2 نوع سوال برای داوطلبان نظام قدیم و نظام جدید آموزشی در کنکور 98 ارائه می‌شود

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور تصریح کرد: ثبت نام کنکور سراسری از ۲۴ بهمن آغاز می شود و تا ۲ اسفند ادامه دارد. ما دو سری سوال بر اساس داوطلبان نظام قدیم و نظام جدید طراحی می کنیم و در ادامه تراز صورت می گیرد. در واقع ما ظرفیت جدایی برای داوطلبان نظام قدیم در نظر نداریم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر ابراهیم خدایی در نشست خبری امروز (چهارشنبه) سازمان سنجش آموزش کشور در خصوص نحوه پذیرش دانشجو در آزمون سراسری سال 1398 دانشگاه ها اظهار داشت: رشته های دانشگاه آزاد اسلامی متعاقبا به رشته هایی که امروز اعلام می کنیم، اضافه خواهد شد. روز ۲۴ بهمن آغاز ثبت نام کنکور سراسری است، به همین دلیل یک هفته زودتر رشته های پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی را اعلام کردیم تا داوطلب در صورت علاقه مندی به تحصیل در این رشته ها، دیگر در آزمون سراسری ثبت نام نکند.
وی ادامه داد: ما اطلاعات داوطلبان را به دانشگاه های مورد نظر می‌فرستیم و داوطلبان تا روز ۶ شهریورماه سال ۱۳۹۸ فرصت دارند اطلاعات خود را ارائه دهند، همچنین دانشگاه هم اطلاعات را بررسی کرده و نظر‌نهایی خود را اعلام می کند.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور تصریح کرد: ثبت نام کنکور سراسری از ۲۴ بهمن آغاز می شود و تا ۲ اسفند ادامه دارد. ما دو سری سوال بر اساس داوطلبان نظام قدیم و نظام جدید طراحی می کنیم و در ادامه تراز صورت می گیرد. در واقع ما ظرفیت جدایی برای داوطلبان نظام قدیم در نظر نداریم.
خدایی خاطرنشان کرد: داوطلبان پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی در مرحله اول هیچ مبلغی نمی پردازند و زمانی که در دانشگاه پذیرفته شدند، مبلغی را تحت ساز و کاری که بعدا اعلام می شود، می پردازند.
وی در خصوص تاثیر معدل برای داوطلبان پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی گفت: برای ۱۵ درصد ظرفیت پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی، ۳۰ درصد تاثیر معدل در نظر می گیریم که اگر به سود داوطلب باشد، لحاظ خواهد شد.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در پاسخ به سوالی درباره اینکه رشته های پرمتقاضی هم در قالب پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی قرار می گیرد یا خیر، تصریح کرد: طبیعتا رشته های پرمتقاضی مانند علوم پزشکی در این بخش قرار نمی گیرد. اگر این فرآیند تثبیت شود، می توانیم ظرفیت را گسترش دهیم. امیدواریم این روند که نخستین سال خود را پشت سر می گذارد، از سال‌های آینده باثباتتر دنبال شود.

خدایی ادامه داد: عمده ثبت نام ما دانش آموزان سال جاری هستند که تصور می کنم در مردادماه سال ۹۸ و بعد از دیدن کارنامه خود، اقدام به ثبت نام برای پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی می کنند. انتظار کاهش زیادی در ثبت نام کنکور سراسری ۹۸ نداریم.

وی افزود: بازه زمانی ما به دانشگاه ها اینطور نیست که اگر فردی زودتر درخواست بدهد، در اولویت قرار می گیرد. از روز ۶ شهریورماه سنجش و ارزیابی داوطلبان توسط دانشگاه ها انجام می شود.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور تاکید کرد: رشته های دانشگاه آزاد هم در دست بررسی است و از این بابت نگرانی نداریم چون تا روز ۲۰ اسفند فرصت و زمان کافی وجود دارد.

خدایی تصریح کرد: تمام قوانین سهمیه ها چه در کنکور سراسری و چه در پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی به قوت خود باقی است.

وی در خصوص انتقاد از ظرفیت مازاد سازمان سنجش آموزش کشور برای دانشگاه های بزرگ گفت: این صحبت ناشی از اطلاع نداشتن از ضوابط است. به طور مثال وزارت بهداشت به ما اعلام می کند ۵۰ دانشجو می خواهد، ما باید این دانشجویان را در مناطق مختلف تقسیم کنیم، در این حالت ممکن است مثلا ۱.۶ دانشجو به یک منطقه تعلق گیرد. ما تفسیر به نفع دانشجو می کنیم و می گوییم ۲ دانشجو بگیرید که این موضوع با اعتراض برخی دانشگاه ها روبرو می شود.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره حذف تدریجی کنکور خاطر نشان کرد: انتظار نداریم وقتی شورای سنجش و پذیرش دانشجو مصوبه ای را تایید می کند، یک مدیر پایین دستی، مصوبه را زیر سوال ببرد. برای کمرنگ کردن کنکور، روش ما تخصیص ظرفیتی برای پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی است.

خدایی تاکید کرد: یک ماه پیش اطلاعیه ای منتشر کرده و اعلام کردیم مصوبات قطعی را رسما اطلاع رسانی می کنیم. به داوطلبان توصیه می کنم به اطلاعیه های رسمی ما توجه کنند. تا زمانی که جایگزین های کنکور به درستی مشخص نشود، نمی توانیم تاریخ قطعی برای حذف کنکور اعلام کنیم.

وی ادامه داد: کشور ما متفاوت از دیگر کشورهاست. مدل حاضر، مدل منحصر به فردی است که مسائل اقتصادی در صف اول قرار گرفته است. ظرفیت رشته های پزشکی ما ۹ هزار نفر است که سال گذشته ۶۵۷ هزار داوطلب داشت. تعداد دانش آموزان رشته های تجربی هم به دلیل علاقه به تحصیل پزشکی دو برابر تعداد دانش آموزان ریاضی فیزیک و علوم انسانی است، در حالی که توسعه کشور منوط به رشته های فنی و انسانی است.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در خصوص آزمون دکتری نیمه متمرکز گفت: تعداد داوطلبان در این بخش کاهش داشته است. ظرفیت پیش بینی شده برای دکتری در تمام زیرنظام ها از جمله دانشگاه آزاد اسلامی ۲۲ هزار نفر است. در سال گذشته ظرفیت های خالی مانده هم داشتیم که در مجموع ۳۵۰ هزار ظرفیت خالی ماند.

انتهای پیام/

کد خبر: 995535

وب گردی

وب گردی