میگرن دست از سر شما برمی‌دارد

محققان ایرانی با استفاده از گیاهان دارویی درمان قطعی بیماری میگرن را به عارضان آن هدیه کرده‌اند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، چشمانش را به هم می‌فشارد تا نور را نبیند. سرگیجه ایستادن را برایش سخت کرده است. گوشه‌ای می‌نشیند و سردرد امان نمی‌دهد به حالت تهوعش فکر کند. سردرد امانش را بریده. سال‌هاست با این درد دست‌به‌گریبان است. اما می‌داند «میگرن» درمان ندارد.

قرص‌های مسکن دیگر جوابگوی دردش نیست. هرچند یک‌بار قرص مسکن خود را با نوعی قوی‌تر جایگزین کرده است و این اواخر هیچ میزان دارویی بر این درد فائق نمی‌آید. با دستانش محکم گوش‌هایش را گرفته تا صدایی را نشنود. درد، نور، صدا و حتی بو در وقت حمله درد میگرنی برایش تحمل‌ناپذیر است. اما بااین‌وجود دستانش توان مقابله با تمام صداها را ندارد.

صدای مجری تلویزیونی که در راهرو سالن مشغول پخش اخبار است می‌گوید «داروی میگرن توسط محققان ایرانی تولید شد». دستانش بر روی گوش‌ها شل می‌شود و به‌آرامی چشمانش که تار می‌بیند را می‌گشاید. تلاش می‌کند صفحه تلویزیون را پیدا کند و زیر لب می‌گوید: این خبر مژدگانی دارد.

بله، این خبر که از سوی عارضان بیماری میگرن مژدگانی دریافت کرده است دستاورد جوانان ایرانی را به رخ می‌کشد. یک شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه گیاهان دارویی با استفاده از موادی کاملاً طبیعی برای نخستین بار در دنیا دارویی برای درمان میگرن ساخته است. این دارو در مراحل نخست خاصیت تسکینی و پس از طی دوره مشخص خاصیت درمانی قطعی دارد.

نخستین درمان دارویی میگرن در دنیا با استفاده از گیاهان دارویی

به گفته فرید سمسارها مدیر تحقیق و توسعه شرکت دانش‌بنیان دارو «حدود 80 درصد بیماران میگرنی پس از مصرف این دارو که دوره‌ای حدود 3 ماهه را نیاز دارد، کاملاً از سردردهای میگرنی رهایی پیدا می‌کنند».

در مورد داروهای میگرن در متون کهن ایرانی تا به امروز حرف زیاد بوده است. اما دارویی با فرم و قالب قابل‌ارائه و عرضه در بازارهای داخلی و جهانی نبوده است. این داروفروش داروخانه‌ای پیدا کرده است و مجوز تولید انبوه IRC دارو و مجوزهای دارویی رسمی کشور را به‌عنوان یک محصول مکمل دارد.

سمسارها در توضیح خاصیت درمانی این دارو بیان کرد: «باید بدانیم که مبتلایان به بیماری میگرن ممکن است پس از طی دوره درمانی گاهی سردرد داشته باشند، اما دیگر این سردردها میگرنی نیست. چراکه میگرن یکی از انواع خانواده سردردهایی است که در طب مدرن ویژگی‌های خاص دارد و به‌صورت ویژه‌ای تعریف می‌شود».

این شرکت دانش بنیان که از حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تولید داروی «میگرن کات» بهره برده است. این دارو را در چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب ایرانی(سنتی) که آبان ماه 97 به همت ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی معاونت علمی برگزار کرد نیز در اختیار مخاطبان قرار داد.

دست به گریبانان میگرن در دنیا

آنچه در مورد میگرن باید دانست این است که این بیماری سومین بیماری شایع جهان محسوب می‌شود. حدود یک میلیارد نفر در سراسر جهان از میگرن رنج می‌برند. شیوع اصلی آن در فاصله‌ی سنی 25- 55 است و سابقه خانوادگی در 90 درصد از بیماران وجود دارد. در هر 10 ثانیه یک نفر در امریکا برای تسکین سردرد میگرنی به اورژانس مراجعه می‌کند. در ایران نیز حدود 10 میلیون نفر بیمار میگرنی زندگی می‌کنند. اغلب آنها در ماه یک تا دو بار دچار حمله می‌شوند.

در حدود 2 میلیون نفر از بیماران میگرنی ایران سردردهای میگرنی مزمن دارند، یعنی حداقل 15 روز در ماه از سردرد رنج می‌برند. استفاده بیش‌ازحد و خارج از دستور داروهای مسکن کاهنده سردرد، میگرن‌های دوره‌ای (چندبار در ماه) را به سردردهای ناشی از سوء مصرف دارو (Medication Overused Headache: MOH ) و در نهایت میگرن مزمن (سردرد بیش از 15 روز در ماه) تبدیل می‌کند.

میگرن مزمن معمولاً با افسردگی، عصبانیت و اختلالات خواب همراه است، 90 درصد افراد درگیر سردرد میگرنی در حین سردرد ناتوان می‌شوند و قادر به کار یا گذران معمول زندگی خود نیستند. حملات میگرنی اغلب همراه یک یا تعداد بیشتری از این علائم است: اختلالات بینایی (در 25 درصد بیماران)، تهوع، استفراغ، گیجی، حساسیت به نور، صدا، بو، مورمور شدن یا بی‌حسی در صورت و حملات میگرنی که بین 4 تا 72 ساعت طول می‌کشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 995446

وب گردی

وب گردی