بخش خصوصی مولد نسل جدید پارک‌های علم و فناوری است

به گفته معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، در زیست‌بوم تازهر کارآفرینی و نوآوری نسل جدید پارک‌های علم و فناوری به‌صورت خصوصی اداره شده و دولت بدون تصدی‌گری در این فضا، زیرساخت‌های لازم را فراهم می‌کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، در دومین بخش سفر به استان قم، در نشست شورای اداری این استان که در آن سرمست استاندار، احمد امیرآبادی نماینده قم در مجلس شوراس اسلامی، سید حسین اخوان رییس پارک علم و فناوری، محمد محمدرضایی رییس بنیاد نخبگان قم و جمعی از مسئولان و دانشگاهی‌ها گرد هم آمده بودند، حضور یافت و از ضرورت‌های هم‌دلی برای توسعه زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری سخن گفت.

رئیس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان، در دومین بخش سفر به استان قم، در نشست شورای اداری این استان که در آن سرمست استاندار، احمد امیرآبادی نماینده قم در مجلس شوراس اسلامی، سید حسین اخوان رییس پارک علم و فناوری، محمد محمدرضایی رییس بنیاد نخبگان قم و جمعی از مسئولان و دانشگاهی‌ها گرد هم آمده بودند، حضور یافت و از ضرورت‌های هم‌دلی برای توسعه زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری سخن گفت.

«علم و فناوری» بدون محدودیت

ستاری با اشاره به این‌که در مفهوم زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری، تحول به یک فضا و زمان خاص محدود نیست، بیان کرد: نوآوری در این زیست‌بوم، تحول تازه‌ای را برای جامعه به ارمغان می‌آورد و مردم همواره در معرض یادگیری قرار دارند؛ در این فضا است که استارتاپ‌های ایجاد شده به دست جوانان خلاق و کارآفرین دریچه تازه‌ای را فراروی شهروندانش باز می‌کند.

وی افزود: در این مفهوم جدید پارک فناوری محدود به یک بازه جغرافیایی خاص محدود نیست و استارتاپ‌ها از هر نقطه شهر، خدمات مورد نیازشان را دریافت می‌کنند؛ بخش خصوصی نقش‌آفرین اصلی این پارک‌ها خواهد بود و دولت زیرساخت‌های لازم را برای گسترده شدن فرش زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری زیر پای تحصیل‌کردگان و نوآورانش فراهم می‌کند.

به گفته معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، در زیست‌بوم جدید کارآفرینی و نوآوری، بخش خصوصی سکان‌دار پارک‌های علم و فناوری است و دولت زیرساخت‌های لازم را فراهم می‌کند؛ این پارک‌های بدون محدودیت جغرافیایی به استارتاپ‌ها خدمت می‌دهند.

«دانش‌بنیان» جدید و نیازمند فرهنگ

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، اقتصاد دانش‌بنیان را پدیده‌ای جدید و نیازمند آشنا شدن جامعه با چندوچون همراهی با آن دانست و گفت: برای رونق و پویایی این پدیده جدید، بسترهای لازم ایجاد شود چراکه برای ارزش‌افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی باید در این مسیر قرار بگیریم.

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان، عزم و همراهی در حمایت یکپارچه از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها را سرمایه‌ی راه این زیست‌بوم دانست و گفت: برای ماندگاری نیروی انسانی جوان و خلاق کشور باید باور عمومی جامعه به ضرورت حفظ آنان و ایجاد محیط کسب و کار فعالیت‌ این ظرفیت ارزنده منجر شود.

تحول نگاه به «پژوهش»

ستاری، از اهمیت تحول پیدا کردن نگرش نسبت به پژوهش و نوآوری به عنوان یک لازمه حیاتی گفت و ادامه داد: برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان به یک زیست‌بوم مساعد نیاز داریم. این زیست‌بوم با عزم جدی همه از جمله دانشگاه‌ها به عنوان بخش‌جدایی‌ناپذیر جامعه برای حمایت و هدایت جوان‌های تحصیل کرده و کمک به راه انداختن کسب و کار نوآورانه‌شان شدنی است.

ستاری از تغییر نگاه به پژوهش به عنوان یک مؤلفه مهم تحول اقتصاد یاد کرد و گفت: نگاه به پژوهش باید با ایجاد زیست‌بوم جدید متحول شود؛ در نگرش جدید پژوهش هزینه‌بر نیست و راهگشای جامعه است، دولت ایجادکننده زیرساخت‌ها و بخش خصوصی سرمایه‌گذار بخش پژوهش است. اگر مجال سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای نقش‌آفرینی در پژوهش هموار شد، می‌توانیم شاهد باشیم که پژوهش هررور تحول تازه‌ای در جامعه و اقتصاد رقم بزند.

بازدید از مرکز رشد واحدهای فناور قم

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری همچنین به مرکز رشد نوآوری قم رفت و با آخرین ایده‌های نوآورانه مستقر و در حال رشد این مرکز آشنا شد. دز طول 11 سال فعالیت این مرکز رشد، 56 واحد نوآور خروج یافته و موفق به راه‌اندازی کسب‌وکار خود شده‌اند و بیش از 11 هسته فناور در حوزه‌های مختلفی چون فناوری اطلاعات و ارتباطات، استارتاپ‌های حوزه علوم انسانی در این مرکز رشد استقرار دارد.

حضور معاون علمی رئیس جمهوری در جامعه‌المصطفی

در بخش دیگری از این سفر، ستاری به جامعه المصطفی رفت و با توانمندی‌های این مجموعه در حوزه علوم انسانی و حوزوی آشنا شد. معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و حجت الاسلام والمسلمین علی عباسی دیدار کردند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این دیدار گفت: کشور در مسیر هموار نوآوری قرار گرفته است و ظرفیت‌های علوم انسانی و دینی به ویژه جامعه المصطفی قم می‌تواند در مسیر نوآوری و خلق ارزش افزوده قرار بگیرد.

رییس ستاد توسعه فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان در این دیدار به نقش جامعه‌المصطفی برای بهره‌مندی از ظرفیت علوم انسانی در عرصه بین‌المللی اشاره کرد و گفت: حمایت از شرکت‌های دانش بنیان اهمیت ویژه‌ای دارد که باید به آن توجه شود. علوم انسانی ظرفیت خارق‌العاده‌ای برخوردار است که می‌تواند راه در مسیر توسه اقتصاد دانش‌بنیان قرار بگیرد.

ستاری، با اشاره به رتبه نهم نفوذ زبان فارسی در فضای مجازی، ایران را توانمند در تولید محتوا و رونق دادن کسب و کارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات دانست و گفت: فعالیت‌های مراکز نوآوری‌ حوزه علوم انسانی، می‌تواند مفاهیم ارزشمندی را برای تولیدات دانش بنیان ایجاد کند. علوم انسانی پایه اصلی کسب و کارهای خلاق و دانش‌بنیان است و می‌تواند با ایجاد محیطی مساعد برای نیروی انسانی حوزوی و علوم انسانی ارزش افزوده خلق کند.

نیروی انسانی حوزوی در مسیر نوآوری

حجت الاسلام والمسلمین عباسی در این دیدار،۴۰ هزار نفر فارغ‌التحصیل جامعه‌المصطفی را ظرفیتی ارزنده برای نوآوری و ارزش‌آفرینی دانست و گفت: دانش‌پژوهانی از ۱۳۲ ملیت جهان در جامعه المصطفی و مراکز وابسته آن تحصیل می‌کنند و بیش از ۳۰۰ هزار نفر غیر ایرانی با زبان، فرهنگ و ادبیات فارسی آشنا شده اند. این سرمایه‌ علمی با توجه ویژه به ظرفیت‌های این عرصه می‌تواند تحول‌ بیافریند.

رئیس جامعه المصطفی بیان کرد: آموزش‌های بلند مدت، کوتاه مدت و دانشگاه مجازی از مهمترین بسترهای آموزشی مورد توجه این مرکز است.

وی بیان کرد: ظرفیت ارزشمندی در المصطفی وجود دارد و از یکی ثمرات انقلاب است که عقبه راهبردی جمهوری اسلامی در دنیا شمرده می‌شود و دیپلماسی علمی فرهنگی ما نیازمند چنین فضایی می‌باشد.

حجت الاسلام عباسی، گردشگری مذهبی و توجه به ظرفیت‌های این حوزه را مهم برشمرد و ابراز داشت: بخشی از ظرفیت گردشگری ایران مرهون تلاش طلاب و دانش پژوهان جامعه المصطفی است.

وی با بیان این که هنوز بسیاری از سرمایه‌های علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی نقد نشده است، ابراز کرد: فعال سازی سرمایه‌های علمی و فرهنگی و توجه به ظرفیت‌های این عرصه نیازمند تلاش روز افزون همگانی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 995573

وب گردی

وب گردی