پژوهشکده گیاهان دارویی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری افتتاح شد

همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، پژوهشکده گیاهان دارویی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با حضور رئیس دانشگاه و معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مازندران افتتاح شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، در این مراسم، دکترتیموری رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری اظهار داشت: فرآیند راه‌اندازی این پژوهشکده از سال ۱۳۹۱ در دانشگاه شروع و در نهایت در قالب سه گروه پژوهشی متشکل از پژوهشگران فعال دانشگاه در سال ۱۳۹۷ مورد تصویب شورای گسترش وزارت علوم قرار گرفت.

وی افزود: انجام امور مطالعاتی، پژوهشی و اجرا در زمینه تنوع‌زیستی، شرایط اقلیمی، زیرساخت‌ها و فناوری‌های خدمات گیاهان دارویی، انتخاب اراضی کم بازده با محصولات رایج منطقه و جایگزین نمودن با گیاهان دارویی با ارزش با بازده اقتصادی بالا، بررسی نیازها و اجرای پروژه‌های گیاهان دارویی در منطقه، ایجاد مجموعه گیاهان دارویی در منطقه، ارائه دستاوردهای کاربردی و راهبردی در زمینه گیاهان دارویی و همچنین معرفی و ثبت گیاهان دارویی بومی منطقه در مجامع علمی بین‌المللی از جمله اهداف تاسیس پژوهشکده گیاهان دارویی است.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری تصریح کرد: توسعه دانش و فن‌آوری نوین در زمینه‌های عصاره‌گیری و سایر علوم مرتبط با آن، بررسی و توسعه راهکارهای افزایش میزان استفاده از عصاره‌های دارویی و انتشار یافته های پژوهشی در قالب پایان نامه ها و مجلات علمی پژوهشی معتبر از برنامه های عملی دوساله پژوهشکده در راستای اهداف میان مدت آن است.

دکتر تیموری اظهار امیدواری کرد: با توجه به اقلیم مناسب استان مازندران، فرهنگ بومی و سنتی و موقعیت جغرافیایی مطلوب که از مناسب‌ترین مناطق برای توسعه بخش مهمی از گیاهان دارویی کشور محسوب می‌شود، بتوانیم با همکاری بخش‌های مرتبط زمینه رشد و شکوفایی این صنعت اشتغال‌زا را در ناحیه جنوب دریای خزر فراهم کنیم.

مهندس حسن خیریانپور، معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مازندران نیز با اشاره به اینکه ایران در جنگ اقتصادی، تحریم‌های ظالمانه و نقص قوانین توسط کشورهای خارجی می‌باشد، اظهار داشت: یکی از راهکارهای موثر برای مقابله با تحریم‌ها، بهره‌برداری از توان داخلی و بومی است و امیدواریم با استفاده بهینه از این پژوهشکده گامی موثر در پیشرفت و تعالی کشور بخصوص استان مازندران برداشته شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های مطلوب و قابل توجه استان مازندران گفت: به اندازه کافی نیروی انسانی تحصیلکرده و نخبه در استان وجود دارد و امیدواریم با پیوند سه رکن قدرت سیاسی، علمی و بخش خصوصی با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بر مشکلات استان فائق و کارکرد استان مازندران را فراملی کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 995447

وب گردی

وب گردی