رنگ‌دانه‌ها با بدن مبتلایان «پیسی» آشتی می‌کند

مبتلایان به بیماری پیسی همواره شاهد تغییر پوست بدن خود بودند و تنها چاره کنار آمدن با این فرم جدید بود. اما محققان ایرانی با استفاده از سلول درمانی موفق شدند برای نخستین بار در دنیا محصولی را روانه بازار کنند که این بیماری را درمان کند.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، سلول‌های رنگ‌دانه دار پوست گویی گاهی خسته می‌شوند و بدن میزبان خود را ترک می‌کنند. ترک سلول‌های رنگ‌دانه‌ای از پوست موجب ایجاد لکه‌هایی بدون رنگ در بدن می‌شود که در اصطلاح به آن بیماری «پیسی» می‌گویند. بیماری‌ای که فرد از زمانی کم‌کم بخش‌هایی از پوستش رنگ خود را از دست می‌دهند و لکه‌هایی روی پوست ایجاد می‌شود.

این بیماری منشأ مشخصی ندارد. البته تئوری‌هایی مانند تأثیر شوک عصبی ، وراثت، اختلال در سیستم ایمنی بدن و غیره مطرح است. اما تا امروز هیچ‌کدام این دلایل صد در صد ثابت نشده‌اند. تنها نکته مشخص این است که هرچه هست، زیر سر کوچ سلول‌های رنگ‌دانه‌ای پوست است.

تا امروز مبتلایان به این بیماری باید هرروزه شاهد تغییر پوست بدن خود می‌بودند و تنها چاره کنار آمدن با این فرم جدید بود. اما محققان ایرانی با استفاده از سلول درمانی موفق شدند برای نخستین بار در دنیا محصولی را روانه بازار کنند که این بیماری را درمان کند.

نخستین داروی درمان پیسی در دنیا

به گفته محمدحسین زیرک ساز از اعضا هیات مدیره شرکت دانش‌بنیان سل تک فارمد که موفق به تولید این داروی درمانی شده است «تاکنون تحقیقات مختلفی در سراسر جهان بر روی درمان بیماری پیسی صورت گرفته است، اما محصولی که به‌صورت نمونه گسترده درمانی وارد بازار شده باشد وجود ندارد».

نحوه درمان در این محصول به این صورت است که ابتدا نمونه‌ای از پوست سالم فرد مبتلا گرفته می‌شود، سلول‌های سالم تکثیر می‌شوند و سپس دوباره این سلول‌های تکثیرشده به بدن بیمار تزریق خواهد شد. البته تنها روش تکثیر سلول‌های سالم نیست، بنا به نوع ابتلا روش‌های متفاوتی در نظر گرفته می‌شود که دیگر روش این درمان را می‌توان خالص‌سازی سلول‌ها عنوان کرد.

داروی «ری کالر سل» با حمایت معاونت علمی، حدود 6 ماه است که در بازار ایران ارائه‌شده است و مبتلایان به پیسی برای درمان از آن بهره می‌برند. فرد مبتلا تنها 48 ساعت برای این درمان انتظار می‌کشد. یعنی در مرحله اول به کلینیک مراجعه می‌کند و پس از ارزیابی‌های اولیه، اگر فرد واجد شرایط پذیرفتن این درمان بود، نمونه از پوست سالم او گرفته می‌شود. سپس نمونه برای اقدامات آزمایشگاهی به کارخانه ارسال خواهد شد و پس از 48 ساعت سلول‌های درمان شده را به بدن بیمار تزریق می‌کنند.

نقش صداقت در درمان

برای درمان سلولی بیماری پیسی باید بیماران به‌درستی انتخاب شوند تا نتیجه صد درصدی حال شود. اثربخشی این درمان منوط به این است که بیمار دوره کامل بیماری را طی کرده باشد که در اصطلاح به آن ثابت شدن می‌گویند. چراکه این بیماری از زمانی که آغاز می‌شود ممکن است از فرد تا فرد دوره تا وسعت متفاوتی را طی کند. پس از زمانی دیگر رشد نخواهد داشت و بیمار لکه‌های بیشتری مشاهده نمی‌کند. این زمان مناسب برای دریافت درمان خواهد بود.

زیرک ساز صداقت بیمار را در درمان از طریق این دارو حائز اهمیت دانست و مثال زد: «بیماری برای درمان از این دارو استفاده کرده بود که پس از دوره 3 تا 6 ماهه معمول درمان به نتیجه مشخص نرسید. پس از تحقیقات مشخص شد که پوست منطقه مربوطه با مواد شیمیایی برخورد داشته است و بیمار آن را از ما مخفی کرده بود».

مبتلایان به پیسی

حدود 2 یک تا درصد جمعیت دنیا یعنی حدود 40 تا 50 میلیون نفر به پیسی مبتلا هستند. می‌توان گفت از هر صد نفر یک یا دو نفر در بدن خود لک‌های ناشی از این بیماری را دارند. تحقیقات نشان داده است نزدیک به 95 درصد افراد پیش از رسیدن به سن 40 سالگی علائم این بیماری را مشاهده می‌کنند. نیمی از این رقم نیز پیش از بیست سالگی خواهد بود.

پیسی معمولاً در سه حالت خود را نشان می‌دهد. در حالت نخست به صورت کانونی مشخص رنگ‌دانه‌ها در ناحیه محدودی از دست می‌رود. در حالت دوم تنها یک سمت بدن شامل پوست‌های بی رنگ‌دانه می‌شود. حالت سوم نیز در قسمت‌های مختلف بدن ایجاد می‌شود. به‌طورکلی افراد مبتلا به این بیماری ممکن است با سفید شدن زودرس موی سر، ابرو و ریش نیز مواجه باشند.

این شرکت دانش‌بنیان محصول خود را در پاویون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیرامون «نمایشگاه از دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی» که تا 22 بهمن‌ماه در باغ‌موزه دفاع مقدس برپاست ارائه می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 995537

وب گردی

وب گردی