۲۴ درصد تولید علم در جهان مربوط به حوزه پرستاری است

معاون پرستاری وزارت بهداشت، گفت: پرستاری ۲۴ درصد در تولید علم در‌مقالات و پژوهش‌ها نقش آفرینی داشته است.

به گزارش‌خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست خبری معاون پرستاری به مناسبت دهه فجر صبح امروز در‌ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی‌ برگزار‌ شد.
دکتر مریم حضرتی در این نشست گفت: پرستاری حرفه‌ای به بلندای عمر بشریت است، پرستاری حرفه ای عاطفی و انسانی است و هیچ کس نمی تواند جایگزین یک پرستار‌ باشد. همواره پرستاری‌ از قداست خاصی در‌جامعه برخوردار بوده است. امام خمینی (ره) می فرمایند: «پرستاری از جمله عبادات تراز اول به شمار می رود».


وی ادامه داد: پرستاری نیز مانند باقی حرفه‌ها پیشرفت‌های قابل‌توجهی نسبت به پیش از انقلاب داشته است. اگر با رویکرد علمی به این موضوع بنگریم، در حال حاضر ۱۹۴ دانشکده پرستاری داریم. همچنین نزدیک به ۴۰ هزار دانشجوی پرستاری در کشور داریم و سالانه ۱۱ هزار دانشجوی‌ پرستاری نیز در دانشگاه ها پذیرفته می‌شود. نزدیک به ۲ هزار عضو هیات علمی نیز در حوزه پرستاری‌ داریم.

معاون پرستاری وزارت بهداشت تصریح کرد: در حال حاضر دارای ۱۶ مرکز تحقیقات پرستاری هستیم که اکنون به صورت شبکه ملی تحقیقات درآمده و با سازمان جهانی‌ بهداشت نیز در ارتباط هستند، همچنین ۶ انجمن علمی‌پرستاری در‌کشور مشغول به فعالیت هستند. پرستاری ۲۴ درصد در تولید علم در‌مقالات و پژوهش ها نقش آفرینی داشته است.


وی اظهار داشت: پیش از انقلاب ۷۵ درصد نیروها بهیار و کمک بهیار بودند امیدواریم با رشدی که در‌حوزه پرستاری رخ داده است، بتوانیم خدمات خوبی را نه تنها در بالین بلکه به جامعه ارائه دهیم. در حال حاضر بر برنامه های پرستاری جامعه‌نگر تاکید داریم.

مراکز جامع مراقبت پرستاری احداث می شوند

حضرتی بیان کرد: در حال حاضر طرح آزمایشی‌ مراقبت در منزل‌ در‌ شورای عالی بیمه برای ۵ بیماری شایع مصوب شده است. امیدواریم زودتر به نتیجه برسیم و بیماران بستری در منزل بتوانند تحت پوشش‌ بیمه قرار گیرند و خدمات مراقبتی دریافت کنند.

وی افزود: در معاونت پرستاری طرحی در راستای مراقبت از بیماران تحت عنوان «مراکز جامع مراقبت های پرستاری» تدوین کرده ایم، در همین راستا جلساتی با معاونت درمانی در این حوزه داشته ایم. امیدواریم بتوانیم این مراکز را در کشور ایجاد کنیم.


تربیت ۱۷ هزار‌ نیروی کمک پرستار

معاون پرستاری وزارت بهداشت در زمینه آخرین آمار پرستاران حرفه ای و کمک پرستاران گفت: ما پرستاری در بالین را در ۲ مقطع پرستار آکادمیک یا حرفه ای و کمک پرستار تعریف کرده ایم. به همین دلیل از دانشگاه‌ها نظرسنجی‌های لازم صورت گرفت و دانشگاه ها اعلام کردند ۲۰ هزار کمک پرستار نیاز دارند، ما توانسته ایم ۱۷ هزار کمک پرستار تربیت کنیم.

وی ادامه داد: من دیروز‌ در استان سیستان و بلوچستان بودم و مشاهده کردم این افراد به نیروی کمک پرستار به شدت نیازمند هستند. امیدواریم دانشگاه ها بتوانند این نیروها را با وجود مشکلات بودجه ای که دارند، جذب و تربیت کنند.

حضرتی با بیان اینکه ما به ازای هر ۴ پرستار یک کمک پرستار تعریف‌ کرده ایم، گفت: ما در ۲ حوزه پرستار حرفه ای و غیر حرفه ای کمبود داریم، البته پرستار‌ حرفه ای وجود دارد؛ اما باید در جذب نیروی کمک پرستار تلاش شود.

جذب بیش از ۲۷ هزار پرستار طی ۳ سال‌ گذشته

وی بیان کرد: ما در ۳ سال گذشته، ۲۷ هزار و ۱۸۴ نیروی‌پرستاری جذب کرده ایم؛ اما باید توجه داشت در طرح تحول نظام سلامت تخت‌های بسیاری اضافه و بیمارستان های بسیاری بازگشایی شده است، طبیعتا به دنبال این امر، نیاز به نیروی پرستاری نیز افزایش یافت.

آخرین وضعیت تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری

معاون پرستاری وزارت بهداشت در زمینه قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری گفت: وزارت بهداشت باید قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و استاندارد بسته های خدمتی تهیه و به شورای عالی بیمه ارائه می داد؛ اما بودجه ای برای آن در نظر گرفته نشد. آخرین بار بودجه آن توسط دکتر دالوندی تعیین و به مجلس فرستاده شد تا تمهیدات لازم در راستای آن صورت گیرد.

تنها ۲ درصد پرستار بیکار داریم

وی در زمینه پرستاران بیکار گفت: براساس اطلاعات ثبت شده در سامانه جامع اطلاعات پرستاران، ۲ درصد پرستار بیکار داریم. من تصور می کنم این میزان نیز پرستارانی هستند که می خواهند در شهر خودشان و یک بیمارستان خاص مشغول به کار شوند؛ اما ما در حال حاضر‌ حدود ۱۹۰۰ پرستار‌ پشت طرح داریم، به عنوان مثال در برخی شهرستان‌های استان فارس نیازمند نیروی پرستاری هستیم؛ اما شاید برخی پرستارها تنها بخواهند در شیراز مشغول به کار شوند.

صدور ۱۷ هزار پروانه صلاحیت حرفه‌ای

حضرتی در زمینه میزان صدور پروانه صلاحیت حرفه ای گفت: پروانه صلاحیت حرفه ای، هویت پرستاری است. در هر جای دنیا پرستاران این پروانه را دریافت کرده ‌و از لحاظ اخلاقی و علمی و حقوقی تایید می شوند. تا کنون ۱۷ هزار پروانه صلاحیت حرفه ای صادر شده است، در سال‌ آینده روال این امر توسط سازمان سنجش صورت می گیرد.

آخرین وضعیت مهاجرت پرستاران


وی در زمینه مهاجرت پرستاران گفت: مهاجرت پرستاران در بیشتر نقاط جهان مشاهده می شود، بسیاری از کشورها مانند کانادا، استرالیا به دلیل اینکه جمعیتشان رو به پیری می رود، به راحتی پذیرش پرستار دارند، در همین راستا ما باید سیاست هایی در‌ راستای‌ ماندگاری‌ نیروی‌ پرستار مد نظر‌ قرار دهیم، ما آمار دقیقی از مهاجرت پرستاران نداریم اما بر اساس‌ گزارش‌ نظام پرستاری‌ سالانه حدود‌۲۰۰ پرستار نسبت به دریافت گواهی لازم برای خروج از کشور درخواست داده اند.

میزان دریافتی پرستاران در بیمارستان های دولتی و خصوصی

معاونت‌پرستاری وزارت بهداشت بیان کرد: حداقل‌ حقوق‌‌ پرستاران در بیمارستان خصوصی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به علاوه کارانه دریافتی است، همچنین دریافتی پرستاران در‌بیمارستان دولتی ۲ میلیون و ۴۰۰ به همراه کارانه و اضافه‌کار است.

۵۰ درصد‌ پرستاران مورد خشونت فیزیکی‌ و کلامی‌ قرار می گیرند

وی در زمینه خشونت علیه پرستاران گفت: مسئله خشونت علیه پرستاران طی سال اخیر بسیار زیاد بوده است، همچنین پزشکان ما در‌ بخش های مختلف ممکن است مورد خشونت واقع شوند. ما آمار دقیقی در این حوزه نداریم؛ اما تحقیقات نشان داده است حدود ۵۰ درصد پرستاران مورد خشونت کلامی و فیزیکی قرار گرفته اند.

برنامه‌های جدید معاونت پرستاری وزارت بهداشت

حضرتی در زمینه برنامه های جدید معاونت پرستاری گفت: به دلیل افزایش‌ بیماری سالمندی و بیماری های غیر واگیر، برنامه های بسیاری در حوزه پرستاری‌و مراقبت از جامعه در نظر گرفته ایم. برنامه مراکز مراقبت در منزل‌ در دانشگاه ها در‌حال توسعه است، همچنین آیین نامه مراکز مراقبت طولانی مدت تدوین شده و به زودی ابلاغ خواهد شد.

وی تاکید کرد: مراکز آموزش مردم در حوزه توانمند‌سازی خود از جمله برنامه های معاونت پرستاری به شمار می رود. پرستاری خانواده نیز بسیار مورد توجه است. در‌ بسیاری از بیمارستان ها از جمله بیمارستان شرکت نفت پرستار خانواده وجود دارد، ما‌ حدود ۳۰ سال است که پرستار سلامت جامعه برای حوزه پرستار خانواده تربیت می‌کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 995521

وب گردی

وب گردی