کاوشگر «فرصت» مرده است؟

ناسا اظهار داشت بعد از تلاش های بسیار برای برقراری کاوشگر «فرصت» در صورت عدم دریافت اطلاعات آن را مرده اعلام می کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، ناسا برای آخرین بار سعی می کند با کاوشگر فرصت(Opportunity) در مریخ ارتباط برقرار کند.

اکنون ۸ ماه از سکوت این کاوشگر می گذرد که قربانی یکی از شدیدترین طوفان های گرد وغبار در سیاره مریخ شد. تابستان گذشته چند ماه گرد و غبار زیاد آسمان مریخ را پوشاند و در نتیجه آفتاب به پنل های خورشیدی کاوشگر نرسید.

درهمین راستا ناسا دیروز اعلام کرد برای آخرین بار دستورات احیای کاوشگر را ارسال می کند. این درحالی است که تاکنون بیش از هزار دستور به کاوشگر ارسال شده است. اگر تا پایان امروز(چهارشنبه به وقت آمریکا) هیچ پاسخی دریافت نکند، کاوشگر «فرصت» ۱۵ سال پس از فرود روی سیاره سرخ، مرده اعلام می شود.

این درحالی است که اعضای تیم این کاوشگر از هم اکنون مشغول بررسی دستاوردهای مختلف آن از جمله تایید جریان داشتن آب در مریخ در گذشته، هستند.

«فرصت» قدیمی ترین لندر روی مریخ بود. این کاوشگر با ۶ چرخ علاوه بر قدرت تحمل بالا ۴۵ کیلومتر در سیاره حرکت کرد که یک رکورد به حساب می آید.

کاوشگر دوقلوی آن یعنی Sirit در سال۲۰۱۱ و یک سال پس از آنکه در شن گیر کرد، از کار افتاد. هر دو کاوشگرها بیش از انتظارات کارشناسان به فعالیت ادامه دادند.

انتهای پیام/

کد خبر: 996163

وب گردی

وب گردی