ارتباط آلزایمر با سیگنالینگ انسولین

محققان اعلام کردند که اختلال در سیگنالینگ انسولین باعث کاهش خاصیت یادگیری و حافظه می شود.

به گزارش گروه علم‌و‌فناوری ایسکانیوز به نقل از مرکز دیابت جاستلین، محققان دریافتند که اختلال سیگنالینگ انسولین در مغز خاصیت یادگیری و حافظه را کاهش می دهد؛ در نتیجه افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در معرض خطر بیشتر بیماری آلزایمر قرار می‌گیرند.

محققان مدل جدیدی از موش را توسعه دادند و در آنها بیانگر انسولین و گیرنده های فاکتور رشد انسولین در مناطق مغزی دخیل در یادگیری و حافظه را مسدود کردند.

در این موش ها بیانگر گیرنده گلوتامات GluA1 که در ایجاد ارتباطات مهم مغز دخیل هستند، کاهش یافت که این مسئله می تواند دلیلی برای خلق و خوی تغییر یافته و اختلال شناخت در این موش ها باشد.

محققان اعلام کردند که مقاومت انسولین روی گیرنده های انسولین و گیرنده های IGF1 در انسان تأثیر می گذارد و موجب کاهش برخی از شکل های شناختی می شود. درک مکانیسم های این فرآیند می‌تواند به پزشکان کمک کند تا شیوه پیشرفت بیماری آلزایمر را آهسته یا متوقف کنند.

بیماری آلزایمر (Alzheimer)، بیماری ویرانگری که بسیاری از سالمندان را گرفتار می‌کند و به‌صورت اختلال حافظه و سایر کارکردهای شناختی ظاهر می‌شود. ثابت شده در بیماران آلزایمر یاخته‌های سازندهٔ استیل‌کولین در پیش‌مغز، دچار تباهی می‌شوند و درنتیجه، ساخت آن در مغز کاهش می‌یابد. هرچه مغز کمتر استیل‌کولین بسازد زوال حافظه بیشتر است.

گلوتامات که پیک عصبی تحریکی است بیش از هر پیک دیگری در نورون‌های دستگاه عصبی مرکزی وجود دارد. حداقل سه نوع فرعی گیرندهٔ گلوتامات هست که گمان می‌رود یکی از آنها در یادگیری و حافظه نقش دارد. این گیرنده را از روی نام‌ مادهٔ شیمیائی خاص (ان - متیل دی - N-methyl D-aspartate - آسپاراتات) که برای شناسایی آن به‌کار می‌رود، گیرندهٔ ان‌ام‌دی‌اِ (NMDA) نامیده‌اند. مخصوصاً نورون‌های ناحیهٔ هیپوکامپ (نزدیک مرکز مغز) سرشار از گیرنده‌های ان‌ام‌دی‌اِ است و شواهد متعددی نشان می‌دهد که این ناحیه در تشکیل خاطرات تازه نقش مهمی دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 996105

وب گردی

وب گردی