غلامی: بیش از 150 پروژه علمی مشترک با دانشگاه‌های خارجی داشته‌ایم

منصور غلامی گفت: یکی از کارهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارتباط علمی با کشورهای مختلف و دیپلماسی علمی است. به شکلی که بیش از 150 پروژه علمی مشترک بین دانشگاه‌های داخلی و خارجی داشته‌ایم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری سه شنبه، 16 بهمن 1397، با موضوع کارنامه 4 دهه تلاش علمی و دانشگاهی، با حضور منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضمن گرامیداشت فرا رسیدن چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی گفت: دانشگاه های ما با تربیت نیرو انسانی مناسب، توانسته اند که نیروی کار، کارشناسان و مدیران مجموعه های مختلف کشور را تأمین کنند. امر برنامه ریزی، اجرا و توسعه، به وسیله نیروهای پرورش یافته در دانشگاه های ما پیش می رود که این امر، تأثیر خوبی بر جامعه داشته است.

وی تصریح کرد: بسیاری از مجلات علمی معتبر دنیا، مقاله های دانشجوهای ما را به چاپ می رسانند که این امر رتبه ما را به 16 رسانده است. معنی این مسئله این است که تولیدات علمی ما به روز است؛ ضمن اینکه ارجاعاتی که به مقاله های علمی دانشگاهیان ما می شود، آمار خوبی را نشان می دهد.

غلامی گفت: در دهه اخیر، رویکرد ما تبدیل علم به فناوری و از طریق آن تولید ثروت بوده است. حاصل این رویکرد این بوده که اکنون 190 مجموعه علمی و فناوری و 43 پارک فناوری داریم.

وی ادامه داد: در نمایشگاه پژوهش سال 97 هم شرکت های خارجی متعددی مشارکت کردند. از طریق این گونه فعالیت ها، 42 هزار شغل مبتنی بر دانش به وجود آمده است.

وزیر علوم تأکید داشت: در خصوص پارک های علم و فناوری، وزارت علوم نقش حمایتی و تشویقی دارد و جنبه های اقتصادی جزو برنامه های وزارت علوم نیست؛ اما خوشحالیم که پارک های علم و فناوری ما به سمت درآمد‌زایی می‌روند. مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری ما در سال گذشته 8 هزار میلیارد تومان فروش داشته اند.

رئیس سابق دانشگاه بوعلی سینا در خصوص دیپلماسی علمی گفت: یکی از کارهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارتباط علمی با کشورهای مختلف و دیپلماسی علمی است؛ به شکلی که بیش از 150 پروژه علمی مشترک بین دانشگاه‌های داخلی و خارجی داشته ایم.

وی افزود: تعداد زیادی از مقالات مشترک بین استادان ما و استادان خارجی به چاپ رسیده است. همچنین هیأت های علمی متعددی از کشورهای مختلف، به کشور ما سفر داشته اند و تفاهم‌نامه‌های مختلفی را با آن‌ها به امضا رسانده‌ایم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: وقتی از رتبه‌بندی بین‌المللی سخن می‌گوییم، منظور مقالاتی است که ترجمه شده اند؛ تعداد بسیار زیادی از مقالات ما ترجمه نشده اند که آن ها جزو آمار محسوب نمی شوند.

وی در خصوص مسئله پایش علمی، گفت: سابقه سفارش تربیت نیرو به دانشگاه ها بسیار کم است و این مسئله که دستگاه‌ها، افراد مورد نیاز خود را به دانشگاه ها سفارش دهند که دانشگاه به پرورش آن ها بپردازد بسیار کم دیده شده است.

وزیر علوم تأکید داشت: در پی افزایش تعداد تقاضا در مقطعی خاص، تعداد دانشگاه ها و مراکز علمی ما افزایش یافت؛ به شکلی که در حال حاضر بیش از 2 هزار مرکز علمی داریم. اما در حال حاضر با کاهش تقاضا مواجه شده ایم.

وی افزود: این مسائل سبب شده که طرحی تحت عنوان سامان‌دهی آموزش عالی کشور در دستور کار قرار بگیرد که برنامه اولیه آن تدوین شده است. در پی این طرح قرار است که مراکز علمی کوچک را در استان ها به صورت شبکه‌های علمی درآوریم و به هر کدام از آن ها یک مأموریت خاص واگذار شود.

غلامی ادامه داد: به دلیل کاهش متقاضیان دانشگاه، دانشگاه پیام نور مشغول تجمیع دانشگاه های خود در شهر‌های بزرگ‌تر است و دانشگاه جامع علمی کاربردی هم از دستگاه های دولتی جدا شده اند و به بخش خصوصی واگذار شده اند. دانشگاه آزاد اسلامی هم یک طرح مختص به خود را پیگیری می کند که آن هم مشغول تجمیع واحدهای کوچک خود است.

وی در خصوص فعالیت دانشگاه های وابسته به دستگاه های دولتی گفت: دانشگاه های ما این آمادگی را دارند که دوره‌های ویژه را برای هر دستگاه برگزار کنند و لزومی وجود ندارد که هر دستگاهی یک دانشگاه داشته باشد.

وزیر علوم در خصوص اقدامات انجام شده به منظور بازگشت نخبگان به کشور گفت: بنیاد ملی نخبگان برنامه‌های زیادی را اجرایی می کند که بتواند تحصیل کرده‌های ایرانی مقیم خارج از کشور را به کشور بازگرداند و در این راستا تسهیلاتی را فراهم کرده است.

وی در خصوص وضعیت علوم انسانی تأکید داشت: بعد از انقلاب اسلامی، در حوزه علوم انسانی رویکرد جدیدی را پیش گرفتیم که بر مبنای نگاه اسلام به انسان عمل می‌کرد.

وی افزود: در سال های اخیر تلاش ما این بوده است که ارتباط میان دانشگاه با بدنه جامعه را افزایش دهیم و در همین راستا خوشه‌های علمی مختلفی را ایجاد کرده‌ایم.

انتهای پیام/

کد خبر: 995509

وب گردی

وب گردی