«سیمرغ پویانمایی» صنایع خلاق را اوج می‌دهد

اختصاص سیمرغی مخصوص به «پویانمایی» در اهدا جوایز جشنواره فیلم فجر، برای نخستین بار پس از 37 سال، قدمی قابل تامل بر شناخت تاثیر این حوزه از صنایع خلاق در آینده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، جشنواره فیلم فجر هرساله در بخش‌های مختلف فیلم، نمایش، هنرهای تجسمی و موسیقی برگزار می‌شود. در این سال‌ها با پیشرفت صنایع نرم، آثار پویانمایی نیز به بخش جشنواره فیلم فجر راه پیدا کرده‌ است. اما این آثار همواره جدا از متن و در حاشیه حضور داشت.

امسال در 37 مین دوره این جشنواره، برای نخستین بار در جشنواره فیلم فجر که به بهترین فیلم، بازیگر زن و مرد، بازیگر مکمل زن و مرد، موسیقی، تدوین، طراحی لباس و دکور و غیره سیمرغ اهدا می‌شود، بخشی جداگانه برای آثار پویانمایی در نظر گرفته شد. در این بخش 3 پویانمایی «شب آفتابی»، «آخرین داستان» و «بنیامین» نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین پویانمایی معرفی شدند.

این اتفاق را می‌توان قدمی نو در کشور ما محسوب کرد. باز شدن نگاهی تازه به حوزه صنایع نرم و خلاق که در کنار دیگر هنرهای مورد توجه در جشنواره فجر، راه تازه‌ای را گشوده است. با توجه به اهمیت صنعت پویانمایی و جایگاه آن در جهان چه از نظر فرهنگ‌سازی و چه از منظر اقتصادی، دست اندرکاران کشور ما نیز روز به روز در حال پیشرفت در این عرصه هستند.

بعید به نظر نمی‌رسد در آینده‌ای نه چندان دور از حاصل قدمی که امروز توسط برگزارکنندگان جشنواره دوره 37 فیلم فجر برداشته شده است، شاهد اختصاص جشنواره‌ای مخصوص به عنوان «جشنواره پویانمایی فجر» نیز باشیم.

امروزه فناوری در صنایع نرم و خلاق نقش موثری ایفا می‌کند و موجب شده است این صنعت بیش‌ازپیش جایگاهی برای خود داشته باشد. نمی‌توان تأثیر فناوری‌های نوین در ساخت پویانمایی که فعالان این عرصه امروزه به آن دست پیدا کرده‌اند را در دیده شدن آن نادیده گرفت. امروزه صنعت انیمیشن ایران پا به پای دیگر کشورها در رشد است که بهره بردن از فناوری‌های نوین در ساخت و تولید آن در این رشد بی تأثیر نیست.

پویانمایی یکی از شاخه‌های صنایع خلاق است که سرعت رشد آن بسیار بالاست. این صنعت درآمدزا و سود آورد است و بر فرهنگ و حتی موضوعاتی اعتقادی نیز تاثیرگذار است. حتی با توجه به این که طیف وسیعی از مخاطبان این کودکان و نوجوانان هستند می‌تواند در تربیت نسل آینده نیز تاثیرگذار باشد.

ضمن این‌که اثری مانند «آخرین داستان» که شب گذشته در اختتامیه جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین را از آن خود کرد با موضوع داستانی برگرفته از شاهنامه می‌تواند نقش به سزایی در زنده کردن فرهنگی ایرانی و شناخت آن به جهانیان نیز ایفا کند. چنانکه در سال ۲۰۱۸ این پویانمایی موفق به دریافت ۱۷ جایزه بین‌المللی شد.

در همین راستا در سال‌های گذشته ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به منظور گسترش هرچه بیشتر و بهتر صنایع نرم از جمله انیمیشن در ایران فعالیت می‌کند. همچنین از ابتدای سال 97 برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق به منظور حمایت از شرکت‌های فعال در این حوزه ایجاد شده است تا شرکت‌های حوزه خلاق از حمایت‌های این معاونت بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 996044

وب گردی

وب گردی