مغز زنان جوانتر است یا مردان؟

طول عمر بیشتر زنان نسبت به مردان احتمالا ناشی از دیرتر پیر شدن مغز آنها است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محققان دانشگاه واشنگتن با تجزیه و تحلیل اسکن مغزی ۲۰۵ فرد بزرگسال و بررسی بخش هایی از متابولیسم آن که با افزایش سن تغییر می کند، به این نتیجه رسیده اند که به صورت میانگین مغز زنان نسبت به مردان هم سن آنها، سه سال جوانتر است.

بر این اساس برخوردار بودن زنان از مغزی که از نظر متابولیک جوانتر است، آنان را در برابر برخی تغییراتی مربوط به بالا رفتن سن مقاوم می کند و احتمالا به همین خاطر نشانه های زوال عقل در کهنسالی کمتر در آنها دیده می شود.

سوخت اصلی مغز شکر یا گلوکز است اما نحوه مصرف آن توسط این ارگان با افزایش سن تغییر می کند. در سنین جوانی مصرف گلوکز از طریق فرایند «قندکافت بی‌هوازی» صورت گرفته و به توسعه مغز و رشد کمک می کند اما در سنین بالا و به ویژه بعد از ۶۰ سالگی این فرایند به حداقل رسیده و مغز شروع به کوچک شدن می کند.

محققان برای پی بردن به تغییرات مغز بین جنسیت های مختلف اسکن مغزی ۱۲۱ زن و ۸۴ مرد بین ۲۰ تا ۸۲ ساله را بررسی کرده اند. این تیم برای پیدا کردن رابطه بین سن افراد و متابولیسم مغزی آنها از یک الگوریتم یادگیری ماشین بهره برده اند. در نهایت مشخص شد که متابولیسم مغز زنان به صورت میانگین ۳.۸ سال از سن واقعی آنها جوانتر است و این در حالی است که مغز مردان ۲.۴ سال از سن واقعی آنها پیرتر گزارش شده است.

محققان این پروژه تاکید کرده اند که احتمالا دلیل عمر بالاتر خانم ها نسبت به آقایان نیز به همین امر برمی گردد. تیم تحقیقاتی دانشگاه واشنگتن با انجام مطالعات بیشتر در مورد تفاوت بین مغز جنسیت های مختلف به دنبال پی بردن به نقش آن در ابتلا به بیماری های زوال عقل نظیر آلزایمر است.

منبع: http://sciencedaily

انتهای پیام/

کد خبر: 995676

وب گردی

وب گردی