محققان دانشگاه امیرکبیر، برای درمان بیماری‌های صعب‌العلاج فعالیت می کنند

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در یک طرح کلان ملی فعالیت می‌کنند که محصول این طرح، کسب دانش فنی و ساخت شتاب دهنده کوچک خودحفاظ سیکلوترون برای تولید رادیو داروی FDG در بیمارستان‌ها است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، امروزه سیستم‌های تصویربرداری پزشکی هسته‌ای به خصوص سیستم PET اطلاعات بسیار زیادی درباره تشخیص و درمان بیماری‌ها ارائه می‌دهد که بیشتر کشورهای توسعه یافته صنعتی از این اطلاعات در راستای ارتقای نظام سلامت و بهداشت جامعه خود استفاده می‌کنند.

سیکلوترون کوچک برای مصارف پزشکی در مدت ۳ سال با هزینه ۲۰۰ میلیارد ریال از سوی دانشگاه امیرکبیر زیر نظر شورای عالی عتف و با همکاری سازمان انرژی اتمی در داخل کشور ساخته می‌شود.

برای ساخت این شتاب دهنده که بتوان از آن در سیستم PET بهره برد باید طراحی مانند ساخت چشمه‌های یونی، ساخت سیستم‌های مگنت و یوک، ساخت سیستم بانچر، ساخت سیستم استخراج باریکه، ساخت سیستم‌های خلاء، ساخت سیستم کنترل سیکلوترون و ساخت منابع تغذیه برای قسمت‌های مختلف شتاب دهنده انجام شود.

محصول این طرح، کسب دانش فنی و ساخت شتاب دهنده کوچک خودحفاظ سیکلوترون برای تولید رادیو داروی FDG در بیمارستان‌ها است. این رادیو داروها هم در تشخیص و هم در درمان بیماری‌های صعب‌ العلاج کاربرد دارند. با ساخت این دستگاه کشور علاوه بر خودکفایی و جذب بیماران خارجی می‌تواند در زمینه صادرات منطقه‌ای نیز فعالیت کند.

گفتنی است، دانشگاه صنعتی امیرکبیر یا پلی‌تکنیک تهران یکی از دانشگاه‌های فنی و صنعتی ایران است که در شهر تهران قرار دارد. این دانشگاه در سال ۱۳۳۷ رسماً به عنوان دانشگاه صنعتی افتتاح شد. اگر چه به دلیل تعلق بخش‌هایی از آن به هنرسرای عالی، سال تأسیس آن در نشان جدید دانشگاه، ۱۳۰۷ آمده‌ است.

بسیاری از پروژه‌های کلان ملی در این دانشگاه انجام می‌شود. پروژه‌هایی نظیر ابر کامپیوتر ایرانی، انواع ماهواره‌های فضایی، ساخت هواپیمای مسافربری ملی، موتور خودروی ملی و بسیاری پروژهٔ دیگر. بسیاری از مقامات و افراد سطح بالای کشوری از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند. حضور در این دانشگاه نیازمند کسب رتبه‌های بالا در کنکور سراسری ایران است. این دانشگاه مفتخر به داشتن تعداد زیادی فارغ‌التحصیل است که جزو مفاخر علمی ایران و جهان چه داخل ایران و چه خارج آن محسوب می‌شوند

انتهای پیام/

کد خبر: 995707

وب گردی

وب گردی