به‌کارگیری استادان انقلابی در دوره جدید مدیریتی دانشگاه آزاد/ ایجاد کارگروه هم‌اندیشی اعضای هیات علمی

دانشگاه آزاداسلامی یکی از دستاوردها و برکات انقلاب اسلامی در حوزه آموزش‌و‌پژوهش کشور محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ توسعه و پیشرفت آموزشی، علمی و پژوهشی دوران پس از انقلاب اسلامی کاملا محسوس و مشخص است. یکی از دلایل این توسعه را می‌توان وجود زیرساخت‌های آموزش عالی در کشور دانست؛ همچنین برقراری عدالت آموزشی از علل توسعه کمی و کیفی دانشگاه آزاد اسلامی در کشور به‌شمار می‌رود.

رهبر معظم انقلاب با ابلاغ سیاست‌های علم و فناوری نظام آموزش عالی در سال ۹۳ به نوعی چشم‌انداز آموزش عالی کشور را ترسیم نمودند که بر همین اساس مراکز جذب اعضای هیأت‌علمی وزارت علوم، تحقیقات‌ و‌ فناوری و دانشگاه آزاد اسلامی تلاش کردند در مسیر تحقق این چشم‌انداز و اجرای سیاست‌های کلی علم‌وفناوری کشور حرکت و پیش‌روی‌ کنند.

تاکنون دانشگاه آزاد اسلامی ۲۷ هزار و ۱۹۶ عضو هیات‌علمی که بیش از 25 هزار هیأت علمی تمام‎وقت و حدود ۱۵۰۰ عضو هیأت علمی نیمه‎وقت جذب نموده است که نشان‌دهنده پیشتازی و توانمندی این دانشگاه نسبت به دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی در امر جذب هیات علمی است.

در راستای بازتاب و بازنشر نقاط قوت واحدهای دانشگاه آزاداسلامی و درخواست‌های استادان از مسئولین عالی رتبه دانشگاه، با چندی از اعضای خانم هیات علمی دانشگاه آزاداسلامی به گفت‌و‌گو پرداخته‌ایم.

خلأ بازرسی نامحسوس از واحدهای استانی توسط سازمان مرکزی

بویری عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایذه در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، گفت: از نکات مثبت این واحد، جذب اعضای هیات علمی بومی استان در راستای جلوگیری از خروج نخبگان از استان است.

بویری با انتقاد از چند مسئولیتی افراد در واحد ایذه تصریح کرد: زمانی که یک فرد چندین مسئولیت را به صورت همزمان برعهده داشته باشد نمی تواند به خوبی و به صورت کارآمد وظایف خود را انجام دهد که باعث کاهش راندمان کاری می شود. به عنوان مثال در واحد ایذه مسئول بسیج اساتید، دبیر مرکز هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی و معاون دانشجویی واحد یک نفر است.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایذه اذعان داشت: از دکتر طهرانچی و سازمان مرکزی انتظار داریم، بازرسی و نظارت بر واحدهای استانی بیشتر شود و اگر این نظارت به صورت نامحسوس صورت گیرد، کارآمدتر است؛ چراکه اگر تاریخ ورود بازرس مشخص باشد، قطعا مدیران و مسئولین با آمادگی کامل به وظایف و ارائه کارنامه کاری خود می پردازند.

اجرای طرح تبعیت از همسر در دانشگاه آزاد اسلامی

رویگرنیا عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز بیان کرد: این واحد از واحدهای جامع دانشگاه آزاد اسلامی است که از لحاظ رتبه‌‌‌‌‌‌‌بندی در رتبه‌های برتر کشور قرار دارد که خود نکته مثبت این واحد است.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد در خصوص درآمدزایی این واحد عنوان کرد: این واحد طی دو سال گذشته با تاسیس دانشکده پرستاری و حقوق توانسته است ضمن ایجاد انگیزه و گرایش دانش آموزان برای انتخاب رشته های مذکور، می تواند به درآمد‌زایی واحد کمک کند.

وی پیرامون قانون تبعییت از همسر عنوان کرد: انتقال کارمندان خانم در راستای تبعیت از همسر که مصوبه مجلس شورای اسلامی است در نهادهای رسمی کشور اجرایی می شود؛ اما با وجود سیستم انتقال از تبعیت از همسر در دانشگاه آزاد اسلامی، عملا این اتفاق رخ نمی دهد که از دکتر طهرانچی درخواست داریم در خصوص دوری اعضای هیات علمی از محل اسکان، تمهیدات ویژه وضع کنند.

کم‌لطفی به مقالات علمی و پژوهشی استادان واحد‌های استانی

بهادوری جهرمی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: از نکات مثبت واحد، وجود حس همکاری بین مسئولین و اعضای هیات علمی و همچنین در زمینه‌های علمی دریافت نامه‌های و ابلاغیه‌ها توسط رئیس واحد و انتقال به استادان است.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس جذب نخبگان علمی را از نکات برجسته واحد دانست و تصریح کرد: از لحاظ پویایی علمی اعضای هیات علمی این واحد به شدت دنبال کسب رتبه‌های بالاتر هستند و از لحاظ آموزشی نیز نظارت کافی و درست بر اعضای هیات علمی توسط معاون آموزشی صورت می‌گیرد.

وی با اظهار کم لطفی در حق اعضای هیات علمی واحدهای استانی دانشگاه آزاد اسلامی، افزود: واحدهای استانی به دلیل دوری از تهران و سازمان مرکزی به سختی اکسپت مقالات را دریافت می کنند و دسترسی به مقالات علمی و پژوهشی با تاخیر همراه است که سختی کسب رتبه استادی را در پی دارد؛ چرا که استادان واحدهای تهران به برقراری لینک با ژورنال های علمی می توانند به راحتی مقالات خود را منتشر کنند و به کارنامه‌سازی و رزومه‌سازی بپردازند.

جلوگیری از نفوذ و افکار توسعه باند‌سازی در دانشگاه آزاد اسلامی

نهادیان عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آبادان در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، گفت: با تغییر روند مدیریت طی 2 سال گذشته در دانشگاه آزاد اسلامی شاهد جلوگیری از نفوذ و باند‌سازی توسط افراد خاص هستیم که این خود نوید بخش تمرکز دانشگاه بر کارهای علمی و پژوهشی است.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آبادان با انتقاد از حذف برخی از رشته‌های دانشگاهی تصریح کرد: اعضای هیات علمی در برخی از واحدهای دانشگاه با حذف رشته مواجه هستند که منجر می شود استادان متخصص و هیات علمی رشته حذف شده برای تدریس و راهنما و داوری پایان‌نامه دانشجویان به استان های دیگر ماموریت بروند که دانشگاه در اقبال هزینه‌های آن مسئولیتی ندارد.

در ادامه وی افزود: درخواستم از رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد تعاونی کشوری و نه متمرکز در استان است. اگر پایش، آمایش و نیازسنجی درست صورت بگیرد توزیع رشته های دانشگاهی با وجود اعضای هیات علمی همخوانی دارد.

نهادیان در خصوص مقالات علمی و پژوهشی بیان کرد: متاسفانه داوری مقالات استادان واحدهای استانی دیر انجام می شود و اولویت با استادان واحدهای تهران است؛ زیرا گمان می کنند استادان واحدها از لحاظ علمی پایین‌تر از استادان واحدهای تهران هستند. درخواستم از مسئولین این است که پرونده‌های ممیزی را متناسب با امکانات واحدها بررسی کنند.

به‌کارگیری استادان انقلابی از زمان تغییر رویکرد مدیریتی دانشگاه آزاد اسلامی

اسدی نیا عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، گفت: با تغییر و تحولات فکری و جریانی دانشگاه آزاد اسلامی در واحد اهواز نیز شاهد به کارگیری و جذب استادان انقلابی، متدین و دغدغه‌مند هستیم؛ اما در گذشته استادان انقلابی در حاشیه بودند و فرصت تاثیرگذای به آنان داده نمی شد.

اسدی نیا افزود: تقویت حلقه صالحین، فعالیت بسیج دانشجویی استادان و کسب موفقیت های علمی و پژوهشی بزرگترین دستاورد واحد اهواز در دو سال گذشته است.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز افزود: در حال حاضر خلأ اعضای هیات علمی واحد اهواز، نداشتن تجربه تشکیلاتی و عدم به کارگیری استادان خانم در منصب های مدیریتی است.

ایجاد کارگروه هم‌اندیشی استادان

بلانیان عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، گفت: 5 سال پیش گروه معماری که زیر نظر دانشکده فنی و مهندسی بود با حدود 800 دانشجو، به دانشکده تبدیل شد و طبیعتا با افزایش حجم پذیرش دانشجو نیاز به هیات علمی نیز احساس می شد.

بلانیان اذعان داشت: تشکیل کارگروه هم‌اندیشی برای انتقال تجربیات و علم استادان قدیمی‌تر به اعضای هیات علمی جدید، کار ویژه مناسب و قابل ملاحظه ای بود که در این واحد در حال رخ دادن است.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب در خصوص تغییر روند مدیریتی در دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: برای اینکه سیاست ها و راهبردهای جدید در سطح کلان و مدیریتی بخواهد اجرایی شود، هنوز نیازمند زمان است.

ایجاد رویکرد عمل‌گرایانه در علوم انسانی و اسلامی

حاجی لویی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، گفت: از بزرگ‌ترین افتخارات این واحد کسب رتبه اول کشور برای گروه معارف و عضویت 700 هیات علمی و 32 هزار دانشجو است.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج تصریح کرد: وجود گرایش‌های فکری‌، وجود فضای چند صدایی و اجازه فعالیت تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه از وجوه تمایز این واحد است.

وی افزود: مسئولین راس دانشگاه آزاد اسلامی باید در حوزه گرایش علوم انسانی و اسلامی رویکردی جدی و عمل‌گرایانه داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 995592

وب گردی

وب گردی