یک گام به بومی‌سازی ایمپلنت مغزی نزدیک‌تر شدیم

اجرای یک طرح پژوهشی در زمینه طراحی و ساخت "بسته نفوذناپذیر و زیست‌سازگار برای ایمپلنت‌های قابل کاشت در مغز " توسط جمعی از محققان و جوانان خلاق و نوآور کشور آغاز شد.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، فرهنگ عباسی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی سهند تبریز درباره طراحی و ساخت «بسته نفوذناپذیر و زیست‌سازگار برای ایمپلنت‌های قابل کاشت در مغز» بیان کرد: یکی از چالش اصلی استفاده بلند مدت از پروتزهای عصبی کاشته شده در مغز عملکرد متباین ایمپلنت به دلیل پاسخ های بافتی و نیز ناپایداری فصل مشترک با بافت عصبی در کاربردهای بالینی است.

عباسی ادامه داد: هدف از اجرای این طرح تحقیقاتی، توسعه مواد بسته بندی مناسب بر پایه فیلم های پلیمری به عنوان مواد هرمسی برای پوشش‌دهی و کپسوله کردن ایمپلنتهای مغزی و ایجاد یک فصل مشترک پایدار بین ایمپلنت و بافت مغز است.

وی توسعه دانش فنی نسل جدید تکنولوژی پوشش دهی، کپسوله سازی و بسته بندی هرمسی برای قطعات الکترونیکی جهت کاشت بلند مدت در بخش درون قشری مغز، طراحی و ساخت بسته‌ بندی زیست‌ سازگار برای ایمپلنت های قابل کاشت در مغز با قابلیت تبادل سیگنال های فرکانس رادیویی به صورت بی‌سیم و نیز خاصیت هرمسی جهت افزایش عمر مفید آنها در کاربردهای کرونیک و افزایش پایداری بیولوژیکی ایمپلنت مغزی در مقابل خوردگی از طریق کاهش واکنشهای شیمیایی را از دیگر اهداف اجرای این طرح پژوهشی برشمرد.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی سهند تبریز با بیان اینکه مطالعات اولیه این طرح و طراحی و ساخت پوشش مطمئن ایمپلنت‌ های قابل کاشت در مغز انجام شده است، عنوان کرد: بسته ‌بندی توسعه داده شده نفوذ ناپذیر در این طرح در پروژه دیگری که با همکاری دانشگاه‌های تهران، علوم پزشکی شیراز و صنعتی سهند تبریز در حال انجام است که بر روی حیوان زنده آزمایش می شود.

عباسی با اشاره به اینکه در توسعه این فناوری شناختی بخش عمده تجهیزات با خلاقیت و نوآوری‌های محققان ساخته و تولید شده است، گفت: دستیابی به این تکنولوژی گامی بسیار موثر و حیاتی برای بومی‌سازی ایمپلنت ‌های مغزی است.

این محقق حوزه علوم شناختی همچنین گفت: با بهره‌گیری از این فن آوری شناختی، بیماران دارای اختلالات شناختی و ضایعات مغزی می‌توانند بدون کمک دیگران و با استفاده از کامپیوتر به فعالیت ‌های روزانه خود ادامه دهند.

وی در این گفت و گو با قدردانی از حمایت های ستاد توسعه علوم شناختی در اجرای این طرح تحقیقاتی و تلاش برای دستیابی به این نوع از فن آوری‌های پیشرفته، همچنین گفت: تشکیل شبکه‌ ای از محققان و متخصصان علمی برای اجرای این طرح یکی از اقدامات ارزنده این ستاد برای پیشبرد اهداف این طرح در دانشگاه صنعتی سهند تبریز است.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی سهند تبریز، تاکنون بخش عمده‌ای از اهداف پیش‌بینی شده در این طرح تحقیقاتی محقق شده و پیش‌بینی می‌شود که این پروژه در تابستان سال آینده به اتمام برسد.

انتهای پیام/

کد خبر: 995565

وب گردی

وب گردی