توقف فعالیت بیش از ۳۰۰ مرکز دانشگاهی پیام نور

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از توقف فعالیت ۳۰۰ مرکز دانشگاهی پیام نور خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر منصور غلامی در مراسم افتتاح سرای دانشجویی دانشگاه آیت‌الله‌العظمی بروجردی (ره)، با اشاره به اینکه در طرح جدید ساماندهی واحدهای آموزش عالی، واحدهای آموزش عالی تک‌تک استان‌ها بررسی و نحوه مدیریت آنها در سال‌های آینده تعریف شده است، اظهار کرد: این کار مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را دارد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: در این مرحله واحدهای آموزش عالی احصا و با در نظر گرفتن ظرفیت‌ها، برنامه مأموریت علمی تعریف شده است.

غلامی انجام کار پژوهشی و تربیت نیروی انسانی و حل مشکلات بومی توسط دانشگاه‌ها را از اهداف طرح جدید ساماندهی دانشگاه‌ها برشمرد و گفت: دانشگاه‌های بزرگ با توجه به پتانسیل‌ها در سطح بین‌المللی حضور پیدا می‌کنند.

غلامی به متوقف شدن فعالیت ۳۰۰ مرکز پیام نور به دلیل کم شدن دانشجو اشاره و با ذکر این مطلب که در برخی موارد این واحدها ادغام شده است، تصریح کرد: کلیه واحدهای دولتی دانشگاه علمی کاربردی متوقف شده است چرا که دانشگاه‌های علمی-کاربردی دولتی محل تحصیل کارکنان دولت و اخذ مدرک با هدف ارتقای شغلی شده بود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه به فعالیت ۵۰ واحد دانشگاه غیرانتفاعی خاتمه داده شد، ادامه داد: ۷۰ واحد غیرانتفاعی دیگر اگر نتوانند به شاخص‌های مدنظر دست پیدا کنند طبق ماده ۹ با آنان برخورد می‌شود.

غلامی گفت: کنکور ۹۸ دو بخش است و بخش اول کسانی که برای رشته‌های پرطرفدار در آزمون شرکت می‌کنند و بخش دیگر بدون نیاز به آزمون برای دانشگاه‌ها ثبت‌نام می‌کنند.

وی ادامه داد: در بحث نقش دانشگاه‌ها به جامعه و کمک به صنعت با وزارت صنعت قرارداد منعقد شده است و فرصت‌های مطالعاتی در بخش صنعت برای دانشجویان فراهم شده به طوری که مهارت‌آموزی و کارآموزی در صنایع تعریف شده است.

وی با اشاره به اینکه با ستاد مشترک نیروهای مسلح در جهت آموزش مهارت‌ها در حین سربازی همکاری داریم، ادامه داد: سال گذشته با وزارت نفت ۷ قرارداد اکتشاف نفت برقرار شده که دانشجویان ما در این قرارداد وظیفه اکتشاف نفت را بر عهده دارند.

این وزیر دولت به انعقاد قرارداد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با سازمان حفاظت محیط‌زیست اشاره کرد و افزود: در این قرارداد که چند دانشگاه بزرگ حضور دارند مشکلات زیست‌محیطی ازجمله ریزگردها، بازیافت، خشکیدگی درختان و حفظ گونه‌های گیاهی و جانوری در این قرارداد دیده شده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر اینکه آنچه در صنایع دفاعی به عنوان افتخارات دفاعی مطرح می‌شود تماماً در قرارداد با دانشگاه انجام شده است، اضافه کرد: پیشرفت در صنایع هسته‌ای و سلول‌های بنیادی کار دانشگاه‌ها است تا جایی که پیشرفت‌های هسته‌ای دانشگاه موجب تحریم تعدادی از دانشگاه‌های کشور شده است.

غلامی افزود: جهاد دانشگاهی عضو خانواده دانشگاه است و مؤسسه رویان را حمایت می‌کند و این در حالی است که کسانی که در رویان فعالیت دارند اساتید دانشگاه و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دکترا هستند.

وی افزود: نیازمند بازنگری جدی در آموزش عالی انجام هستیم که در این راه باید حمایت‌های لازم صورت گیرد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 995928

وب گردی

وب گردی