دشمنی با ایران به نفع ورشو نیست

یک وزیر پیشین لهستانی از اینکه دولت این کشور میزبان نشستی ضد ایرانی است انتقاد کرد و گفت، دشمنی با ایران یا کشورهای دیگر به نفع ورشو نیست.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ «توماش سیمونیاک» وزیر دفاع پیشین لهستان، از برگزاری اجلاس ورشو با موضوع ایران و خاورمیانه، به میزبانی کشورش انتقاد کرد.

سیمونیاک که عضو پارلمان و نایب رئیس حزب معارض «Platforma Obywatelska» (عرصه مدنی)، ضمن انتقاد از برگزاری نشست ورشو تأکید کرد «لهستان با میزبانی از این نشست، هیچ چیزی به دست نخواهد آورد».

طبق گزارش «رادیو لهستان»، سیمونیاک توضیح داد «این کنفرانس برای خاورمیانه صلحی به ارمغان نخواهد آورد زیرا طرف‌های زیادی از کشمکش در خاورمیانه در آن حضور ندارند؛ پس ما داریم با قدرت از یکی از این طرف‌ها حمایت می‌کنیم».

او از سخنان ماتیوش موراویتسکی نخست‌وزیر کشورش نیز انتقاد کرد که گفته بود کنفرانس ورشو پلی بین اروپا و آمریکا خواهد بود زیرا که به گفته سیمونیاک اتحادیه اروپا خیلی از این نشست فاصله گرفته چون هدف این نشست از بین بردن توافق هسته‌ای با ایران است که سال ۲۰۱۵ امضا شد.

وزیر دفاع پیشین لهستان معتقد است که کنفرانس مذکور نشان می‌دهد «ورشو دیدگاه فراگیری در سیاست خارجی خود ندارد چرا که در ورطه اتفاقی وارد کرد، که اثرات آن را نمی‌داند [یا متوجه آن نیست]».

سیمونیاک تصریح کرد: هیچ نفعی در دشمنی با ایران یا کشورهای دیگر نداریم. ما نفعی در کنفرانسی نداریم که هیچ گروه فلسطینی در آن حضور ندارد. ما همیشه توازن [قوا] در خاورمیانه را حمایت می‌کردیم و صلح برای ما ارزش بالایی داشته حال آنکه این کنفرانس اهمیت نه چندان بالایی رای چنین هدفی [صلح] دارد».

سیمونیاک (۵۱ ساله) سیاستمدار لهستانی است که از دوم آگوست ۲۰۱۱ تا ۱۶ نوامبر ۲۰۱۵ وزیر دفاع و از ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۴ تا ۱۶ نوامبر ۲۰۱۵ معاون نخست وزیر لهستان بوده است.

کنفرانس ورشو تحت عنون چالش‌های خاورمیانه امروز پنجشنبه و فردا جمعه در ورشو با حضور آمریکا و چند کشور دیگر برگزار می‌شود اما بسیاری از کشورهای اروپایی یا حضور ندارند یا در سطح بسیار پایین شرکت می‌کنند. از میان کشورهای عربی نیز کشورهایی مثل عراق، قطر، لبنان و فلسطین در آن حضور نخواهند داشت.

کشورهای عربی متحد عربستان در این نشست حضور پررنگ خواهند داشت. امارات از جمله آنهاست. «انور قرقاش» وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجه یکشنبه چهاردهم بهمن ماه از طرح آمریکا برای برگزاری کنفرانسی در ورشو استقبال کرد و گفت این کنفرانس «پیامی برای ایران دارد.»

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 996204

وب گردی

وب گردی