مرهم زخم‌ها با فناوری روز دنیا در ایران

به کمک محققان ایرانی امروزه بیماران می‌توانند زخم‌های خود را با استفاده از تازه‌ترین فناوری‌های روز دنیا درمان کنند. توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی در این عرصه را می‌توان در نمایشگاه دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی به نظاره نشست.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، محققان ایرانی در فناوری‌های روز دنیا همواره پیشرو هستند و به نتایجی دست پیدا می‌کنند که در دنیا بی‌سابقه است. از جمله این دستاوردها حوزه‌های درمانی و پزشکی است.

ایران امروزه توانسته برای بهبود زخم‌های بیماران با استفاده از تازه‌ترین فناوری‌های نوین دنیا مانند زیست‌فناوری، سلول درمانی و همچنین داروهای گیاهی درمان‌های نابی به دست آورد.

برخی شرکت های دانش بنیان فعال در عرصه این نوع درمان، دستاوردهای خود را در نمایشگاه دستاوردهای علمی و فناوری چهل ساله انقلاب اسلامی که با حمایت ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی در باغ موزه دفاع مقدس تهران برپا شده است، ارائه کرده‌اند. در این گزارش به معرفی برخی از آنها می‌پردازیم.

کوتاه شدن درمان نارسایی حاصل از شیمی‌درمانی

نوتروپنی یک نارسایی ایمنی است که از عواقب شیمی‌درمانی برای بیماران سرطانی محسوب می‌شود. این نارسانی موجب می‌شود بیمار به شدت در معرض خطر عفونت قرار بگیرد و این عفونت‌ها در مواقعی کشنده است. به همین منظور شرکت دانش‌بنیان آریا تیناژن با استفاده از زیست‌فناوری دارویی تولید کرده است که این نارسایی را درمان خواهد کرد.

این دارو باید در فاصله های زمانی 6ماهه به بدن بیمار تزریق شود و این تزریق در زمان‌های مشخصی صورت گیرد. در همین راستا بیماران باید هر 6 ماه یک‌بار به مراکز مشخص برای تزریق آن مراجعه کنند. پروسه‌ای که برای برخی بیماران بدون دسترسی مناسب و در مناطق مختلف کشور، طاقت‌فرسا و هزینه‌بر خواهد بود.

این شرکت در دستاوردی تازه فرم جدیدی از این دارو ارائه کرده است که به‌صورت پیوسته رهش عمل می‌کند. یعنی یک بار به بدن بیمار تزریق می‌شود و دارو به‌طور هوشمند درست سر زمان مناسب و مشخص خود دوز مورد نظر را در بدن بیمار رها می‌کند.

همچنین از این دارو نوع دیگری در این نمایشگاه ارائه‌شده که برای کودکان در نظر گرفته‌شده است. چراکه کودکان نیاز به میزان و نوع مشخصی از این دارو دارند. پس داروی مخصوصی با ویژگی‌های منحصربه فرد به نوزادان توسط این شرکت ساخته و ارائه شد.

کاهش چشمگیر هزینه درمان سوختگی با استفاده از ری‌سل‌تراپی

کشور انگلستان مدت‌ها پیش درمانی با استفاده از سل‌تراپی ارائه کرده بود که با استفاده از کیت‌های یک بار مصرف به درمان سوختگی کمک می‌کرد. برای بیماران ایرانی گذراندن دوره درمان با استفاده از این روش که نزدیک 3 بار بود 130 تا 140 میلیون تومان تمام می‌شد.

اما شرکت ایرانی دانش‌بنیان فناوران سپید جامگان با ایده‌ای نوآورانه برای نخستین بار در دنیا این کیت‌ها را به دستگاه مخصوصی تبدیل کرد و موجب کاهش هزینه‌های آن شد. این دستگاه توانست هزینه درمان مبتلایان به سوختگی‌های شدید را تا 3 میلیون تومان کاهش دهد.

به گفته معید دهقان پور مدیرعامل این شرکت، از 6 سال پیش بر روی محصول ری‌سل‌تراپی تحقیقات صورت گرفته و امسال روانه بازار شده است. این شرکت در نظر دارد پس از دریافت مراحل مخصوص آن را به دیگر کشورها صادر کند.

نخستین پَد زخم بستر و دیابت در دنیا

زخم بستر و دیابت بیماری‌هایی‌اند که همواره با آسیب‌های جسمی خاص خود مواجه هستند. زخم‌هایی که به‌راحتی درمان نمی‌شود و مبتلایان و حتی اطرافیان آنان را سردرگم می‌کند. اما در این نمایشگاه شرکت دانش‌بنیان دارودرمان سلفچگان حضور پیدا کرده است که پد مخصوص درمان زخم دیابت و زخم بستر را برای این بیماران ارائه می‌کند.

تفاوت این پد کاملاً گیاهی با دیگر انواع دارویی آن این است که ذرات متفاوتی در آن به کار برده شده است که از جذب بالایی برخوردار هستند. حجت‌الله ذبیحی مدیرعامل این شرکت با تاکید بر این‌که چنین پدی هیچ نمونه داخلی و خارجی‌ای ندارد گفت: طی قراردادی 10 میلیون دلاری صادرات این محصول به کشور اندونزی آغازشده است. همچنین قراردادی 5 میلیون دلاری با کشور کانادا به امضا رسیده است که صادرات آن به‌زودی صورت می‌پذیرد.

نمایشگاه دستاوردهای علمی و فناوری چهل ساله انقلاب اسلامی به همت معاونت علمی و کمیته کشوری علم و فناوری ستاد بزرگداشت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی در باغ‌موزه دفاع مقدس در معرض دید عموم است. این نمایشگاه تا 22 بهمن‌ماه سال جاری پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 995667

وب گردی

وب گردی