقدام لازم جهت درمان آن انجام شود.
رهسپار گفت: در صورتی که کیست‌ها به موقع تشخیص داده شوند درمان با موفقیت خوبی همراه خواهد بود و از تبدیل یک مشکل ساده به پیچیده جلوگیری می‌کنیم.
وی با اشاره به اینکه کیست‌های فک اصولا بدون درد هستند،‌گفت: مردم باید هرگونه تورم و مشکل در فک را جدی بگیرند چرا که این مسئله می‌تواند نشانه‌‌ای از تومورهای فکی باشند و تومور و کیست در فک نشانه‌ای ندارند و این موجب عدم مراجعه فرد به پزشک می‌شود.


رئیس هفدهمین کنگره بین‌المللی جراحان دهان، فک و صورت گفت: تبدیل کیست‌های فکی به سرطان کم است ولی در صورتی که اقدام به موقع جهت درمان صورت نگیرد تخریب ناحیه استخوان فک ایجاد می‌شود بنابر این انجام رادیوگرافی جهت بررسی رشد دندان‌های عقل ضرورت دارد.
رهسپار در ارتباط با درد فک به دلیل فشارهای عصبی گفت: فشارهایی که گاهی افراد هنگام شب به ناحیه فک به دلیل فشار عصبی وارد می‌کنند می‌توانند تا حدود 400 نیوتن باشد و این مسئله سبب شکستن دندان‌های پرکرده یا پریدگی روکش و آسیب به دندان‌های دیگر می‌شود حتی آرتروزمفصل گیجگاهی فکی ایجاد خواهد شد بنابر این باید افراد در صورت وجود این مشکل به پزشک مراجعه کرده و علاوه استفاده از محافظ دندانی اقدامات به موقع را برای درمان انجام دهند.
وی با بیان اینکه بسیاری از بیماران ممکن است برای ارتودنسی مراجعه کنند ولی اتفاقی پزشک متوجه کیست‌هایی در ناحیه فک می‌شود گفت:‌در صورتی که این کیست‌ها به موقع درمان شوند ضایعات آن کمتر خواهد بود ولی اگر بزرگ شوند مجبور می‌شویم همه بافت را خارج کنیم و پیوند استخوان از ناحیه لگن به فک صورت گیرد که نوع جراحی پیچیده است.
رئیس هفدهمین کنگره بین‌المللی جراحان دهان، فک و صورت در ادامه تأکید کرد: بیماران زمانی که جهت انجام ایمپلنت به دندانپزشک یا جراح دهان، فک و صورت مراجعه می‌کنند باید حتما جعبه و کاتالوگ آن را دریافت کرده چرا که بسیاری از موارد شاهد قاچاق وسایل و مواد بی‌کیفیت هستیم.


رهسپار در پایان نسبت به فعالیت مراکز زیبایی غیرمجاز هشدار داد و گفت:‌در این مراکز علاوه بر کارهای زیبایی اقدامات دندانپزشکی گاهی صورت می‌گیرد که مردم باید نسبت به این مسئله آگاه باشند و دستگاه‌های نظارتی مقابله با آنها را انجام دهند.

همزمان با هفدهمین کنگره بین المللی جراحان دهان،فک وصورت ،نهمین همایش بین المللی ایمپلنت خلیج فارس و هفتمین سمپوزیوم پژوهشی محققین جوان برگزار می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 995434

وب گردی

وب گردی