تبریک ویژه رییس جمهور ترکمنستان به مناسبت جشن پیروزی انقلاب

رشید مراداف، معاون رییس جمهور و وزیر امورخارجه ترکمنستان، در جشن ملی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در عشق‌آباد، پیام تبریک قربانقلی بردی محمداف، رییس جمهور ترکمنستان به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را ابلاغ کرد.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، مراسم جشن ملی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران شامگاه دوشنبه، 22 بهمن با حضور رشید مرداف، معاون رییس جمهور و وزیر امورخارجه ترکمنستان، سید محمد احمدی، سفیر و رضا خانیان، رایزن فرهنگی کشورمان، سفرای کشورهای مختلف و رؤسای دفاتر سازمان‌های بین‌المللی مقیم عشق‌آباد، اعضای هیأت‌های دیپلماتیک، وابستگان نظامی، رایزنان فرهنگی، تجار و ایرانیان مقیم عشق‌آباد در محل سالن همایش‌های سفارت کشورمان در ترکمنستان برگزار شد.

در این مراسم که با نواخته شدن سرود رسمی دو کشور آغاز شد، سید محمد احمدی در سخنانی گفت: ما امروز چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را با افتخار جشن می‌گیریم و این در حالی است که به عنوان یک کشور مستقل، در چهل سال گذشته مسیر درخشانی را سپری کرده و به موفقیت‌های بسیاری دست یافته‌ایم.

وی افزود: رشد و توسعه در همه زمینه‌ها از جمله بهداشت، تحصیل زنان، پیشرفت‌های عظیم در علوم به ویژه پزشکی و نانو تکنولوژی و نیز، برگزاری چهل انتخاب موفق در چارچوب اصول مردم سالاری دینی تنها اندکی از این موفقیت‌هاست.

سفیر کشورمان در ادامه سخنانش، اظهار کرد: همه این‌ها در شرایطی صورت گرفته که جمهوری اسلامی ایران به اصول اساسی خود در جهان و منطقه مانند مخالفت با اشغال‌گری در فلسطین پایدار مانده است.



وی همچنین، رعایت حسن همجواری و داشتن روابط حسنه با همسایگان را از دیگر سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران برشمرد و افزود: ایران از نخستین کشورهایی بود که استقلال ترکمنستان و نیز سیاست بی طرفی این کشور را به رسمیت شناخت و هم اینک نیز از این سیاست‌ها و اصول خود پیروی می‌کند.

احمدی وجود اشتراکات فراوان تاریخی و فرهنگی میان دو کشور ایران و ترکمنستان را یاد آور شد و گفت: اینک ترکمنستان در میان کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز، شریک اول تجاری ایران محسوب می‌شود و همه این موفقیت‌ها در روابط، از نگاه راهبردی رهبر معظم انقلاب اسلامی ناشی می‌شود که روابط ایران و ترکمنستان را یک رابطه خویشاوندی دانستند.

در ادامه این مراسم، رشید مرداف، معاون رییس جمهور و وزیر امورخارجه ترکمنستان به عنوان میهمان ویژه جشن چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران در عشق‌آباد گفت: امروز کشور دوست و برادر و همسایه ما چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی‌شان را جشن می‌گیرد. حقیقتاً این جشنی بزرگ و تاریخی است. به همین دلیل رییس جمهور محترم ترکمنستان وقتی من را به این جشن می‌فرستادند به شما (سفیر محترم و تمام دوستان ایرانی) تبریک‌های خویش را ابلاغ کردند و برای شما و تمام مردم ایران موفقیت و آبادانی آرزو کردند.

وی ادامه داد: وقتی درباره روابط ترکمنستان و ایران سخن می‌گوییم باید از ارتباطات تاریخی دو کشور و دو ملت آغاز کنیم؛ ما فرهنگ مشترک، آداب و رسوم مشترک و دین مشترک داریم. بر اساس این بنیاد محکم تاریخی، امروز ترکمنستان با جمهوری اسلامی ایران روابط همه‌جانبه خود را ارتقاء داده است.

رشید مرداف افزود: جمهوری اسلامی ایران در زمره اولین کشورهای جهان، استقلال ترکمنستان را به رسمیت شناخت. همچنین در سال 1995 وقتی اعلام شد که ترکمنستان کشور «جوان» و مستقل در آینده، سیاست خود را با روند بی‌طرفی پیش خواهد برد؛ جمهوری اسلامی ایران این انتخاب ما را تشویق و حمایت کرد.

معاون رییس جمهور و وزیر امورخارجه ترکمنستان همچنین ضمن تأکید بر اینکه ایران و ترکمنستان در طول سال‌های مختلف در زمینه اقتصادی همکاری‌های استراتژیکی داشته‌اند، گفت: همکاری‌های بین دو کشور در زمینه انرژی، مسائل آب، جاده‌سازی و در سایر زمینه‌‌ها فراوان است و همانگونه که اکنون در جریان است، در آینده نیز ترکمنستان همکاری‌های اقتصادی خود با جمهوری اسلامی ایران را ارتقاء خوهد داد.

رشید مرداف همچنین، بر تاریخ و مهمتر از آن فرهنگ مشترک دو کشور تأکید کرد و گفت: در سال جاری، هم در ترکمنستان و هم در ایران دیدارهای متعددی بین دو کشور برگزار خواهیم کرد و زمینه برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی، همایش‌ها و کنفرانس‌هایی در باره زندگی شخصیت‌های مشترک فراهم خواهد شد.

وی افزود: این دیدارها، زمینه ملاقات هنرمندان و هیأت‌های علمی با یکدیگر و سایر برنامه‌های فرهنگی و بشر دوستانه را فراهم خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 996055

وب گردی

وب گردی