کاهش درخواست متقاضیان تحصیل در آمریکا

بر اساس نظرسنجی شورای مدارس تحصیلات تکمیلی آمریکا، درخواست های دانشجویان فارغ التحصیل بین المللی افت داشته و عوامل مختلفی همچون بی لیاقتی دولتمردان آمریکا باعث به‌وجود‌آمدن نوعی بی‌اعتمادی نسبت به این کشور شده است.

به گزارش گروه علم‌و‌فناوری ایسکانیوز، طی گزارش تازه منتشر شده از 240 موسسه شرکت کننده در این نظرسنجی مشخص شد که تعداد درخواست دانشجویان فارغ التحصیل بین المللی در پاییز سال 2017 تا پاییز سال 2018 به میزان 4 درصد کاهش یافته است. تعداد دانشجویان فارغ التحصیل در همان دوره نیز به اندازه سه درصد کاهش یافته است.

این کاهش کلی به دلیل کاهش 6 درصدی درخواست کارشناسی ارشد بود. این درحالی است که تعداد درخواست‌های دکتری بین پاییز سال 2017 تا سال 2018 به میزان یک درصد افزایش یافته است.

این کاهش نسبت به دوره های قبلی بیشتر متوجه دانشجویان مهندسی(16 درصد) بوده است با این حال در میان تمامی حوزه های مطالعاتی، مهندسی همچنان بیشترین درخواست دانشجویان بین المللی را برای کارشناسی و برنامه های دارای گواهینامه (26 درصد) و برنامه های دکتری(24 درصد) دریافت می کند. با این حال، سهم متقاضیان مهندسی بین تمام درخواست های دکتری و ارشد، کاهش یافته است.

به دنبال مهندسی درخواست برای علم فیزیک و زمین شناسی به میزان 9 درصد و کسب و کار به میزان 8 درصد بود.

چین و هند که دو کشور پرجمعیت جهان هستند همچنان بیشترین تعداد متقاضیان فارغ‌التحصیل بین‌المللی در آمریکا را دارا هستند.

چین 11 درصد نسبت به هند بالاتر است و درخواست اتباع هند 12 درصد کاهش یافته است. همچنین لازم به ذکر است که روند ثبت نام فارغ التحصیلان بین المللی در سطوح کارشناسی ارشد و دکتری و بین انواع دانشگاه ها متفاوت است.

بر اساس گزارش The Daily Beast دلایل این کاهش می تواند موارد زیر باشد:

  • دانشجویان به این موضوع اعتقاد ندارند ویزایی بگیرند تا به آن ها این اجازه را دهد بعد از تحصیلاتشان در این کشور اقامت داشته باشند
  • تمایلات ضد مهاجرتی در آمریکا
  • با توجه به قدرت دلار آمریکا، برنامه ها پر هزینه تر هستند
  • کاهش هزینه بورس تحصیلی فراهم شده توسط کشورها، به ویژه کسانی که وابسته به درآمد نفت هستند

این در حالی است که Inside Higher Ed گزارش داد این اولین بار است که طی دو سال متوالی ما شاهد این کاهش هستیم و در حالی که برای در نظر گرفتن این روند خیلی زود است، این موضوع مشکل ساز شده است.

سوزان اورتگا رییس CGS، در بیانیه ای اعلام کرد که ما همچنان بر مسئله تغییر در سیاست اعطای ویزا، مهاجرت و نگرانی ها را در مورد تاثیرات منفی بر تصویر ذهنی افراد از آمریکا به عنوان مقصد مطلوب برای دانشجویان و محققان بین المللی، نظارت داریم.

بین تمامی مشکلاتی که برای دانشجویان آمریکایی وجود دارد طبق گزارش‌های اخیر فدرال آمریکا، نا‌امنی غذایی کالج‌ها و دانشگاه‌های آمریکا را فرا‌گرفته است. گزارش‌ها نشان می‌دهد در آمریکا حدود دو میلیون دانشجو در معرض خطر وجود دارند. به این معنا که دسترسی به مواد غذایی مقرون به صرفه نیست. در این بین دانشجویان با درآمد پایین از این مسئله بیشترین رنج را می‌برند.

طبق این گزارش دانشجویان کالج‌هایی که در معرض خطر ناامنی غذایی قرار دارند ممکن است واجد شرایط دریافت مزایا از برنامه استفاده از مکمل غذایی (FNS)، خدمات غذایی و تغذیه (SNPS) باشند.

تجزیه و تحلیل داده های دیوان محاسبات (آمریکا) نشان می دهد که در سال 2016 تقریبا حدود دو میلیون دانشجو در معرض خطر بالقوه قرار داشتند و واجد شرایط دریافت کمک بودند که این امر محقق نشده است.

با افزایش هزینه کالج ها، تعداد گزارش هایی از وجود دانشجویان گرسنه در دانشکده‌ها وجود دارد که افزایش یافته است. طبق نظر انجمن کالج‌ها، به طور متوسط، هزینه تحصیل در سال 2017-2018 در کالج ایالتی حدود 10،000 دلار برای دانشجویان محلی و برای افراد غیر ساکن 25،000 دلار آمریکا بود.

کمک‌های مالی از سوی دولت تنها به اندازه کسری از این هزینه‌ها می رسد و بسیاری از دانشجوان برای یافتن راه‌های جبران این کمبود از هزینه برای مواردی چون مواد غذایی سر باز می‌زنند.

علاوه بر این دو سال بعد از اعمال محدودیت‌ها برای دانشجویانی که در آمریکا تحصیل می کنند، شبح این محدودیت ها همچنان روح دانشجویان را آزار می دهد و سیاست های نادرست جامعه علمی و دانشگاهی آمریکا را با مشکلاتی روبرو کرده است.

همه این موارد دست به دست هم داده اند تا نوعی اعتماد به تحصیل در آمریکا کاهش یافته و تعداد دانشجویان بین المللی کاهش یابد.

*مژگان الیکائی

انتهای پیام/

کد خبر: 996185

وب گردی

وب گردی