دانشگاه تربیت مدرس، یک شرکت دانش‌بنیان در حوزه علوم انسانی تاسیس می کند

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس گفت: بسیاری از مشکلاتی که در جامعه داریم با نگاه کاربردی به علوم انسانی قابل حل است و در صددیم یک شرکت دانش‌بنیان در این حوزه با کاربرد مشاوره پیش از استخدام تاسیس کنیم.

دکتر مسعود ابراهیمی، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره چگونگی توسعه گسترش علوم انسانی در این دانشگاه گفت: حدود 40 درصد از ظرفیت‌‌‌‌های دانشگاه تربیت مدرس در حوزه علوم انسانی است و یک پتانسیل بالایی در این حوزه در دانشگاه تربیت مدرس وجود دارد و برای استفاده از این ظرفیت درصددیم تا شرکت‌‌‌‌‌های دانش بنیانی در حوزه علوم انسانی در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد ایجاد کنیم.

وی افزود: در حال حاضر، درصدد شناسایی پتانسیل‌های شرکت‌ها و دانشگاه هستیم تا یک یا چند ماموریت مشخص برای دانشگاه تعیین کنیم؛ از آنجا که دانشگاه تربیت مدرس پتانسیل زیادی در حوزه هنر، علوم انسانی، فناوری اطلاعات و کشاورزی دارد پارک علم و فناوری مدرس در موقعیت مناسب‌تری برای جذب شرکت‌های دانش بنیان فعال در این حوزه‌‌هاست.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس در ادامه خاطر نشان کرد: متاسفانه در حوزه علوم انسانی ذهنیت منفی وجود دارد که این علوم امکان کسب و کار ندارند، در شرایطی که در دنیا بسیاری از منابع مالی از طریق درآمدهای حاصل از علوم انسانی انجام می‌شود. گردش مالی صنعت انیمیشن و صنعت موسیقی در دنیا نمونه‌‌ای از این امر است که در نقاط مختلف جهان صورت می‌‌‌گیرد اما در ایران کمتر به آن توجه شده و خاستگاه آن علوم انسانی است.

ابراهیمی یادآور شد: دیدگاه مثبتی راجع به نحوه‌‌ی ایجاد کسب و کار با رشته‌های مرتبط با حوزه‌های علوم انسانی و هنر شکل نگرفته است؛ اما در واقع این رشته‌ها را می‌توان در رشته‌های مهندسی آورد و در همکاری با هم محصولاتی را که حاصل یک کار مهندسی است، ولی ذائقه‌های هنر و مباحث روانشناختی در آن دیده نشده با این مباحث ترکیب کرد تا این حوزه هم فعال شود.

وی متذکر شد: بسیاری از مشکلاتی که در جامعه داریم با نگاه کاربردی به علوم انسانی قابل حل است و در صددیم یک شرکت دانش‌بنیان در این حوزه با کاربرد مشاوره پیش از استخدام تاسیس کنیم که ایجاد چنین شرکت‌‌هایی می‌‌تواند به دیگر شرکت‌‌ها برای جذب و استخدام نیروی انسانی کارآمد کمک کند.

گفتنی است، مهم‌ترین فعالیت‌های پارک های علم و فناوری شامل بازارسنجی، ایده‌پردازی، پژوهش علمی، طراحی مهندسی، نمونه سازی، طراحی صنعتی، استانداردسازی، تدوین دانش فنی، ثبت مالکیت فکری، تجاری سازی، فروش و پشتیبانی‌‌های بعدی برای تحقق محصولات فناوری در عرصه تولید صنعتی همچنین عرضه سایر خدمات تخصصی است.

اکنون 190 مرکز رشد و 43 پارک علم و فناوری در سراسر کشور وجود دارد و در این پارک‌‌ها 4400 شرکت مستقر و از این تعداد 3700 شرکت دانش بنیان بوده، همچنین 4 هزار و 716 واحد فناور در پارک‌‌‌های علم و فناوری و مراکز رشد مستقر هستند.

دانشگاه تربیت مدرس دانشگاهی جامع است که در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می‌پذیرد و اولین هدف آن تربیت استاد برای رشته‌های مختلف و تدریس در دانشگاه‌های متفاوت بود. پارک علم و فناوری مدرس وابسته به این دانشگاه از مدت‌ها قبل تاسیس شده، از نظر فضای جغرافیایی دارای دو پردیس پژوهش و پردیس بابایی است و مراکز رشد نیز در ساختمانی در امیرآباد مستقر هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 995549

وب گردی

وب گردی