کتاب 40 سال علم، فناوری و نوآوری کشور منتشر می شود

دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی از انتشار کتاب 40 سال علم، فناوری و نوآوری کشور همزمان با چهلمین سال از پیروزی انقلاب اسلامی خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی با اعلام این خبر افزود: این کتاب با نگاه به چهار دهه توسعه علم، فناوری و نوآوری در ایران اسلامی توسط نشر دانش‌بنیان فناور منتشر شده است. چرا که توسعه علمی و فناورانه در این سال‌ها اولویت همیشگی کشور بود و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بارها تاکید کرده‌اند که شتاب حرکت علمی کشور نباید کاهش یابد یا متوقف شود.

کرمی در ادامه گفت: این تاکیدات چراغ راه تلاش‌های متخصصان در سال‌های پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی شد. در سال‌های اخیر شاهد طی این مسیر و حرکت به سوی اقتصادی دانش بنیان، درون‌زا و صادرات‌گرا هستیم.

وی در ادامه به تشریح مسیر حرکت علمی در این سال‌ها پرداخت و بیان کرد: دهه 70 نخستین گام‌ها در استقلال علمی و فناورانه برداشته شد. این مسیر در دهه 80 به صورت هدفمند و با هدف توسعه علمی و فناورانه تعقیب شد تا اینکه در دهه 90 با اجرای قوانینی همچون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان زیست‌بوم نوآوری و کارآفرینی کشور تقویت شد. در این دوره با شکل‌گیری زیر ساخت‌هایی چون مراکز نوآوری و شتابدهنده ها رشد شرکت‌های نوپا و فرآیند تجاری‌سازی دستاوردهای فناورانه نیز توسعه یافت.

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری همچنین عنوان کرد: بنابراین در این کتاب سعی شده تا مروری اجمالی بر مهم ترین تلاش‌ها و دستاوردهای ایران در حوزه علم، فناوری و نوآوری در چهار دهه اخیر در سه بخش مجزا داشته باشیم. بر این اساس در فصل نخست روند توسعه زیرساخت‌ها و منابع فناوری و نواوری در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی بررسی می‌شود.

کرمی با اشاره به اینکه دستاوردهای نظام علم و فناوری در بخش دوم به تصویر کشیده می‌شود گفت: این فصل به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در انتشارات علمی، توسعه فناوری و نیز اقتصاد دانش‌بنیان می‌پردازد. در نهایت نیز فصل سوم نگاهی به مسیر پیش روی ایران در حوزه علم و فناوری است و تصویر الهام بخشی است که با توجه به پیشرفت‌های اخیر می‌توان انتظار داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 995680

وب گردی

وب گردی