فناوری ایرانی سفر به اعماق بدن انسان را ممکن کرد

محققان ایرانی با دستاوردهای نوین خود راه‌های تازه‌ای به کشف و تحقیق بر روی بدن انسان و درمان جزئی‌ترین مسائل را ممکن کرده‌اند. می‌توان دستاورد این محققان را همزمان با چهل‌سالگی انقلاب در نمایشگاه دستاوردهای علمی و فناوری مشاهده کرد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، خود را بشناس. این جمله را در سفرهای معنوی برای شناخت خود بسیار شنیده‌ایم. اما تا چه میزان از جسم خود مطلع هستیم؟ این فرآیندی نیست که هرفرد به‌سادگی به آن دست پیدا کند. حتی محققان نیز سالیان سال در تلاش هستند با روش‌های متفاوت بتوانند به آگاهی درباره بخش‌های مختلف بدن انسان برسند.


آگاهی این امکان را به ما می‌دهد که توانایی خود را ارتقا بخشیم. توانمندی‌ای که در بسیاری مواقع موجب قدم‌های بزرگی مانند درمان بیماری‌های بدون علاج می‌شود. در همین راستا محققان همواره در حال تلاش برای ورود به جزئی‌ترین اجزای بدن انسان هستند.


محققان ایرانی نیز تا امروز به دستاوردهای قابل ملاحظه‌ای از دنبال کردن این مسیر دست پیدا کرده‌اند. برای مثال می‌توان به شرکتی اشاره کرد که راهی مجازی برای تشریح بدن انسان ساخته است. همچنین شرکت ایرانی دیگری که با استفاده از این شناخت توانسته اسپرم انسان را با دقت موردبررسی و تفکیک قرار دهد. دستاوردی که می‌تواند موجب درمان نازایی در افراد باشد.


این شرکت‌ها دستاوردهای خود را در نمایشگاه دستاوردهای علمی و فناوری چهل‌ساله انقلاب اسلامی که به همت ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی در باغ‌موزه دفاع مقدس تهران برپا شده است، ارائه کرده‌اند. در این گزارش با آنها بیشتر آشنا می‌شویم.

کالبدشناسی بدن انسان به کمک فناوری
آشنایی با بدن انسان همواره یکی از مشکلات محققان این عرصه محسوب می‌شود. چراکه ازنظر عرفی و دینی موانعی برای تحقیق بر روی بدن انسان و شکافتن از روی تحقیق بدن‌های بی‌جان خواهد داشت. هرچند برخی کشورها مانند هند از فروش اجساد مردگان خود برای انجام چنین فرآیندهای علمی‌ای کسب درآمد دارند، اما این روند یک امر طبیعی محسوب نمی‌شود. پس علم روز دنیا تلاش دارد به سمت مجازی شدن این عرصه پیش رود.


در همین راستا شرکت رایان طب پیشگام پارمیس دستگاه کالبدنما را طراحی کرده است که می‌تواند به‌طور دقیق بدن انسان را بازسازی کند و عمل تشریح روی آن صورت دهد. به گفته پیمان جعفری مدیرعامل این شرکت، دستگاه کالبدنما می‌تواند جسد مجازی را با دقتی معادل 2 دهم میلی‌متر یعنی مشابه کالبد واقعی بدن انسان برش دهد.


این دستگاه در جنین‌شناسی هم کاربرد دارد. چراکه جنین‌های از 15 تا 60 روزه مختلفی اسکن شده‌اند که با استفاده از دستگاه اجزا مجازی آنها تفکیک‌شده است. این تحقیقات امکان مشاهده و آشنایی با ریزترین جزئیات جنین را برای محققان فراهم می‌آورد.

به گفته پیمان جعفری مدیرعامل این شرکت، دستگاه کالبد نما می‌تواند خروجی هر دستگاهی را تصویربرداری کرده و در قالب تصویر سه بعدی ارائه داده و برش بزند. به‌طوری‌که می‌توان تصویری از تومور مغزی را به‌صورت یک سر سه بعدی لود کرد، برش داد و اجزا تومور و مسیر آن را بررسی کرد.


این دستگاه کاربرد دیگری دارد که با تلاش 100 نفر در 5 سال به بار نشسته است و آن رسم یک بدن واقعی انسان با ریزترین جزئیات است که برای آموزش دانشجویان کاربرد بالایی دارد.


جعفری با اشاره به این‌که ایران دومین کشور تولیدکننده دستگاه کالبد نما در دنیا است، گفت: نمونه خارجی این دستگاه قیمتی معادل 139 هزار دلار دارد و نمونه ساخت ایران آن باقیمت 410 میلیون تومان در اختیار دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی قرار می‌گیرد.

آنالیز کامپیوتری اسپرم
در درمان ناباروری و آزمایش‌های تشخیصی بر روی اسپرم، تشخیص دقیق نقش مهم و موثری دارد. به همین منظور شرکت دانش‌بنیان فرافن سلامت پایدار سیستم حرفه‌ای آنالیز کامپیوتری اسپرم را برای نخستین بار در ایران تولید کرده است.


این محصول که در نمایشگاه دستاوردهای علمی و فناوری چهل ساله انقلاب اسلامی ارائه‌شده است سیستم آنالیز غلظت پویایی و مورفولوژی، آسیب‌دیدگی DNA و زنده‌مانی اسپرم (کاسا) است. این دستگاه می‌تواند با قابلیت اندازه‌گیری و آنالیز بسیار دقیق پارامترهای مربوط به اسپرم، برای مراکز آموزشی و درمان ناباروری ،آزمایشگاه‌های تشخیصی، دسته بندی و آنالیز دقیق اسپرمهای سالم و ناتوان مناسب باشد.

به گفته مهدی سجودی رییس هیات مدیره شرکت تولیدکننده این محصول، سیستم حرفه‌ای آنالیز کامپیوتری اسپرم می‌تواند اسپرم‌های مناسب را ازنظر تعداد، تحرک و مورفولوژی تفکیک کند و درصد آسیب‌دیدگی DNA و زنده‌مانی اسپرم را تشخیص دهد. به گفته وی این دستگاه توسط شرکت‌های خارجی تولید شده است اما در صورت بهره‌برداری از دقت بالای این دستگاه قیمتی ده برابری نسبت به دستگاه ساخت داخل خواهد داشت.

دستاوردهای علمی و فناوری چهل ساله انقلاب اسلامی به همت معاونت علمی و کمیته کشوری علم و فناوری ستاد بزرگداشت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی در باغ‌موزه دفاع مقدس در معرض دید عموم است. این نمایشگاه تا 22 بهمن‌ماه سال جاری پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.


پایان پیام/

کد خبر: 995832

وب گردی

وب گردی