ارائه 2300 عنوان کتاب دانشگاهی و درسی توسط سازمان سمت

سرپرست سازمان سمت گفت: سازمان سمت تا این لحظه حدود 2300 عنوان کتاب دانشگاهی و درسی را ارائه داده است.

حجت الاسلام محمد ذبیحی سرپرست سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها(سمت) در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره بومی‌سازی کتب علوم انسانی و علمکرد سازمان سمت در این راستا اظهار داشت: سازمان سمت با عنایت حضرت امام(ره)، پیشنهاد مقام معظم رهبری و مرحوم دکتر احمدی شکل گرفته و از همان ابتدای امر، وظیفه بومی سازی کتب علوم انسانی را بر دوش کشیده است.

وی افزود: برداشت ما این است که سازمان سمت خدمات بسیاری را در راستای بومی سازی کتب علوم انسانی انجام داده است؛ در این خصوص باید به سخنان دکتر حدادعادل استناد کرد، وی می گوید اگر سازمان سمت نبود چه اتفاقی می‌افتاد؟

ذبیحی ادامه داد: سازمان سمت تا این لحظه حدود 2300 عنوان کتاب دانشگاهی و درسی را ارائه داده است؛ البته طبیعی است که در میان این 2300 عنوان کتاب، موارد دارای اشکال نیز وجود داشته باشد.

سرپرست سازمان سمت تصریح کرد: مرحوم شیخ اشراق طی جمله ای در ابتدای کتاب «حکمت الاشراق» بیان می کند که «علم وقف کسی نیست»؛ یعنی هیچ‌کس نمی تواند در علم حرف آخر را بزند؛ حوزه علوم انسانی نیز با متغیرهای بسیار زیادی سر و کار دارد و این متغیرها همواره در حال تغییر و تحول است.

وی اذعان داشت: ما باید باب گفتمان علمی را با صاحب‌نظران باز کنیم؛ داده‌هایی که در حوزه علوم انسانی در اختیار داریم بسیار زیاد است و لذا باید تمام آن ها را روزآمد، اسلامی و بومی کنیم.

ذبیحی در ادامه با اشاره به ترجمه گرایی در برخی از کتب درسی خاطرنشان کرد: این که بگوییم بیشتر کتب درسی ترجمه است، این امر از فضایی هیجانی نشات گرفته است؛ مقام معظم رهبری اخیرا مطلبی را فرمودند که ما از نهایت آن چیزی که غربی ها در اختیار دارند استفاده خواهیم کرد و با علم سر ستیز نداریم. لذا اگر مفاهیم خوب و کاربردی را ترجمه کنیم هیچ اشکالی ندارد.

سرپرست سازمان سمت با بیان این که در ترجمه کتب بایستی خطوط قرمز را رعایت کنیم، گفت: این که از غرب چیزی را بگیریم بد نیست؛ اما نباید غرب زده شویم و اسیر فرهنگ غربی باشیم.

وی با تاکید بر این که پتانسیل های زیادی در کشور برای بومی سازی علوم انسانی وجود دارد، اظهار داشت: به عنوان مثال 3 مکتب اساسی که در حوزه فلسفه جهان اسلام وجود دارد، در ایران شکل گرفته و فیلسوفان آن ایرانی بوده اند؛ این نشان می دهد که کشور ایران بنیه بسیار خوبی را در این راستا دارد.

ذبیحی تاکید کرد: البته که ما نباید درهای کشور را به روی خارج از مرزها ببندیم؛ من معتقدم که غربی ها قبل از آن که در فناوری و صنعت پیشرفت کرده باشند، در حوزه علوم انسانی نیز کارهای بسیار خوبی را انجام داده اند. ما باید از اقدامات مثبت غربی‌ها استفاده کنیم؛ اما نباید غرب‌زده شویم.

انتهای پیام/

کد خبر: 995976

وب گردی

وب گردی