دانشگاه مسئله گریز نمی‌تواند در توسعه انسانی و فرهنگی نقشی داشته باشد

مدیر گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در آیین گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در دانشگاه شهید چمران اهواز، بابیان اینکه در دانشگاه باید پرسش دردمندانه داشته باشیم، تصریح کرد: دانشگاه مسئله گریز نمی‌تواند در توسعه انسانی و فرهنگی نقشی داشته باشد.

به گزارش ایسکانیوز از دانشگاه شهید چمران اهواز، دکترخانیکی گفت: اگر بخواهیم در تجلیل انقلاب اسلامی سخن بگویم باید گفت انقلاب نتیجه به تنگ آمدن یک ملت بود که به دنبال استقلال و پیشرفت بودند.
وی افزود: آنچه امام خمینی(ره) مطرح کرد و مردم دنباله‌رو آن بودند تجلی خواسته‌های تاریخی یک ملت بود. صرف‌نظر از اینکه بخواهیم این چهل سال را انتقادی بررسی کنیم یا خیر باید بیان داشت انقلاب بزرگداشت اسلام و تلاش‌های یک ملت است و ای کاش جوانان نیز علاوه بر روایت کسانی که در دوران انقلاب بودند، به بازخوانی انقلاب بپردازند.

رئیس کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو، بیان کرد: دانشگاه شهید چمران اهواز در یک انقطاع تاریخی، میراث‌دار دانشگاه جندی‌شاپور است و این مسئله در توسعه بسیار مهم است که ما بر پایه چه میراث و فرهنگی قرارگرفته‌ایم. دانشگاهی که تمرکز آن بر پزشکی بود اما در کنار آن فلسفه و نوافلاطونیان را نیز جذب کرد.

استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی با طرح این مسئله که باید دید که آیا دانشگاه شهیدچمران اهواز در امتداد دانشگاه جندی‌شاپور قرارگرفته است یا خیر، گفت: این دانشگاه در دوران سخت دفاع مقدس ایستادگی و مقاومت کرده و جنگ را پشت سر گذاشته است؛ در خوانش امروز ما از دانشگاه شهیدچمران اهواز که امروز در آسایش به سر می‌برد باید این مسائل توجه شود.

وی ادامه داد: نام شهیدچمران ویژگی دیگر این دانشگاه است. فرد برجسته دانشگاهی که همه کم و بیش با او آشنا هستند و در کارنامه درسی خود در دانشگاه فنی تهران از استادی سخت‌گیر مانند مهندس بازرگان نمره ۲۲ را کسب کرده است.

رئیس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، تصریح کرد: فردی که در آمریکا به خوبی تحصیل‌کرده است اما برای مبارزه به لبنان می‌برد؛ این سه ویژگی موجب می‌شود من و امثال من که دانشگاه را از خارج می‌بینیم طور دیگری به آن نگاه کنیم و به غیر از شاخص‌هایی مانند تعداد دانشجویان، تعداد رشته‌ها، اعضا هیئت‌علمی، تعداد مقالات ISI که البته مهم نیز هست، مسائل دیگری نیز دیده شود.

دکتر خانیکی اذعان کرد: یکی از کارهای جدی اما مغفولی که در مطالعات توسعه ایران وجود دارد، کاری است که پژوهشگاه علوم ارتباطی و توسعه ایران در دهه ۵۰ انجام داد؛ این پژوهشکده که نهادی میان رشته بود در آن دهه به دنبال آن است که مسئله توسعه ایران را ارزیابی کرده و با توجه به مسئله‌ای که در حوزه توسعه است پیشنهادهای رسمی به دولت ارائه دهد.
وی افزود: در سال ۵۷ در آستانه انقلاب مرحوم دکترمجید تهرانیان که متولی بخشی از پروژه بود مقاله‌ای را منتشر کرد که در آن به بحران دانشگاه پرداخته است؛ در این گزارش اشاره‌شده که نهاد دانشگاه در ایران دچار بحران است و ابعاد بحران را می‌شکافد. باید دید تا چه میزان از این تصویر فاصله گرفته‌ایم و تا چه میزان در آن تأمل داشته‌ایم.

مدیر گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، اظهارکرد: هر کدام از ما به عنوان معلم، محقق و یا دانشجو باید بررسی کنیم آیا خودمان را در معرض سؤال قرار می‌دهیم یا تلاش داریم بی‌دغدغه باشیم؛ این پرسش دردمندانه را چگونه می‌توانیم داشته باشیم. دانشگاه یکی از ویژگی‌هایی که دارد می‌تواند ما را در یک محیط آرام و آکادمیک درگیر کند و کمتر به خِیر و شَر امور کار داشته باشیم یا می‌تواند ما را به تفکر وا‌ندارد.

دکتر خانیکی با تأکید بر اینکه دانشگاه مسئله گریز نمی‌تواند در توسعه انسانی و فرهنگی نقشی داشته باشد، بیان کرد: در جامعه امروز وقتی از توسعه صحبت می‌کنیم نمی‌توانیم تنها از ابعاد فیزیکی آن صحبت کنیم و باید بررسی شود توسعه پیش از آن در ذهن، فرهنگ و زبان ما چگونه تأثیرگذار بوده است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۷۵ هزار عضو هیئت‌علمی در دانشگاه‌های ما هستند، افزود: کسانی که به مسائل جدی کشور ورود می‌کنند و یا از افراد برای ورود به این مسئله دعوت می‌کنند چه تعداد هستند؟ فکر می‌کنم آمار این افراد کمتر از هزار نفر باشد. چه چیزی باعث می‌شود این نظرها دیده نشود و یا این افراد خودشان اسباب بزرگی را مطرح نکنند. این پرسش امروز ما است و مسئله بحران دانشگاه که سال ۵۷ مطرح می‌شد امروز نیز در برابر ما وجود دارد.

رئیس کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو با اشاره به اینکه دانشگاه وقتی می‌تواند نقش نهایی خود را ایفا کند که مسئله‌گریز نباشد و مسئله محور باشد، ادامه داد: داشته‌های تاریخی و فرهنگی و اسلامی ما وقتی زبان آکادمیک پیدا کرد، آن زمان دانشگاه، دانشگاه است.

دکترخانیکی با تأکید بر اینکه گریز از گفت‌وگو، دنیای ما را محدود و بسته کرده است، اضافه کرد: ما یا از ضرورت گفت‌وگو یا از مهارت آن دورافتاده‌ایم. نهاد دانشگاه ازجمله نهادهای امید در جامعه است که فراتر از هر چیزی در افزایش ظرفیت‌های مختلف کمک‌رسان است؛ ناامیدی اجتماعی جزئی از راه‌حل در جامعه ما نیست و جزئی از مسائلی است که با آن مواجه هستیم. ناامیدی که در میان جوانان، نخبگان نسبت به مسائل مختلف است باعث کاهش سرمایه اجتماعی و سرمایه‌ها می‌شود. ناامید بودن هنر و راه گشا نیست.

این نشست با حضور دکترغلامحسین خواجه رئیس دانشگاه شهیدچمران اهواز، دکترحسین زاده معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان و جمعی از اعضای هیئت‌علمی، دانشجویان و کارکنان این دانشگاه برگزار شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 995610

وب گردی

وب گردی