هفته فیلم «مروری بر ۴۰ سال سینمای ایران» در صربستان برگزار شد

به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلگراد، و با همکاری اداره کل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور و بنیاد سینمایی فارابی هجدهمین جشنواره فیلم‌های ایران در محل موزه سینمایی یوگسلوونسکا کینوتکا با سخنرانی حسین ملاعبداللهی، سفیرکشورمان، گشایش یافت.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در مراسم افتتاحیه این رویداد فرهنگی- هنری که با حضور تعدادی از سفرای مقیم، مقامات فرهنگی، هنرمندان و جمع کثیری از شهروندان صرب برگزار گردید، ابتدا سرود ملی دو کشور پخش شد و سپس آقای «ماریان وویووچ»، مدیر موزه و رئیس برنامه‌های سینمایی کینوتکا، با قدردانی از رایزنی فرهنگی کشورمان برای برگزاری این جشنواره اظهار داشت: وقتی هجده سال پیش ایده برپایی جشنواره فیلم‌های ایرانی مطرح شد، حتی خوشبین‌ترین افراد نیز تصور نمی‌کردند که این رویداد هرسال با استقبال بیشتری مواجه شود و امسال که این جشنواره به سن بلوغ یعنی هجده سالگی رسیده است، بسیار مفتخریم که هفته فیلم‌های ایرانی یکی از برنامه‌های ثابت موزه سینمایی «کینوتکا» است و بر اعتبار کار ما افزوده است.

در ادامه حسین ملاعبداللهی سفیر کشورمان ضمن قدردانی از مسئولین موزه سینمایی «کینوتکا» برای همکاری صمیمانه در برگزاری این رویداد فرهنگی اظهار داشت: استمرار هجده ساله جشنواره فیلم‌های ایرانی در بلگراد و استقبال گرم شهروندان صرب بیانگر آن است که این جشنواره جایگاه قابل توجهی در جامعه هنری صربستان و علاقمندان به سینمای ایران یافته است.

وی در ادامه با موضوع تاریخچه سینمای ایران به سخنرانی پرداخت و با اشاره به دوره‌های گوناگون رشد و شکوفایی سینمای ایران گفت: «سینمای پیش از انقلاب اسلامی در فرم و محتوی سعی در تقلید از سینمای هالیوود و بالیوود داشت و از این رو، ژانری به نام فیلم فارسی شکل گرفت که هدفی جز سرگرمی مخاطب عام نداشت و از فرط تکرار به ابتذال کشیده شده بود.

وی افزود: در دوران پس از انقلاب، جریان موج نوی سینمای ایران که از دهه پنجاه شروع شده بود، به تدریج رشد کرد و با ورود فیلمسازانی از جمله عباس کیارستمی، علی حاتمی، داریوش مهرجویی، خسرو سینایی و... تغییرات اساسی در فرم و محتوای فیلم‌های ایرانی به وجود آمد و سینمای ایران به تدریج محصولات خود را در جشنواره‌های بین‌المللی عرضه کرد و مورد تحسین منتقدان جهانی قرار گرفت.

سفیر کشورمان در ادامه با ارایه برخی از نمونه‌ها به استمرار سیر تحول و رشد سینمای ایران اشاره کرد و افزود: کارگردانان و فیلمسازان ایرانی با ارایه آثار ارزشمندی که محصول خلاقیت، ایده‌پردازی و نیز نگاه ویژه آنها به موضوعات انسانی و اخلاقی است، در سال‌های اخیر سینمای ایران را به جایگاه قابل اعتنایی رسانده‌اند به طوری که امروزه در بسیاری از جشنواره‌های مهم بین‌المللی جوایز ارزشمندی را کسب می‌کند.

در ادامه این مراسم، کلیپی با عنوان «سینمای ایران پس از انقلاب» پخش شد و فیلم «فصل نرگس» به کارگردانی نگار آذربایجانی به نمایش درآمد.

در هفته فیلم ایران در بلگراد، ۱۳ فیلم به نمایش درآمد که سه فیلم «خیلی دور خیلی نزدیک»، «لیلی با من است» و «من ترانه ۱۵ سال دارم» به پخش کنندگی بنیاد سینمایی فارابی در این رویداد فرهنگی حضور داشتند.

هفته فیلم جمهوری اسلامی ایران از ۱۵ تا ۲۱ بهمن در محل سالن سینمایی «کینوتکا» در بلگراد پایتخت صربستان برگزار شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 996147

وب گردی

وب گردی