ستاری: دستاوردهای فناوری و نوآوری در چهار دهه کتاب شد/ما متکی به بودجه دولت نیستیم

معاون علم و فناوری ریاست جمهوری گفت: ما نه تنها به یک دولت نوآور بلکه به جامعه ای نیاز داریم که تشنه و خواهان نوآوری باشد؛ زمانی که حضور بخش خصوصی در پژوهش پررنگ شود و جامعه تاثیر پژوهش، دانشگاه و نوآوری جوانانش را ببیند جایگاه و اهمیت نوآوری را لمس می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سورنا ستاری معاون علم و فناوری ریاست جمهوری در بازدید از نمایشگاه ملی دستاوردهای علمی و فناوری انقلاب اسلامی در باغ موزه دفاع مقدس، از کتاب ۴۰ سال فناوری و نوآوری کشور رونمایی کرد.

ستاری در ادامه گفت: بنده به فعالیت‌های شرکت دانش‌بنیان به طور کامل آشنایی دارم و بارها و بارها با این شرکت‌ها از نزدیک تعاملاتی داشتیم و از دستاوردهای آنها آشنا هستم. بالاخره در کنار هم، خانواده خوبی را تشکیل دادیم.

در این شبکه نخبه‌ها و متخصصان خوبی داخلی و خارجی حضور دارند. این نمایشگاه بیانگر بخش کوچکی از دستاوردهای آنها است.

به گفته رییس ستاد توسعه فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان، بخش بسیار کوچکی از دستاوردهای کشور در حوزه دانش بنیان را ارائه می کند. این در حالیست که دامنه اثر شرکت های دانش بنیان وزن قابل توجهی در سپهر اقتصاد کشور پیدا کرده است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین از نهال های استارتاپی گفت که اکنون پابه پای شرکت های دانش بنیان، ارزش آفرینی می کنند و میوه شیرین این کسب و کارهای میلیاردی که همواره تعدادشان رو به افزایش است، به مذاق اقتصاد و جامعه خوش آمده است.

او در ادامه بیان کرد: آینده کشور در دستان کسب و کارهای نوآورانه و خلاقی است که بذرشان در زیست بوم کارآفرینی کاشته شده است و اکنون، بارور شده است. این نهال های جوان استارتاپی علاوه بر رشد نمایان، زمینه ساز پرورش استارتاپ های دیگری می شوند.

وی از نیازمحور شدن و کمک شرکت های دانش بنیان و استارتاپی، به عبور از گردنه دشوار تحریم ها خبر داد و گفت: برای سال آینده برنامه جدی داریم که شرکت های دانش بنیان و استارتاپی، نیازها و اولویت های کشور به ویژه کالاهای تحریمی را تامین کنند.

ستاری، راه حرکت بی وقفه ی دانش بنیانی و استارتاپی ها برای تامین نیازهای جامعه را وجود همدلی و باور مشترک به این کسب و کارها دانست: خوشبختانه اکنون جامعه این باور مهم رسیده است که باید پشتیبان و همراه اقتصاد دانش بنیان باشد طعم خوشایند این کسب و کارها را چشیده است. برای سال آینده شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها نیز روند روبه رشد و تاثیرگذاری بیش تری در اقتصاد را پیش بینی می کنم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان مثالی ضرورت گذار اقتصاد کشور از خام فروشی و توجه به ارزش افزوده حاصل از نوآوری گفت: اگرچه یک بشکه نفت خام حداکثر 50 دلار فروخته می شود، شرکت های دانش بنیان یک ویال چند گرمی داروی زیست فناوری را با قیمت های چندین برابر یک بشکه نفت در بازارهای جهانی به فروش می رسانند؛ این موضوع، حاکی از اهمیت سوار شدن نوآوری روی محصول برای خلق ارزش افزوده است. این نوآوری وقتی وارد دیگر حوزه های فناوری چون هوافضا، فناوری اطلاعات، نانوفناوری یا سلول های بنیادی شود اارزش افزوده بسیار بالایی به ارمغان می آورد.

ستاری ادامه داد: در تلاش برای تحقق این ارزش افزوده در همه بخش های فناوری هستیم زیرا کشور از دوران خام فروشی و گذران با درآمد نفتی گذشته است؛ سطح زندگی و توقعات جامعه تغییر یافته و نسل جوان و خلاق، برای بروز توانمندی هایش نیازمند مجالی برای کار نوآورانه و فناورانه است.

رییس ستاد فرهنگسازی دانش بنیان تاکید کرد: ما نه تنها به یک دولت نوآور بلکه به جامعه ای نیاز داریم که تشنه و خواهان نوآوری باشد؛ زمانی که حضور بخش خصوصی در پژوهش پررنگ شود و جامعه تاثیر پژوهش، دانشگاه و نوآوری جوانانش را ببیند جایگاه و اهمیت نوآوری را لمس می‌کند.

وی افزود: الان کشور ما از آن حالت گذشته که بتواند با پول نفت کشور را اداره کرد و توقعات نسل جوان توقعاتی نیست که با پول نفت پوشش داد، ما باید محیطی را آماده کنیم و حکومتی داشته باشیم که از نوآوری ها استقبال کند. نه تنها دولت بلکه مردمی داشته باشیم که از نوآوری ها استقبال کنند؛ این کلید حل اقتصاد دانش بنیان است. هرچقدر ما بتوانیم نوآوری را به جامعه تزریق کنیم موفق تر خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از 6هزار استارتاپ و 4هزار شرکت دانش بنیان در کشور داریم.

40 سال فناوری و نوآوری کشور کتاب شد

پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی با اعلام این خبر افزود: این کتاب با نگاه به چهار دهه توسعه علم، فناوری و نوآوری در ایران اسلامی توسط نشر دانش بنیان فناور منتشر شده است. چرا که توسعه علمی و فناورانه در این سال ها اولویت همیشگی کشور بود و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بارها تاکید کرده اند که شتاب حرکت علمی کشور نباید کاهش یابد یا متوقف شود.

حرکت به سوی اقتصاد مبتنی بر دانش است
کرمی در ادامه گفت: این تاکیدات چراغ راه تلاش های متخصصان در سال های پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی شد. در سال های اخیر شاهد طی این مسیر و حرکت به سوی اقتصادی دانش بنیان، درون زا و صادرات گرا هستیم.
وی در ادامه به تشریح مسیر حرکت علمی در این سال ها پرداخت و بیان کرد: دهه 70 نخستین گام ها در استقلال علمی و فناورانه برداشته شد. این مسیر در دهه 80 به صورت هدفمند و با هدف توسعه علمی و فناورانه تعقیب شد تا اینکه در دهه 90 با اجرای قوانینی همچون حمایت از شرکت های دانش بنیان زیست بوم نوآوری و کارآفرینی کشور تقویت شد. در این دوره با شکل گیری زیر ساخت هایی چون مراکز نوآوری و شتابدهنده ها رشد شرکت های نوپا و فرآیند تجاری‌سازی دستاوردهای فناورانه نیز توسعه یافت.

دستاوردهای فناوری و نوآوری در چهار دهه به تصویر کشیده شد
مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین عنوان کرد: بنابراین در این کتاب سعی شده تا مروری اجمالی بر مهم ترین تلاش ها و دستاوردهای ایران در حوزه علم، فناوری و نوآوری در چهار دهه اخیر در سه بخش مجزا داشته باشیم. بر این اساس در فصل نخست روند توسعه زیرساخت ها و منابع فناوری و نواوری در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی بررسی می شود.

کرمی با اشاره به اینکه دستاوردهای نظام علم و فناوری در بخش دوم به تصویر کشیده می شود گفت: این فصل به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در انتشارات علمی، توسعه فناوری و نیز اقتصاد دانش بنیان می پردازد. در نهایت نیز فصل سوم نگاهی به مسیر پیش روی ایران در حوزه علم و فناوری است و تصویر الهام بخشی است که با توجه به پیشرفت های اخیر می توان انتظار داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 995664

وب گردی

وب گردی