المیادین: آمار و ارقام پیشرفت علمی ایران، دشمنانش را می‌ترساند

یک شبکه لبنانی در گزارشی از دستاوردهای علمی و پزشکی ایران، تصریح کرد، چهل سال بعد از انقلاب اسلامی، ایران به دستاوردهای درخشانی رسیده که دشمنانش را از میزان پیشرفت، هراسان کرده است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ شبکه خبری «المیادین» لبنان به مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، از تهران، ویژه‌برنامه‌هایی با هدف بررسی مسائل سیاسی، نظامی و علمی ایران تولید می‌کند.

در میزگرد بررسی پیشرفت‌های علمی و پزشکی ایران، المیادین گزارش کرد که «کسی با این مخالف نیست که دستاوردهای علمی ایران در سال‌های اخیر از بسیاری از ابعاد، درخشان بوده است. در پژوهش‌های علمی ایران در صدر لیست، حتی بالاتر از بسیاری از کشورهای غربی است. در حوزه پزشکی نیز به دستاوردها و کشف‌های مهمی رسیده است که شبیه‌سازی یکی از این موارد است».

المیادین با پخش تصاویری از تولد «رویانا» اولین گوسفند شبیه‌سازی شده در ایران گفت، ده سال و اندی پیش، ایران با شبیه‌سازی رویانا به بخش جدیدی از دستاوردهای علمی خود رسید. رویانا اولین گوسفند شبیه‌سازی شده در خاورمیانه بود.

پیشرفت در سایه تحریم‌ها

المیادین افزود: ایران همچنین در حوزه سلول‌های بنیادین در حال رقابت با کشورهای غربی است و در این حوزه بعد از آمریکا در رتبه دوم را دارد.

طبق این گزارش، ایران در حوزه پزشکی موفقیت‌های بزرگی به دست آورده است از جمله پیشرفت در حوزه شبیه‌سازی. نکته مهم این است که همه این موفقیت‌ها در سایه تحریم و محاصره در طول چهل سال گذشته به دست آمده است.

این شبکه لبنانی اعلام کرد، بیشتر داروها در داخل ایران تولید می‌شود. حوزه داروسازی در مقایسه با دوران شاه، شاهد خیزشی بزرگ است. ایران فقط در حدود پنج درصد که آن نیز مربوط به بیماری‌های خاص یا صعب‌العلاج است، دارو وارد می‌کند. در مقابل، نیاز خود را تولید و مازاد بر آن را صادر می‌کند.

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو ایران در گفت‌وگو با المیادین گفت، حدود 97 درصد داروی مورد نیاز در کشور در داخل تولید می‌شود و این نه فقط در منطقه بلکه در دنیا رکورد محسوب می‌شود. همچنین ایران 67 درصد مواد اولیه برای ساخت دارو را در داخل تولید می‌کند.

المیادین افزود: در حوزه پزشکی، ایران حتی در حوزه پیوند اعضای انسان نیز پیشرفت‌های چشمگیری به دست آورده است از جمله پیوند ریه و مغز استخوان که ایران را یکی از محدود کشورهای فعال در این حوزه قرار داده است که هزینه آن نیز قابل قبول است. این موفقیت‌ها سبب شده که توریسم درمانی در ایران بخصوص در سال‌های اخیر رونق بگیرد.

رضا مسائلی مشاور وزیر بهداشت ایران در گفت‌وگو با المیادین در خصوص جایگاه علمی و پزشکی ایران گفت که الان حدود 60 دانشگاه و دانشکده در ایران در این حوزه فعالیت میکنند و دانشجویان خارجی نیز به دانشگاه‌های ما می‌آیند تا در آن تحصیل کنند از کشورهایی مثل عراق، کویت، لبنان، سوریه، پاکستان، افغانستان و حتی برخی کشورهای اروپایی.

مسائلی گفت، قبل از انقلاب تعداد دانشگاه‌ها یا دانشکده‌ها انگشت‌شمار بود. شاید حدود پنج یا در همین حدود. در زمانی در سال‌های گذشته به دلیل کمبود پزشک، ایران نیازمند پزشکان خارجی بود که در ایران کار کنند. امروز نه تنها این وضعیت وجود ندارد بلکه ما الان خودمان دانشجوی پزشکی حتی در مقطع دکترا و تخصص آموزش می‌دهیم.

دکتر محمد طالعی معاون رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی نیز در این گفت‌وگو گفت که ایران از حیث فناوری و زیرساخت‌ها تغییرات قابل‌توجهی در مقایسه با قبل از انقلاب کرده است. در آن زمان فقط در سطح کارشناسی تدریس میشد. در زمان شاه حدود 170 هزار دانشجو بود اما این عدد امروز بیش از چهار میلیون است و نیمی از انان مشغول تحصیلات تکمیلی هستند... ایران بعد از چهل سال از انقلاب، بیش از دویست دانشگاه در تهران و بیش از دو هزار مرکز علوم خصوصی و دولتی دارد و هجده دانشگاه در سطح بین‌المللی دارد.

طالعی در بخشی دیگر در پاسخ به سوال المیادین در خصوص ساخت ماهواره و پرتاب آن که فناوری پیچیده دارد، گفت، ایران در صنعت ساخت ماهواره، طراحی و پرتاب، در رتبه هشتم جهان قرار دارد. دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه شریف فعال هستند و طرح‌هایی دارند که در دست اجراست. دانشگاه‌های ایران امروز فناوری ساخت و طراحی ماهواره را دارند و هر روز پیشرفت می‌کنند.

المیادین گزارش کرد، ایران به رشد سیاسی، علمی و نظامی رسیده و ایرانی‌ها چهل سال بعد از انقلاب خود را اینطور می‌بینند. ایران امروز هزاران مرکز تخصصی در حوزه‌های مختلف علمی و پزشکی دارد. مراکزی که در حوزه‌هایی مثل نانو و سلول‌های بنیادین و هوافضا با مراکز اروپایی رقابت می‌کنند.

آمار و ارقام علمی ایران برای دشمنانش ترسناک شده است. فقط تعداد دانشگاه‌هایش به دو هزار و پانصد عدد رسیده است که بیش از چهار میلیون دانشجو در خود جای داده‌اند و نیمی از آنان دختران هستند. علاوه بر این، سرعت رشد علمی ایران شانزدهم در دنیا و اول در منطقه است. نهضت علمی در ایران در نوع خود بی‌نظیر است. فشارها و تحریم‌ها نتوانسته در طول چهل سال گذشته بر آن تأثیر منفی بگذارد.

در ایران چهار هزار مرکز علمی فعال هستند که در حوزه رفع نیازهای علمی فعالیت می‌کنند و ایران تلاش می‌کند محاصره علمی را هم بشکند. ثروت علمی، ثروتی تجدیدپذیر است که سبب پیشرفت‌های بزرگ علمی و معرفتی و الحاق ایران به کشورهای پیشرفته خواهد شد.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 995653

وب گردی

وب گردی